به گزارش ایرنا، استفاده از تقاطع‌های غیرهمسطح یکی از راهکارهای مؤثر برای روانی تردد و از مباحث مورد توجه در مدیریت شهری، مهندسی ترافیک، راه و ترابری و عمران است.
درشهر بوشهر طی چندسال گذشته اجرای این گونه تقاطع ها بطور جدی مورد توجه قرار گرفته تا اینکه پیش از عید نوروز سال گذشته نخستین تقاطع غیرهمسطح بوشهر زیر بار ترافیک رفت.
این تقاطع گرچه با گذشت یک سال انتقادهای زیادی توسط کارشناسان برآن وارد شد ولی با این وجود تسهیل سازی تردد در ورودی شهر بوشهر (میدان آزادی) منجر به این شد تا احداث این تقاطع در سایر میدان های شهر بوشهر از جمله میدان غدیر، شهید مطهری و انتظام نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
تقاطع های همسطح از جمله مکان هایی است که بیشترین تصادفات در آنها رخ داده، سبب مصرف سوخت بیشتر در خودروها شده و بیشترین آلودگی های زیست محیطی در آنها ایجاد می شود.
امروزه با توجه به گسترش و توسعه روزافزون شهرها و افزایش وسایل نقلیه به منظور کاهش گره های ترافیکی، تبدیل تقاطع های همسطح به تبادل ها امری ضروری به نظر می رسد.
انتخاب نوع تبادل برای یک نقطه بسیار پیچیده و حساس است و بسته به عواملی چون نوع عملکرد ترافیک، موقعیت تقاطع، وضعیت توپوگرافی، حریم مورد نیاز برای ساخت، مسائل زیست محیطی و مسائل اقتصادی بستگی دارد.
کار کارشناسی لازم برای احداث تقاطع ها بیش از احداث آنها اهمیت دارد زیرا درصورت احداث بدون کارشناسی آنها نه تنها گره ای از مشکلات ترافیکی گشوده نشده بلکه تردد نیز با مشکلات بیشتری مواجه می شود.
یک کارشناس ترافیک گفت: ایجاد تقاطع های غیر همسطح در شهر ها یکی از راه های کاهش گره های ترافیکی و بهبود وضعیت حمل ونقلی است که می تواند سبب تسهیل در تردد وسایل نقلیه از طریق تصحیح شاخص های ترافیکی، زیست محیطی، ایمنی و اقتصادی در شهر ها شود.
محمد احمد زاده ادامه داد: دراین ارتباط بوشهر نیز نیازمند استفاده از روش ها و شیوه های مناسب برای کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل و نقلی است که در این زمینه احداث تقاطع غیرهمسطح در برخی از نقاط شهر بوشهر از جمله میدان شهید مطهری می تواند کمک به تحقق این مهم کند.
وی تاکید کرد: با توجه به رشد روز افزون جمعیت و توسعه بوشهر افزایش تقاطع های غیر همسطح این شهر امری اجتناب ناپذیر است.
یک کارشناس شهرسازی گفت: باتوجه به اینکه حمل و نقل اصلی بوشهر در خیابان شریانی در قالب طرح جامع دیده شده نیازی به احداث گذر تقاطع غیرهمسطح در شهر بوشهر نیست.
محمد کبگانی افزود: با چراغ گذاری ترافیک این میدان بخوبی قابلیت کنترل دارد.
وی اظهار داشت: با اجرا شدن طرح های جامع و تفصیلی شهر بوشهر و احداث کمربندی طرح در میدان شهید مطهری بار ترافیک این میدان و بویژه بار ترافیکی گمرک بوشهر به کمربندی منتقل می شود.
کبگانی عنوان کرد: یک میدان با داشتن طول 35 تا 40 متر می تواند تا 12 هزار اتومییل را در ساعت از خود عبور دهد و با توجه به اینکه اکنون حجم تردد ساعتی اتومبیل ها در میدان مطهری کمتر از 12 هزار دستگاه است این مهم ایجاب می کند که از احداث تقاطع غیرهمسطح اجتناب شود.
وی تاکید کرد: شهر بوشهر با شرایطی که در آن وجود دارد در هیچکدام از میدان های آن از جمله آزادی که طرح آن اجرایی شده نیازی به احداث گذر غیرهمسطح نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر گفت: اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری شهر بوشهر با هدف تسهیل در عبور و مرور و رویکرد توجه به پدافند غیرعامل است.
سرهنگ قدرت الله کشکولی ادامه داد: با توجه به تردد خودروهای سنگین بارگیری شده از گمرک بوشهر این طرح می تواند به روان سازی ترافیک حاصله نیز کمک کند.
وی افزود: در شورای ترافیک استان بوشهر نیز اجرای تقاطع غیر همسطح میدان آزادی شهر بوشهر به تصویب رسیده است.
رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: در اجرای عملیات ساخت دومین تقاطع غیرهم‌سطح بوشهر میدان غدیر و مطهری از گزینه‌های مطرح هستند که در این بین میدان شهید مطهری مورد توجه بیشتری است.
ابوذر دهدار افزود: یکی از ضروری‌ترین نیازهای شهر بوشهر بهبود سیستم حمل و نقل و کاستن از حجم حرکت های ترافیکی درون شهری است.
وی بیان کرد: از این رو بعد از به بهره‌برداری رسیدن تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی، دومین تقاطع غیر همسطح شهر بوشهر در بودجه سال آینده شهرداری پیش‌بینی شده است.
دهدار ادامه داد: در این ارتباط مقرر شد که بعد از بررسی در کمیسیون عمران شورا و براساس ارزیابی های ترافیکی، زیست محیطی، اجتماعی این تقاطع نهایی و عملیات آن در سال آینده آغاز شود.
معاون مالی شهرداری بوشهر گفت: برآورد اولیه برای اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی شهر بوشهر 184 میلیارد ریال برای اجرا در سال آینده است.
بارگاهی افزود: این طرح تملک زمین نیاز نداشته و تنها مشکل وجود شبکه برق است که در اسرع وقت باید نسبت به آن اقدام شود.
شهردار بندر بوشهر گفت: روگذر میدان شهید مطهری بوشهر یک پل میدان است که زیر آن میدان و بالای آن روگذر وجود دارد روابط اجتماعی و فرهنگی در این میدان قطع نمی شود.
وی ادامه داد: این طرح فلکه نیست که تنها یک کار ترافیکی انجام دهد بلکه کار شهری ترافیکی را انجام می دهد.
امیری ادامه داد: این طرح در اجرا باید گره ترافیکی میدان را نیز حل کند زیرا بطور صرف قصد خودرو محور شدن شهر را نداریم.
وی یادآورشد: شهرداری بوشهر برای اجرا این پروژه به فاز مطالعاتی آن اهتمام ویژه دارد و در این ارتباط به منظور مشکل ساز نشدن تاسیسات شهری در زیر میدان اسکن زیرزمینی آن نیز تامین شده است.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.