نخستین محموله ماده بودارکننده از عسلویه ارسال شد

به گزارش ایرنا رئیس جمهوری روز یکشنبه در این آئین گفت: بسیار خوشحالم که در کنار افتتاح 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی 2 طرح دیگر نیز افتتاح خواهد شد.
دکتر روحانی خطاب به معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآورشد: با مدد از خداوند بزرگ و توسل به روح مطهر حضرت جواد (ع) طرح انتقال گاز اتان از سایت 2 پارس جنوبی به مجتمع های پارس جنوبی و طرح تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی را آغاز کنید.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: طی سال‌های اخیر، مشکلات و موانعی که بیشتر بواسطه محدود بودن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی، در تامین مواد بودارکننده گاز ایجاد شده بود، شرکت ملی گاز ایران را بر آن داشت تا نسبت به تولید داخلی این ماده مهم و ضروری اقدام کند.
حسن منتظرتربتی افزود:بر اساس استانداردهای بین‌المللی، برای استفاده از گاز طبیعی در مصارف عمومی شهری و روستایی، ضروری است که ماده بودارکننده‌ای به آن اضافه شود.
وی ادامه داد: در کشورمان از بدو استفاده از گاز طبیعی، از ماده بودارکننده با پایه مرکاپتانی استفاده شده است این ماده در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها یا روستاها با نسبت مشخص به گاز طبیعی تزریق می‌شود.
تربتی با بیان این که گاز طبیعی ماده‌ای بدون بو است که در صورت نشت قابل تشخیص نبوده و خطرآفرین است افزود: از این رو، از ادورانت گاز طبیعی یا همان مرکاپتان، به‌عنوان بودارکننده گاز طبیعی و یا گاز مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها به نسبت مشخص، به عنوان شاخص تشخیص نشت گاز تزریق می‌شود.
به گفته تربتی، بر همین اساس و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی تولید این ماده در داخل کشور و اخذ نتایج قابل قبول در مراحل آزمایشگاهی، پایلوت و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی، مطالعات طراحی مفهومی و مهندسی پایه به منظور تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی با جداسازی این مواد از میعانات گازی ترش در پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی، با کارفرمایی شرکت ملی گاز ایران و توسط پژوهشگاه صنعت نفت در قالب یک طرح پژوهشی اجرا شد.
وی گفت: این شرکت با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تامین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت 800 تن در سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1500 میلیارد ریال اقدام کرد و هم‌اکنون با تکمیل و راه‌اندازی این واحد، کشورمان در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این ماده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که با بهره‌برداری کامل از این واحد، ضمن تامین کلیه نیازهای داخلی به مواد بودارکننده گاز و غلبه بر انحصار جهانی، امکان صادرات بخشی از تولیدات این ماده که مازاد بر نیاز داخلی است، نیز فراهم شده، تصریح کرد: این در حالی است که با کاهش میزان ترکیبات گوگردی از میعانات گازی که خوراک این واحدها است، ارزش افزوده‌ای برای میعانات گازی نیز حاصل می‌شود.
وی افزود: با بهره‌برداری از واحد تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی که با استفاده از دانش بومی توسعه یافته است، ایران در کنار فرانسه، روسیه و آمریکا، به جمع بسیار محدود کشورهای تولیدکننده ماده بودارکننده گاز پیوست.
چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی امروز درآئینی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری بهره برداری رسمی شد.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.