سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: باتوجه به اینکه اشتغال و امرار معاش بخش عظیمی از شهروندان استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بازرگانی خارجی و تجارت دریایی وابسته است، رونق یا رکود این فعالیت ها علاوه بر تأثیر اقتصادی، واکنش های اجتماعی زیادی در پی دارد.

قاسم قائدی یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات گمرک با اشاره به تحریم های ظالمانه خارجی افزود: رونق افزایی فعالیت های بندری و گمرکی در بنادر بزرگ و کوچک استان مستلزم حمایت های متولیان و قانون گذاران ملی است.

وی بیان کرد: به تازگی و با پیگیری های مجدانه استاندار بوشهر و با کمک رئیس کل گمرک ایران مشکل ترانزیت داخلی بین منطقه های ویژه بوشهر ۱ و ۲ و بهره مندی منطقه ویژه بوشهر از تخفیف ۲۰ درصد سود بازرگانی که به صورت یک مطالبه چندین ساله در آمده بود، بر طرف شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: یکی از مواردی که باعث کاهش تمایل تجار برای ورود کالاهای خود از بنادر استان شده، تصویب و ابلاغ استثنائات متعدد برای مصوبه تخفیف ۲۰ درصد سود بازرگانی بنادر پنجگانه استان است.

وی افزود: انتظار می رود با اصلاح فهرست کالاهای ممنوعه و همچنین شمول این مشوق برای کالاهای وارداتی از کشور امارات متحده عربی شاهد رونق روزافزون بنادر استان باشیم.

قائدی یادآورشد: بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت های دریاروی بازرگانان و ملوانان استان مربوط به شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تن است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هر چه سریعتر سامانه کالای همراه ملوان را برای تعیین تکلیف ورود ۱۰۰ قلم کالای مشمول راه اندازی کند.

قائدی فعالیت کشتی بار- مسافر گرندفری در مسیر بندر بوشهر به کشور قطر را یک ظرفیت مناسب برای توسعه زیرساخت های حمل کالاها به ویژه کانتینرهای یخچالی و گسترش گردشگری دریایی معرفی کرد.

سرپرست دفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: با توجه به توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری استان بوشهر با کشور قطر، تلاش های فراوانی برای برقراری خط مستقیم کشتیرانی بوشهر

– دوحه انجام شد و نتیجه این پیگیری ها منجر به اعلام آمادگی شرکت مکین دریا برای اختصاص کشتی گرندفری برای این منظور شد.

قائدی افزود: این کشتی در زمان حاضر در بندر بوشهر پهلو گرفته و به زودی نخستین  سفر خود را به سمت کشور قطر انجام می دهد اما موضوع مهم برای تداوم فعالیت این کشتی نرخ سوخت آن است.

وی یادآور شد: اگر سوخت این شناور با قیمت بانکرینگ محاسبه شود، فعالیت کشتی از مقرون به صرفه برای سرمایه گذار نیست .

۶۰۴۷/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.