به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه در کارگاه میدانی پرنده نگری جزیره شیف بوشهر افزود: پرنده نگری به عنوان یکی از شاخه های مهم اکوتوریسم، می تواند با ایجاد یک چرخه اقتصاد خرد جوامع بومی را علاقه مند به حفظ گونه های جانوری کند.
وی بیان کرد: در اکوتوریسم روی 2 مولفه اقتصاد جامعه محلی و دیگری حفظ محیط زیست توجه ویژه می شود.
قلی نژاد ادامه داد: نگاه به پرنده ها به عنوان سرمایه ای مصرف نشدنی در یک منطقه باعث ورود پرنده نگر به منطقه می شود.
وی گفت: پرنده نگر با ورود به منطقه و استفاده از امکانات بومی و محلی و اقامت در خانه های محلی به جامعه بومی سود رسانی و از این طریق موجب رشد اقتصادی مناطق و مردم محلی می شود.
قلی نژاد افزود: این درآمدها برای مردم محلی و بومی اقتصادی خرد اما پایدار است.
وی بیان کرد: مردم بومی با بهره گیری اقتصادی از طریق اکوتوریسم و پرنده نگری در این مناطق براحتی معیشت جایگزین را پذیرفته و در راه رشد پرنده نگری وحفاظت زیستگاه و تنوع پرندگان فعالیت می کنند.
قلی نژاد اظهار داشت: در این ارتباط می توان با برنامه ریزی، مدیریت صحیح و آموزش مردم محلی را توانمند و درجریان توسعه پایدار قرار داد.
وی یادآور شد: استان بوشهر با داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز آبی، 321 گونه پرنده و عرصه های گوناگون همانند کوهستان، مرتع، دریا، دشت ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر در زمینه پرنده نگری دارد.
قلی نژاد ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم پرنده نگری جایگاه واقعی خود را در استان بوشهر پیدا کند.
این کارگاه پرنده نگری به همت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان و با همکاری انجمن زمین پاک این شهرستان و کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر برازجان در جزیره شیف برگزار شد.
در این دوره که با تدریس محیط بان یکم محمد پاپری زارعی به انجام رسید مباحثی درزمینه پرنده نگری و پرنده نگر و پرنده شناسی ارائه و از طریق تلسکوپ آموزش پرنده نگری به صورت عملی داده شد.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.