در نخستین روز از جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین خلیج فارس بوشهر، ۶ نمایش صحنه ای و محیطی از شهرهای یاسوج، دیلم، خرمشهر، میناب، بندر امام و آبادان اجرا شد.

به گزارش ایلنا، هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین خلیج فارس در بوشهر صبح روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه با اجرای نمایش «باد غول» از بندر دیر آغاز به کار کرد.

این نمایش به نویسندگی مهدی بلوچ و کارگردانی بهادر رستگار یکی از باورهای مردم جنوب را که بادغول نام دارد دستمایه نمایش خود قرار داده بود.

در باور جنوب ایران، زار یک باد است و بادها موجوداتی غیرمادی هستند که با تسخیر فرد، او را دچار درد و بیماری می‌کنند. به این ترتیب زار و بادهای دیگر که به ۷۲گروه تقسیم می‌شوند، هرکدام عامل یک نوع بیماری‌اند. بیمار مبتلا به باد، درمانش به دست پزشک صورت نمی‌گیرد. او بعد از این که از دوا و درمان ناامید شد سراغ ملا و دعانویس می‌ورد و ...

پس از اجرای این نمایش در محوطه مجموعه تئاتر شهر بوشهر نمایش «شصت و هفت» از بندر امام خمینی به نویسندگی و کارگردانی مهران الله‌دادی اجرا شد و پس از آن کارگاه بازیگری در مجموعه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر با تدریس حمید کاکاسلطانی از اعضای هیئت داوران این جشنواره و با حضور هنرمندان تئاتر هنرمندان معلول و شرکت کنندگان در جشنواره برگزار شد.

«یک هفته راه رفتن در بهشت» به نویسندگی و کارگردانی رضا گشتاسب از یاسوج عنوان نمایشی بود که پسین اولین روز از هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس در پلاتو استاد صغیری اجرا شد؛ نمایشی به مدت 60 دقیقه تماشاچیان را مهمان خود کرد.

پس از آن هنرمندان خرمشهری با نمایش خیابانی «فریاد دسیبل» به نویسندگی عبدالله حلیات  و کارگردانی عبدالحسین جلیل نسب در فضای باز تئاتر شهر میزبان تماشاچیان این جشنواره شدند، این نمایش برخی مشکلات جسمی معلولین را که باعث بیکاری آنان می شود با نگاهی طنزآمیز مورد بررسی قرار می داد.

«عروسی خاک و خون» نیز عنوان نمایشی از هنرمندان معلول آبادانی بود. عبدالله ندومی نویسنده و کارگردان این نمایش، مشکل ریزگردها، کم‌آبی و دیگر محرومیت‌های مردم جنوب را در پلاتو استاد امیری مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه آورده بود. این کارگردان در اقدامی نمادین از تماشاچیان خواست تا ماسک‌هایی را که هنگام ورود به پلاتو در اختیار آنها قرار گرفته بود در طول نمایش استفاده کنند.

نمایش«4+1=9» به نویسندگی جعفر قاسمی  و کارگردانی حبیب الله ناصری، پس از اجرای «عروسی خاک و خون» در فضای باز تئاتر شهر اجرا شد. هنرمندان مینابی در این نمایش مشکلات جسمی و به دنبال آن، روانی کودکان معلول را دستمایه قرار داده، بیم و امیدهای آنان را با بازی هنرمندانه خود به جامعه یادآور شدند.

جلسه تحلیل و بررسی نمایش ها  نیز آخرین برنامه ای بود که در اولین روز جشنواره در لابی هتل پلاس برگزار شد.

یادآور می‌شود، هفتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس به دبیری فرهاد فیاض بخش، 24 تا 27 بهمن ماه در بوشهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.