شهیدی اظهار کرد: امروز دشمنان برای ما چنگ و دندان نشان می‌دهند ولی با فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت و رهبری پیامبرگونه مقام معظم رهبری، امیدوار هستیم که مشکلاتی که امروز دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند را به خوبی سپری کنیم؛ مراجع عظام تقلید نیز امروز همین مباحث را مطرح کردند.

به گزارش جماران؛ معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم و... تحت پوشش این بنیاد هستند. خانواده‌های ۲۳۰ هزار شهید و ۴۳ هزار آزاده و بیش‌از ۵۶۳ هزار جانباز تحت پوشش این بنیاد هستند و به‌طور کلی اعضای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگردان شامل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار شهید، جانباز و خانواده‌های شهداء و آزادگان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی عصر دوشنبه(۵ شهریور) در جمع خبرنگاران در استانداری قم گفت: در جلسه هیأت دولت مصوب شد که مقامات دولتی همزمان با هفته دولت در استان‌های مختلف حضور یابند.

وی با اشاره به سابقه حضور و تحصیل خود در قم، افزود: امروز صبح پس از ورود به قم به بهشت حضرت معصومه(س) به زیارت قبور شهدای مدافع حرم رفته، با خانواده‌های این عزیزان دیدار کردیم و پس از آن برای افتتاح پروژه‌هایی در شهرک صنعتی شکوهیه حضور یافتم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ملاقات برخی از مراجع عظام تقلید از جمله برنامه‌های امروز بود؛ همچنین در محل استانداری با خانواده شهدای دفاع مقدس، جانبازان و آزادگان دیداری انجام شد و دستوراتی برای حل مشکلات آن‌ها نیز صادر شد.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید، ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸ و با فرمان امام راحل تاسیس شد و عهده‌دار امور مرتبط به شهدای پیش از انقلاب بود؛ شهدای پیش از انقلاب ۲۶۰۰ نفر بودند ولی احتمال می‌دهیم که این آمار بیش از این تعداد باشد؛ امروز نیز کسانی که در زندان‌های رژیم پهلوی مجروح شده‌اند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تمهیدات مرتبط به تامین نیازهای دارویی جامعه ایثارگری، تصریح کرد: در این زمینه مکاتباتی با دولت و وزارت صنعت انجام شده است که بتوانیم مجوزهایی را دریافت کنیم و اقدام به تامین مایحتاج دارویی و درمانی و خدمت‌رسانی این جامعه کنیم؛ ۲۶ استان کشور دارای مراکز ورزشی، فرهنگی و توانخبشی جامعه ایثارگری است؛ ۱۱ استان کشور نیز در سه فاز ورزشی، توان‌بخشی و فرهنگی به نتایج خوبی رسیده‌اند و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است و مابقی فازهای مختلف خود را طی می‌کنند.

وی یادآور شد: میانگین سن والدین شهداء ۸۵ سال، میانگین سن جانبازان نیز در حدود ۷۰ سال است؛ این افراد تحت پوشش انواع بیمه‌ها هستند و در مراکز استان‌ها با بیمارستان‌هایی که می‌توانند به آن‌ها خدمت‌رسانی کنند، قرارداد داریم و درمان این جامعه در مراکز استان‌ها انجام می‌شود و کسانی که نیازمند خدمات درمانی در تهران و... هستند به این مراکز اعزام می‌شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: بنیاد شهید مسئولیت فرهنگ‌سازی در عرصه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را بر اساس اساسنامه قانونی خود داراست؛ از سال  ۹۲ دبیرخانه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد شد و ۱۰ وزیر و روسای ستاد نیروهای مسلح و گروه‌های تبلیغاتی و... در این شورا عضو هستند؛ رئیس جمهور نیز مسئول این شورای عالی است؛ اولین جلسه در دو سال گذشته تشکیل شد و اساسنامه و برنامه کاری برای این دبیرخانه تدوین شد و دبیری آن شورا نیز با بنیاد شهید است و فعالیت‌های تبلیغی آن نیز آغاز شده است.

وی گفت: در ابتدای فعالیت این دبیرخانه، شناخت مردم از فعالیت‌های بنیاد شهید رصد شد که خوشبختانه در این مدت شناخت مردم نسبت به فعالیت‌های بنیاد شهید و فرهنگ ایثار و مقاومت بسیار افزایش یافته است؛ تلاش‌های گسترده‌ای در عرصه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت انجام شده است؛ بیش از ۱۱۴ دیدار با اعضای خانواده‌های شهداء و جانبازان با حضور ریاست جمهوری انجام شد و پس از این سنت حسنه همه وزراء، استانداران و نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه نیز این سنت را ادامه دادند و خوشبختانه به یک فرهنگ متعالی مبدل شد و امروز از آن به عنوان طرح سپاس یاد می‌شود، زیرا مقام معظم رهبری بیان فرمودند که از خانواده‌های این بزرگان سپاسگزاری کنید؛ سال گذشته ۴۳۰ هزار ملاقات و دیدار با خانواده‌های شهداء انجام شد.

شهیدی اظهار کرد: در سال گذشته در قم با حضور استاندار و مدیرکل بنیاد شهید و مراجع و مسئولان حوزه و... دیدارهای بسیاری با خانواده‌های معظم و معزز شهداء انجام شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در کل کشور نزدیک به ۲۰ هزار گلزار شهداء موجود است؛ ۱۴ هزار گلزار ساماندهی شده است و به شکل آبرومندی در معرض دید مردم قرار گرفته است. زیرا به تعبیر رهبر انقلاب این قبور باید به زیارتگاه عشق مردم مبدل شود که چنین نیز شده است؛ بیش از ۵ هزار گلزار نیز باید با کمک استانداران و بنیاد ساماندهی شوند؛ امسال مقرر شده است که تک‌مزارها نیز ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: در خصوص سهمیه‌ها، به همه اعضاء گفته‌ایم که در همه آزمون‌ها شرکت کنند و در همین رابطه تعداد بسیاری از جامعه ایثارگری بدون سهمیه در آزمون پذیرفته شده‌اند ولی اگر نتوانند نمره لازم را با فرض تلاش بگیرند از سهیمه محدود استفاده می‌کنند؛ اکثر فرزندان شهداء و جانبازان نیز نسبت به این سهمیه بحث‌هایی مطرح می‌کنند که ما دوست نداریم به ما چنین نسبتی بدهند؛ در این زمینه مجلس نیز تصمیماتی گرفته است و در کمسیون‌ها نیز روی این تصمیمات کار می‌شود که یک نتیجه خوبی نسبت به سهمیه‌ها اتخاذ شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در حال حاضر ۱۶۰ هزار دانشجو از جامعه ایثارگری در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند؛ ۲۳۰۰ عضو هیأت علمی نیز در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند؛ امسال نیز اعضای جامعه ایثارگری رتبه‌های بسیار خوبی کسب کردند؛ بیش از ۷ هزار نخبه نیز در این جامعه حضور دارند؛ این آمار افتخارآفرین است ولی در این میان عده‌ای نیز روی این مساله حساسیت دارند که البته نقدهای آن‌ها به‌جا نیست زیرا می‌توانیم پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به آن‌ها بدهیم.

وی با اشاره حوادث اخیر قم، گفت: اتفاقی که در مکان حوزه افتاد اتفاق خوبی نبود زیرا حرمت حوزه و مراجع شکسته شد؛ برخی از صحبت‌ها مطرح شد که در شأن جامعه حوزوی نبود و پس از این اتفاق نیز مراجع عظام نسبت به این مساله حساسیت نشان دادند و این مساله را تقبیح کردند؛ این کارها جز ایجاد نومیدی در جامعه ثمری دیگر ندارد؛ امروز در شرایط حساسی قرار داریم. مقام معظم رهبری از دولت درخواست دیدار کردند و در آن دیدار سفارش کردند که اگر می‌خواهید از دولت انتقادی بکنید، مشکلی ندارد ولی نمی‌پسندم کسی را که دولت را تضعیف کند.

شهیدی اظهار کرد: امروز دشمنان برای ما چنگ و دندان نشان می‌دهند ولی با فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت و رهبری پیامبرگونه مقام معظم رهبری، امیدوار هستیم که مشکلاتی که امروز دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند را به خوبی سپری کنیم؛ مراجع عظام تقلید نیز امروز همین مباحث را مطرح کردند؛ آیت‌الله العظمی سبحانی بیان کردند که؛ در دیداری که اخیرا با رهبری معظم داشتم، به ایشان عرض کردم که مطمئن هستیم که این شرایط نیز به خوبی طی می‌شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در ۵ سال اخیر ۹۵ هزار شغل برای فرزندان ایثارگران ایجاد شده است؛ سهمیه‌ای در استخدام ها در اختیار این بنیاد وجود دارد یعنی یک‌چهارم ظرفیت قانونی استخدام ویژه خانواده‌های ایثارگری در سازمان‌ها وجود دارد؛ ۱۰۰۰ میلیارد وام اشتغال‌زایی تخصیص داده شده است و از کارآفرینان این بخش نیز حمایت می‌کنیم؛ امروزه در کشور، ۱۲ درصد نرخ بیکاری داریم ولی با فعالیتی که این بنیاد انجام داده است این آمار در بنیاد، چهار درصد است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در زمینه مسکن نیز تلاش گسترده‌ای برای اختصاص زمین در شهرها انجام شده است تا فعالیت‌های مرتبط به تامین مسکن جامعه ایثارگری در روال خود قرار گیرد که خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بوده‌ایم.

شهیدی اظهار کرد: نسبت به خانواده‌های مدافع حرم وظیفه‌مند هستیم؛ پس از آن‌که مرجع اعزام‌کننده این شهداء، احراز شهادت شهیدی را بیان کرد، پرونده شهید در اختیار بنیاد قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر ۱۰۰۰ پرونده برای این عزیزان تشکیل شده است؛ امروز در بهشت معصومه(س) قم خانواده‌های مدافعین حرم نیز حضور داشتند و خوشبختانه آن‌ها از خدمات ابراز رضایت کردند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: با امر مقام معظم رهبری تلاش شده است که برای خانواده‌های شهدای مدافع حرم غیر ایرانی، تابعیت صادر شود و این تلاش در این عرصه در حال انجام است زیرا این بزرگان در بیرون از مرزهای ایران از سوی دشمنان خط اسلام اصیل و مقاومت، امنیت جانی ندارند؛ شهید برای ما عزیز است و بنیاد نیز در خدمت این بزرگان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.