صدر اعظم آلمان گفت: ما در موضوع نظام های مستقل پرداخت مشکلاتی در همکاری با ایران داریم، اما از سوی دیگر تردید نداریم که به طور مثال در موضوع تامین مالی تروریسم سوئیفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش جماران؛ صدر اعظم آلمان از اظهارات وزیر خارجه این کشور پیرامون نظام مالی اروپایی مستقل از آمریکا برای حفظ برجام عقب نشینی کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل ضمن موافقت با بخشی از سخنان هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پیرامون روابط با آمریکا، از پیشنهاد او برای نظام مالی اروپایی مستقل از آمریکا حمایت نکرد.

مرکل گفت: ما در موضوع نظام های مستقل پرداخت مشکلاتی در همکاری با ایران داریم، اما از سوی دیگر تردید نداریم که به طور مثال در موضوع تامین مالی تروریسم سوئیفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

صدر اعظم آلمان همچنین افزود که حفظ همکاری با آمریکا در زمینه امنیت بسیار مهم است. 

وی در عین حال با تائید نظر ماس پیرامون تغییر روابط فراآتلانتیک تاکید کرد: ما باید مسئولیت پذیرتر باشیم، اروپا باید سرنوشت خود را در دست بگیرد.

ماس روز چهارشنبه در مقاله ای در روزنامه بازرگانی هندلس بلات آلمان حفظ توافق هسته ای با قدرت های عمده جهان (برجام) را با تشکیل نظام پرداخت مالی اروپایی مستقل از ایالات متحده آمریکا ممکن دانست.

وی نوشت: به این علت تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است. 

به نوشته وزیر امور خارجه آلمان، هر روزی که این توافق (برجام) زنده بماند، بهتر از بحران بسیار خطرناکی است که در نبود آن، خاورمیانه را تهدید خواهد کرد.

ماس افزود: با توجه به شرایط جاری، از لحاظ راهبردی مهم است که به روشنی به واشنگتن بگوئیم 'ما خواهان همکاری هستیم اما اجازه نمی دهیم که بدون مشورت با ما به منافع ما لطمه بزنید'.

یک سخنگو وزارت خارجه آلمان پیرامون این مقاله ماس گفت که هدف وی آغاز مباحثی درباره روابط با واشنگتن از جمله در موضوع حفظ توافق هسته ای ایران توسط قدرت های اروپایی پس از خروج واشنگتن از این توافق بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین با بیان اینکه برلین در حال مذاکره با انگلیس و فرانسه درباره مسائل مختلف است، افزود: باز نگاه داشتن کانال های مالی برای حفظ برجام حیاتی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت سال جاری خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های رفع شده به مدد این توافق را اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.