انتخابات در نظام جمهوری اسلامی مظهر مردم سالاری دینی، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور، ایجاد امنیت و افزایش توان بازدارنگی، سرمایه‌گذاری عظیم ملت ایران برای آینده‌ای روشن و تحقق خواست و اراده ملی است. 

تاکنون ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور برگزار شده که حاصل آنها تشکیل مجالسی با حضور نمایندگانی با گرایش‌های سیاسی مختلف بوده‌است هر چند گاهی شمار نمایندگان یکی از دو جناح اصلی سیاسی کشور بر دیگری می‌چربیده است.

اما آنچه برخی احزاب و گروه‌های منتسب به اصلاح طلبی در استان بوشهر درباره نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان نظر دارند، ترکیب یکدست حزبی و گروهی کاندیداها نسبت به دوره‌های گذشته‌ بود.

آنها بر این باورند که باتوجه به یکدست بودن دیدگاه سیاسی نامزدهای این دوره تشکیل مجلسی متکثر که اراده اکثریت جامعه را نمایندگی کند، محقق شد و در بیش از ۵۰ درصد حوزه‌های انتخابی کشور هیچگونه رقابتی میان گروه‌های سیاسی وجود نداشت و در آنها فقط نامزدهای درون گروهی با یکدیگر رقابت کردند.

در مقابل فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا معتقدند: نگاه نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی باید در راستای دیدگاه فوق زمان رهبر معظم انقلاب بویژه در موضع‌گیری‌های کلان باشد با انتخاب این چنین نمایندگان مصمم و پرقدرتی می‌توان از بسیاری معضلات کشور عبور و مجلسی انقلابی و متشکل از نمایندگان مردمی که زمینه ساز تشکیل دولتی انقلابی است را خواهیم داشت.

آنان می گویند: اگر نمایندگان مجلس افرادی شجاع و با شهامت و برنامه‌ریزی درستی برای بهبود کشور داشته باشند، دولت نیز ناچار به اجرای برنامه مطرح شده از سوی مجلس است.

به گفته آنان از لحاظ جامعه شناسی مجلس عصاره ملت است و تجربه ثابت کرده هرگاه مردم یکپارچه نمایندگانی انقلابی و دلسوز انتخاب کرده‌اند، مجلس انقلابی داشته‌اند.

مروری بر انتخابات مجلس یازدهم در استان بوشهر

مرحله عملیاتی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شور ای اسلامی با آغاز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی آغاز شد که در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر در مجموع ۱۹۶ داوطلب ثبت‌نام کردند که از این شمار هشت  نفر پیش از آغاز بررسی صلاحیت‌های آنها در هیات‌های اجرایی از داوطلبی انصراف دادند.

با پایان کار ثبت نام نامزدها بررسی صلاحیت ۱۸۸ داوطلب توسط هیات‌های اجرایی آغاز شد که پس از مهلت قانونی و پایان کار بررسی صلاحیت‌های داوطلبان در هیات های اجرایی استان بوشهر در مجموع  صلاحیت ۱۸۴ نفر تایید شد و چهار داوطلب نیز مورد تایید قرار نگرفتند.

از مجموع ۱۸۴ داوطلب تایید صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی استان بوشهر ۶۱ نفر مربوط به حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، ۳۶ داوطلب حوزه دشتی و تنگستان، ۴۸ تن دشتستان و ۳۹ در حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه است.

یعنی در واقع ۹۸ درصد داوطلبان نامزدی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر در هیات های اجرایی تایید صلاحیت شدند.

همچنین از مجموع ۱۸۴ داوطلب تایید صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی استان بوشهر  ۲ نفر پیش از بررسی صلاحیت آنها در هیات‌های نظارت شورای نگهبان از داوطلبی انصراف دادند و شمار داوطلبان این استان به ۱۸۲ تن کاهش یافت. 

اما پس از بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت و شورای نگهبان در مجموع ۱۰۱ داوطلب مورد تایید نهایی قرار گرفتند و به عنوان نامزد و کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی مجاز شدند.

از زمان اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات مجلس تا پایان فرصت یک هفتگی تبلیغات انتخاباتی که از ساعت هشت صبح ۲۴ بهمن ماه تا ساعت هشت صبح یکم اسفندماه ادامه داشت ۳۵ نفر از کاندیداها در استان بوشهر از رقابت انتخاباتی انصراف دادند و در مجموع در چهار حوزه انتخابیه این ۶۶ نفر در روز رای گیری با هم رقابت کردند.

از این شمار 23 نامزد در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، دشتستان ۱۵ نفر، دشتی و تنگستان ۱۴ کاندیدا و حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه ۱۴ نامزد باهم به رقابت پرداختند.

مردم استان بوشهر در روز دوم اسفند مشارکت ۴۷ درصدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتند که از میانگین کشوری نیز بالاتر است.

کار راگیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر در ۷۲۰ شعبه اخذ رای شامل ۵۰۱ شعبه ثابت و ۲۱۹ شعبه سیار انجام شد در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم تا ساعت ۲۲، دشتی و تنگستان و دشتستان تا ۲۲:۳۰ و کنگان، دیر، جم و عسلویه تا ساعت ۲۳ شامگاه جمعه ادامه داشت.

براین اساس نتایج حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان، دشتستان و کنگان، دیر، جم و عسلویه صبح روز شنبه توسط فرمانداران مرکز این حوزه‌ها اعلام شد و نتایج حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم به دلیل برخی مغایرت‌های جزیی در صورت جلسه‌های هیات‌های اجرایی و نضارت برخی شعبه‌های اخذ رای ظهر روز یکشنبه اعلام شد.

یکی از موارد جالب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر این است که از چهار نماینده دوره دهم سه نماینده برای کاندیداتوری ثبت نام کردند که که نماینده بوشهر، گناوه و دیلم و دشتستان رد صلاحیت شدند و نماینده حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه نیز رای لازم را از جانب مردم کسب نکرد.

براساس ارای مردم استان بوشهر عبدالکریم جمیری، غلامحسین کرمی، ابراهیم رضایی و موسی احمدی به ترتیب به نوان منتخبان حوزه‌های انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، دشتی و تنگستان، دشتستان و کنگان، دیر، جم و عسلویه به مجلس یازدهم راه یافتند که همه این منتخبان از نامزدهای مورد توافق ائتلاف نیروهای انقلاب در استان بوشهر هستند.

از میان این منتخبان عبدالکریم جمیری و موسی احمدی از نمایندگان دوره‌های قبل بودند که برای بار دوم از طرف مردم انتخاب و راهی مجلس شدند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر در مجموع ۷۸۳ هزار و۳۳۳ نفر  واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه ۹۸ بودند که در مجموع چهار حوزه انتخابیه ۳۶۵ هزار و ۵۳۴ نفز در انتخابات شرکت کردند که نشان می‌دهد میزان مشارکت در استان بوشهر حدود ۴۷ درصد بوده است.

خسرو دهقانی افزود: در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم عبدالکریم جمیری با کسب ۲۹هزار و ۲۶۰ رای  بالاترین رای را کسب کرد.

وی ادامه داد: در این حوزه از مجموع ۲۹۴ هزار و۲۷۳ نفر واجدان شرایط رای گیری ۱۰۷هزار ۳۴ نفر در انتخابات شرکت کردند که میزان مشارکت در این حوزه ۳۶ درصد بوده‌است.

دهقانی گفت: در این حوزه میزان مشارکت شهرستان بوشهر ۳۳درصد، گناوه ۴۱ درصد و دیلم ۵۲ درصد بوده‌است.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه دشتستان نیز ابراهیم رضایی با مجموع ۳۶هزار و ۵۸۱ رای حائز بیشترین آرا شد.

دهقانی اضافه کرد: از مجموع ‌۱۶۹ هزارو ۳۲۲ نفر واجدان شرایط در حوزه انتخابیه دشتستان ۸۹ هزارو ۹۴۱ نفر معادل ۵۳ درصد شرکت کردند.

وی افزود: همچنین در حوزه دشتی و تنگستان غلامحسین کرمی با ۲۹هزار و ۵۷ رای بیشترین رای را در این حوزه انتخابیه کسب کرد.

دهقانی ادامه داد: براساس آمارها بیشترین میزان مشارکت در استان بوشهر در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان بوده‌است.

دبیرستاد انتخابات استان بوشهر گفت: از مجموع ۱۰۷ هزارو ۸۷۱ نفر واجدان شرایط رای‌گیری در حوزه دشتی و تنگستان ۷۲ هزارو ۹۶ نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۶۷ درصدی را نشان می دهد.

دهقانی افزود: در این حوزه میزان مشارکت شهرستان دشتی ۶۹ درصد و شهرستان تنگستان ۶۵ درصد بوده‌است.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر یادآور شد: در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم و عسلویه موسی احمدی با کسب ۳۸هزار و ۹۹۸ رای بیشترین آرا را در این حوزه به خود اختصاص داده‌است.

وی گفت: در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم وعسلویه از مجموع ۲۱۱ هزار و ۸۶۷ نفر واجدان شرایط ۹۶ هزارو ۴۶۳ نفر معادل ۴۵ درصد در انتخابات شرکت کردند.

دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر افزود: در این حوزه انتخابیه میزان مشارکت شهرستان کنگان ۴۰ درصد، دیر ۶۷ درصد، جم ۵۲درصد و عسلویه ۳۳ درصد بوده‌است.

وی اظهار داشت: در همه حوزه‌ها حد نصاب لازم در مرحله اول انتخابات از سوی منتخبان کسب و انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

دیدگاه‌های برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای استان بوشهر در باره مجلس یازدهم

فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح طلب و مدیرمسئول پایگاه خبری و هفته نامه خلیج فارس بوشهر گفت: انتخابات نماد دموکراسی و مردم سالاری همه نظام‌هایی است که شیوه حکومت و نظام آنها براساس رای و اراده عمومی است.

علی احمدی افزود: نماد این دموکراسی در انتخابات مجلس و همه انتخابات‌ها در نظام سیاسی مردم سالار دیده می‌شود  اما انتخابات ملزوماتی دارد و بدون این ملزومات منجر به تحقق اراده ملی نخواهد شد.

وی مدعی شد: نوع نظارت‌ها درانتخابات مجلس طی سی سال گذشته و بویژه در این دوره به گونه‌ای است که مجلسی که شکل می‌گیرد به نظر می رسد تحقق کامل خواست و اراده ملی نیست و  این شائبه وجود دارد که انتخابات‌ها چیزی فراتر از حضور نمادین مردم نیست.

احمدی اضافه کرد: انتخابات باید بر اساس خواست و اراده عمومی و به منظور تقویت پایه‌های نظام و بر اساس اجتماع عقلا و خردمندان شکل گیرد و رای و خواست عمومی بر اساس نوع انتخاب آنها در راس امور باشد اما به نظر می رسد که شکل نظارت‌ها در این دوره این آمال و آرزوی عمومی که تشکیل مجلسی متکثر که اراده اکثریت جامعه را نمایندگی کنند محقق نساخته‌است.

وی با تاکید برتنگ تر شدن فیلترها دراین دوره از انتخابات مجلس که منجر به حذف دیدگاه سیاسی بخش قابل توجهی از جامعه شد ادامه داد: نگاه ناظران انتخابات نگاه واقعی به جامعه نیست و همین امر باعث شد تا برخورد ناظران بیش از آنکه کیفی باشد بیشتر معطوف به کمیت شود.

احمدی مدعی شد: در بیش از ۵۰ درصد حوزه‌های انتخابی کشور هیچگونه رقابتی میان گروه‌های سیاسی وجود نداشت و در این حوزه ها فقط اصول‌گرایان بایکدیگر رقابت کردند.

وی بیان کرد: این بدین معنی است که در۵۰ درصد حوزه‌ها بدلیل حذف چهره‌های مطرح سیاسی منتقد و وجود چهره‌های ناآشنا برای مردم در خوش بینانه‌ترین حالت شاید کمتر از ۲۰ درصد از نمایندگان مجلس آینده گرایش‌های سیاسی غیر اصولگرا داشته باشند.

این فعال سیاسی ادامه داد: این یعنی اینکه مجلس یازدهم یکی از یکدست ترین مجلس‌هایی است که در تاریخ انقلاب شکل می‌گیرد.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین ویژگی نمایندگان قبل و بعد از انتخابات شفافیت و صداقت است.

وی اضافه کرد: نماینده واقعی مردم باید اراده ملت را نمایندگی کند نه اینکه اراده مجلس و محیط نظام را.

احمدی بیان کرد: خیلی از نمایندگان تصورشان از نمایندگی ملت نمایندگی نظام است نظام مجموعه‌ای است که امور کشور را تولیت می‌کند اما برخی وقت‌ها خواست مردم در مقابل خواست افراد قدرتمند قرار می‌گیرد و نماینده براین اساس باید نماینده خواست عمومی مردم باشد.

تشکیل مجلس انقلابی زمینه ساز دولت انقلابی است

فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا و سردبیر هفته نامه دریای جنوب گفت: انتخابات به معنی حاکمیت مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی است.

نصرالله شفیعی افزود: انقلاب اسلامی با حضور آگاهانه مردم شکل گرفت و تداوم یافت و یکی از مصادیق حضور شرکت در انتخابات است.

وی بیان کرد: حضور پرشور مردم درعرصه انتخابات ضامن امنیت مردم است همچنین باعث ناکامی دشمن برای دستیابی به منافع خود می شود.

شفیعی گفت: نمایندگان منتخب باید مظهراراده، درک، فهم و بینش مردم باشند وهرچه نمایندگان مردم انقلابی، سالم و شجاع باشند به گونه‌ای که درمقابل تنش و تهدید ابرقدرت‌ها نهراسند، با مردم و درمیان آنان زندگی و درد آنها را بفهمند و با تمام وجود به فکر خدمت باشند مجلسی کارآمدتر خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: نگاه نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی باید درراستای دیدگاه فوق زمان رهبر معظم انقلاب بویژه در موضع‌گیری‌های کلان باشد با انتخاب این چنین نمایندگان مصمم و پرقدرتی می‌توان از بسیاری معضلات کشور عبور و مجلسی انقلابی و متشکل از نمایندگان مردمی که زمینه ساز تشکیل دولتی انقلابی است را خواهیم داشت.

سردبیر هفته نامه دریای جنوب گفت: ملت ایران در مدت ۴۱ سال گذشته با انواع تهدیدها، فشارها و تحریم‌ها آبدیده شدند و امروز نیز در گام دوم انقلاب خود را برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر و ایرانی آباد و آزاد آماده می‌کند.

پشتوانه حزبی لازمه مجلس قوی است

دبیر مجمع نیروهای خط امام (ره) بوشهر گفت: مجلس ماحصل و نتیجه دستاورد غرب است اما تمام لوازم و ملزومات آن را وارد نکرده‌ایم.

حسن لاوری افزود: تحزب یکی ازملزومات مجلس است که باید مورد توجه قرار گیرد اما در ایران تحزب استانداردی وجود ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات مجلس شورای اسلامی نبود حزب‌های فراگیر، با برنامه و سازماندهی شده‌است هرچند در زمان حاضر ۲۰۰ حزب وجود دارد اما هیچ یک از آنها استانداردهای حزبی را ندارند به همین دلیل این مجلس نمی‌تواند مجلسی کامل باشد.

دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی در ایران مجلس افراد است و نه مجلس احزاب گفت: هر فردی که راهی مجلس شورای اسلامی شود به دلیل نداشتن پشتوانه حزبی فرد ضعیفی خواهد بود.

وی تاکید کرد: هیچ مجلسی در کشورهای دیگر بدون حزب شکل نمی‌گیرد اما در ایران چنین مسائلی وجود ندارد و اولین ویژگی برای اصلح بودن داشتن یک پشتوانه حزبی قوی سازماندهی شده‌است که در ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: صداقت وآشنایی به کار و وظیفه مجلس از دیگر ویژگی‌های یک نماینده اصلح است این درحالی است که افرادی انتخاب می‌شوند که وظیفه مجلس را نمی‌دانند.

دبیرشورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهرگفت: هرچه نظام مردمی‌تر با پشتوانه قوی‌تری باشد می‌تواند در جهان حرف‌های محکم و با پشتوانه قوی تری بزند و دنیا نیز برای این چنین نظامی حساب خاصی باز می کند.

وی افزود: هرچه مردم پیوندشان با حکومت بیشتر باشد این پیوند در انتخابات‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد.

لاوری گفت: از مسئولان حکومت می‌خواهیم با مردم مثل صاحبان مملکت صحبت کنند نه‌ اینکه ۵۰ درصد مردم رد صلاحیت و یا عدم احراز شوند.

وی اضافه کرد: مردم صاحبان حکومت هستند و آنان را باید از خود دانست در انتخابات‌ها حضور پرشور ملت را خواستاریم ولی وقتی وارد عرصه کاندیداتوری می‌شوند برای آنها مهر عدم تائید و احراز زده می‌شود این درحالی است که این حکومت مال مردم است و باید بتوانند ایفای نقش کنند اما با رد صلاحیت آنان این حق از آنها گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: نباید ۵۰ درصد مردم مهر عدم تائید دریافت کنند و اگر رد صلاحیتی صورت می‌گیرد باید براساس حکم دادگاه باشد نه اینکه به صرف اینکه تفکر آنها با افراد مطابقت ندارد باید مردم را رد صلاحیت کرد.

مجلس یکپارچه و انقلابی مشکلات کشور را حل می‌کند

دبیرحزب موتلفه اسلامی دراستان بوشهرگفت: امروز مشروعیت یک نظام مردم سالار در جهان با حضور پرشور در صحنه و اعلام نظر و تعیین سرنوشت خود نمایان می‌شود.

عبدالله فاتحی افزود: هرکشوری که مردم آن بیشتر در صحنه باشند بیشتر در بین مردم جهان مشروعیت پیدا می‌کنند و قدرت‌های استکباری با این شرایط دیگر جرات تعدی به آن کشورها را ندارند.

وی بیان کرد: در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی همواره حضور مردم درسرنوشت و تامین استقلال این کشور بسیار موثر و سازنده بوده و همواره برای ایستادگی در مقابل دسیسه‌های دشمن این حضور مفید و موثر است.

فاتحی در باره اهمیت مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه تاریخی ما در سالهای گذشته نشان می‌دهد اگر ضعف‌هایی در کشور است نتیجه ضعف مجلس و این مساله در ضعف دولت نیز تاثیرگذار بوده‌است.

وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس افرادی شجاع و با شهامت باشند برنامه‌ریزی درستی برای بهبود کشور داشته و دولت نیز ناچار به اجرای برنامه مطرح شده از سوی مجلس است.

فاتحی با تاکید براینکه اهمیت مجلس شورای اسلامی از دولت و قوه مجریه بیشتر است گفت: تصمیم‌هایی که مجلس می‌گیرد برای قوای دیگر نیز ملاک است و همکاری دولت و قوه قضائیه با مجلس ضروری است.

وی یادآورشد: ضعف‌ها، مشکلات اقتصادی و فشارهایی که بر مردم در بخش‌های مختلف وارد می‌شود بیانگر این است که مجلس آن کارایی که باید داشته باشند ندارد و ریشه این مشکلات در انتخاب ما نهفته است.

فاتحی تاکید کرد: به طور یقین اگر مردم با انتخاب درست خود نمایندگانی معتقد و پاک‌ دست به مجلس می‌فرستادند وضع کشور بهتر و از گرفتاری‌ها نیز نجات پیدا می‌کردیم.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر گفت: از لحاظ جامعه شناسی مجلس عصاره ملت است و تجربه ثابت کرده هرگاه مردم یکپارچه نمایندگانی انقلابی و دلسوز انتخاب کرده‌اند  به طور یقین مجلس انقلابی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از لحاظ دیدگاه اسلام وحدت، یکپارچگی، انسجام براساس ارزش‌های دینی، امامت، ولایت، انقلابی‌گری و استکبارستیز، ایستادگی در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی از شاخصه‌های یک نماینده است.

مجلس مقاومت کننده در برابر دشمنان نیاز کشور است

دبیر جمعیت حزب جانبازان انقلاب اسلامی گفت: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دلیل برخی رخدادهای کشور حساسیت ویژه خود را داشت و مردم با حضور خود در صحنه انتخابات حماسه بی‌نظیری همانند راهپیمایی ۲۲ بهمن را خلق کردند.

محمد صابر اضافه کرد: استکبار جهانی تصور می‌کرد با به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی مرد مقاومت از بین رفته اما حضور ملت ایران در آئین تشییع و راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس یازدهم ثابت کرد که مقاومت هیچگاه از بین رفتنی نیست.

وی افزود: نتیجه انتخابات دوم اسفند تشکیل مجلسی انقلابی است که دست رد به سینه دشمن بزند و با مقاومت در مقابل آنان ایستادگی کند.

صابر گفت: برای اجرای هرچه بهتر قانون باید نمایندگان شجاع، مدیر، مدبر، صاحب نظر و شفاف باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.