آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: عوارض آلایندگی بر اساس میزان آلودگی هر نقطه با هدف جبران آسیب های زیست محیطی توزیع می شود.

وی گفت: نقش صنعت در توسعه هر منطقه  مهم است  و صنایع باید همواره در کنار مسئولیت های اجتماعی نگاه جدی به حوزه زیست محیطی داشته باشد.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: جنوب کشور بویژه منطقه پارس جنوبی، میزبان صنعت عظیم نفت و گاز و پتروشیمی ها و پالایشگاه است که به عنوان پایتخت اقتصادی کشور بشمار می آید و از افتخارات ایران اسلامی است.

وی گفت: در کنار این نقش ارزشمند اقتصادی، مخاطرات و آسیب هایی برای جوامع محلی همجوار نیز دارد که می توان با مدیریت صحیح فضایی را برای رشد جامعه ایجاد کند.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: در جنوب استان بوشهر شغل اکثر مردم از قدیم صید و صیادی بوده که صنعت نفت وگاز و پتروشیمی  به برخی صیدگاهها آسیب جدی زده و مردم با مشکلاتی روبرو شده اند.

وی با اشاره به حذف سهم شهرستان دیر از اعتبارهای عوارض آلایندگی پارس جنوبی بیان داشت: بندر دیر از جمله شهرستان های متاثر از این فضا است که مردم حق خود را مطالبه می کنند و از مسئولان استانی  که پیگیر ماجرا بودند، انتظار داریم که در جهت احقاق حقوق مردم تلاش شود.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفت: در زمان حاضر شهرستان های عسلویه، کنگان، جم و دیر یک حوزه انتخابیه  محسوب می شوند و متاثر از آلایندگی هستند و باید به حقوق همه آنان رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: پارس جنوبی بصورت مستقیم شهرهای همجوار را تحت تاثیر و بصورت غیر مستقیم شهرهایی درگیر کرده و بندر دیر جز شهرستان هایی است که تاثیرآلایندگی پارس جنوبی است و فاصله آن مانند مهر، لامرد و پارسیان با عسلویه است.

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشد: بارها مطرح کردیم که چهار شهرستان جز یک حوزه انتخابیه و دارای یک ویژگی هستند و باید بر اساس عدالت و نحوه تاثیرپذیری در توزیع آلایندگی اقدام شود تا خدای نخواسته حقوق مردم پایمال نشود.

وی اضافه کرد: مردم دیر، مردمی نجیب، ولایت مدار،شهید داده در انقلاب و حتی قبل از انقلاب و حاضر در صحنه هستند و سزاوار نیست که مسئولان نسبت به حق مردم اقدامی کنند که گمان کنند که حقوقشان نادیده گرفته شده و این مردم تاکنون اقدامی نکرده اند و معتقد هستند که مسئولان ما هیچگاه حاضر نیستند حقوق آحاد ملت را پایمال کنند.

شهرستان دیّر(dayyer) در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب استان بوشهر و همجوار با فازهای پارس جنوبی است.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است، که در خلیج فارس و به‌طور مشترک، در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌است. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در میزان بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند

 حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن ۳۶ تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

هم‌اکنون (۱۳۹۷) به‌طور متوسط روزانه ۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج می‌شود، که ۶۱۰ میلیون مترمکعب در روز توسط شرکت ملی نفت ایران و روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب نیز توسط قطر پترولیوم تولید می‌گردد.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل پارس یک و دو است که شماری از فازها و پتروشیمی ها در پارس  دو است که شهرستان دیر نیز در این حوزه واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.