سید حسین حسینی شامگاه پنجشنبه در نشست صادرات غیر نفتی استان بوشهر افزود: میزان صادرات انجام شده در ۱۰ماهه سال جاری از گمرکات استان از نظر ارزشی ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد و علت این کاهش اصلاح قیمت پایه کالاهای صادراتی است.

وی بیان کرد: اگر بر اساس مفاد ماده ۱۶ قانون امور گمرکی اصلاح قیمت پایه اقلام صادراتی  انجام نشده بود میزان صادرات از نظر ارزشی هم دارای افزایش قابل توجهی بود، اما در راستای رفع مشکلات صادرکنندکان جهت رفع تعهدات ارزی، قیمت پایه  کالاهای صادراتی  اصلاح شد و این اتفاق باعث کاهش ارزشی  صادرات غیر نفتی شد.

حسینی بدون اشاره به ارقام وارداتی استان گفت: استان بوشهر در ۱۰ ماه گذشته در بخش واردات از نظر وزنی و ارزشی کاهش داشته و این بیانگر سیاست حمایت از تولیدات داخلی و مدیریت واردات است.

واگذاری میز قطر به استان بوشهر

وی با اشاره به واگذاری مسئولیت میز قطر به استان بوشهر ازهفته گذشته گفت: با توجه به تفویض اختیار انجام شده به این استان همه دستگاه‌های اجرایی مسئول، باید در این بخش مساعدت و همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب و سیاست وزارت صمت و دولت ، در بخش صادرات غیر نفتی ۱۵ کشور همسایه  و ۲ کشور چین و هند به عنوان هدف صادراتی جمهوری اسلامی مد نظر هستند که در این خصوص اهداف کمی صادرات به کشورهای مذکور برای سال جاری و سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین وتعیین شده است.

حسینی یادآور شد: میزات صادرات غیرنفتی از استان بوشهر به کشور قطر در ۱۰ ماه گذشته ۱۲۱میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد از نظرارزشی و ۲۴ درصد از نظر وزنی رشد داشته‌ است این درحالی است که این میزان در  سال‌های ۹۶و ۹۷ به ترتیب ۷۲ و ۱۱۷ میلیون دلاربوده است.

وی تاکید کرد: بیشترین میزان صادرات به کشور قطر از شهرستان دیر استان بوشهر انجام می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با توجه به اجرای طرح‌های متانول، توسعه گلخانه‌ها، محصولات تولیدی ماهی و آبزی‌پروری پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات به کشور قطر در سال جاری به ۱۴۰ میلیون دلار برسد و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب اهداف کمی ۱۶۰ و ۱۸۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

استان بوشهر از استانهای پیشرو در ثبت سفارش است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ثبت سفارش گفت: سال گذشته موضوع تخصیص ارز از بانک مرکزی به وزارت صمت و در ادامه از طرف این وزارت‌خانه به سازمان های صمت  استان‌ها واگذار شده است.

حسینی اضافه کرد: استان بوشهر بعد از استان‌های تهران، البرز، قزوین، تبریز و خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در ثبت سفارش بوده است.

وی یادآورشد: براین اساس هفت هزار و ۶۳۶ درخواست در این مدت ثبت شده که میانگین رسیدی شده به این درخواست‌ها روزی ۳۰ درخواست بوده است.

حسینی گفت: تا آخر دی ماه سه هزار و ۸۳۴ فقره از این درخواست‌ها معادل ۶۱ درصد به ارزش ۶۲۹ میلیون یورو تائید شده است که از نظر ارزش ۴۶ درصد است.

وی ادامه داد: ۲هزارو ۵۲۴ فقره از درخواست‌های ثبت سفارش معادل ۳۹ درصد به ارزش ۷۳۵ میلیون یورو نیز به دلیل اینکه معادل آنها تولید داخل ویا سابقه ثبت داشته رد شده‌اند.

تلاش می‌شود کارت‌های بازرگانی به صورت سیستمی انجام شود

حسینی اضافه کرد: با توجه به مصوبه اخیر دولت و تغییراتی که ایجاد شده به زودی موضوع اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اعتباری  کارت های بازرگانی عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین یادآورشد: به زودی میز ملی پتروشیمی و کودشیمایی به میزبانی یکی از شرکت‌های پتروشمی در عسلویه و با حضور یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت  برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.