رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سیاست ارزی که در خردادماه اجرا شد، اشتباه بود و مرکز پژوهش ها همان موقع نسبت به این سیاست ها واکنش نشان داد و گفتیم اکنون نیازمند بازار ثانویه هستیم.

به گزارش جماران؛ رئیس مرکز پژوهش های مجلس در نشست با اصحاب رسانه تاکید کرد که رسانه‌ها باید در مقابل جنگ روانی سناریوی مشخصی داشته باشند.

مراسم تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه حوزه پارلمانی با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس، امروز (دوشنبه 22 مرداد) در محل این مرکز برگزار شد.

در این مراسم کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تشکر از حضور خبرنگاران از پذیرفتن دعوت و حضور در مراسم مذکور، سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) را تبریک گفت و افزود: امیدوارم زمینه تشکل خانواده برای تمامی جوانان در سراسر کشور فراهم شود.

وی همچنین با تبریک 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار و سالروز شهادت اصحاب رسانه به ویژه شهید صارمی که به فجیع ترین شکل در مزار شریف توسط طالبان به شهادت رسید، ادامه داد: در مورد سختی کار خبرنگار زیاد سخن گفته شده است، این در حالی است که خبر و رسانه رکن چهارم دموکراسی به شمار می آید و جزو مشاغل بسیار سخت است.

وی همچنین با تبریک 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار و سالروز شهادت اصحاب رسانه به ویژه شهید صارمی که به فجیع ترین شکل در مزار شریف توسط طالبان به شهادت رسید، ادامه داد: در مورد سختی کار خبرنگار زیاد سخن گفته شده است، این در حالی است که خبر و رسانه رکن چهارم دموکراسی به شمار می آید و جزو مشاغل بسیار سخت است.

خبرنگار بودم

جلالی با بیان اینکه خود زمانی به شغل خبرنگاری مشغول بوده است، گفت: از آنجا که سابقه فعالیت در این عرصه را دارم، مشکلات و حساسیت کار خبرنگاران را درک می کنم، چرا که آنها در بیشتر مواقع بر سر دوراهی به سر می برند و باید بین منافع جناحی و شخصی و منافع ملی یکی را انتخاب کنند، هر چند تشخیص این منافع نیز بسیار مشکل است.

وی تاکید کرد: از آنجا که امروز دشمنان ایران استقلال کشور را نشانه رفته اند، باید بیش از گذشته دست به دست هم دهیم و پای حفظ استقلال کشورمان بایستیم، چرا که اصلی ترین شعار انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

صیانت از استقلال کشور؛ وظیفه مهم جامعه رسانه ای و خبرنگاران

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صیانت از استقلال کشور از سوی جامعه رسانه ای و خبرنگاران مسئله بسیار مهمی است، گفت: اگر چه ما اکنون در جنگ اقتصادی به سر می بریم، اما پیشقراول آن جنگ روانی است، چرا که بخش اول تحریم ها 15 مردادماه شروع شد، اما بازار از چندین ماه قبل به دلیل همین جنگ روانی در التهاب و بی ثباتی به سر می برد، در واقع امیدهایی در دل دشمنان زنده شده است.

رسانه ها سناریوی مشخصی در مقابل جنگ روانی داشته باشند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه رسانه ها باید سناریوی مشخصی در مقابل این نوع جنگ روانی داشته باشند، اضافه کرد: ما گاهی آگاهانه و گاهی از روی ناآگاهی در این جنگ نقش ایفا می کنیم، به همین دلیل متاسفانه شاهد سرقت امید مردم در جامعه هستیم. دشمن این سرقت را نشانه رفته است و ما ناخواسته نقش بازی کردیم.

جلالی تصریح کرد: بهتر است به جای پرداختن به پدیده شارلاتانیسم رسانه ای به مسائل اصلی در رسانه ها بپردازیم. چرا که پردازش یک شایعه در این شرایط اقتصادی می تواند کشور را با تلاطم های بسیاری روبرو کند.

وی با قدردانی از عنایت مقام معظم رهبری به اقدامات و فعالیت های فعالان در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان نسبت به مرکز پژوهش ها عنایت داشته و عبارات والایی را در مورد این مرکز به کار بردند و ما این عنایت را در عین حال که سرمایه خود دانسته، تلاش می کنیم دقت نظر خود را در مسیر پیش رو افزایش دهیم.

در شرایط امروز کشور لزومی بر عضویت در احزاب مختلف وجود ندارد

بنابر این گزارش کاظم جلالی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نقش خود را در حزب رهروان توضیح دهید، تصریح کرد: بنده و آقای دکتر لاریجانی یک جلسه هم با دوستانی که به دنبال تشکیل حزب رهروان هستند، نداشته ایم. از میان دوستان فعال در این حزب فقط اسم چند نفر مانند آقایان نعمتی، صدر و ... را شنیده ام.

وی در توضیح چرایی عدم عضویت خود در این حزب بیان کرد: فکر می کنم در شرایط امروز کشور لزومی بر عضویت در احزاب مختلف وجود ندارد، لذا ضمن احترام به این دوستان در جریان نیستم و در هیچ جلسه ای حضور نداشته ام. بنده یک بار در مدت کوتاهی به شکل قهری عضو یک حزب شدم و اکنون هیچ علاقه ای برای عضویت در حزبی ندارم.

گزارش مفصل مرکز پژوهش ها درباره خاستگاه اعتراض ها و تجمعات اخیر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مطابق پژوهش ها و تحقیقات مرکز پژوهش ها، خاستگاه اعتراض ها و تجمعات در کشور چه بوده است، توضیح داد: گزارش های مفصلی در این خصوص تهیه شده است. این در حالی است که با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی کنونی باید دلایل آن را از یکدیگر تفکیک کرد. به عنوان مثال باید مشخص شود این مشکلات چه میزان برگرفته از سوءمدیریت داخلی، فشارهای خارجی و چه میزان به فضای روانی باز می گردد. طبیعی است که باید سیاست های درستی را اتخاذ تا آرامش به جامعه بازگردد.

سیاست ارزی که در خردادماه اجرا شد، اشتباه بود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سیاست ارزی که در خردادماه اجرا شد، اشتباه بود و مرکز پژوهش ها همان موقع نسبت به این سیاست ها واکنش نشان داد و گفتیم اکنون نیازمند بازار ثانویه هستیم.

بحث فساد در داخل کشور بزرگنمایی می شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه اگر چه در بحث فساد در داخل کشور بزرگنمایی می شود، اما نمی توان آن را انکار کرد، اما نباید به دنبال حل آن به شکل سنتی باشیم، به همین دلیل باید دولت الکترونیک تشکیل شود.

ندیدم نماینده ای برای شخص خودش از وزیر پول بخواهد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شایعه دریافت وجه از وزرا توسط نمایندگان بیان کرد: در 18 سال و اندی که در مجلس هستم ندیدم که نماینده ای برای شخص خودش از وزیر پول بخواهد، معمولا مطالبه گری ها برای شهرهایشان است، اما مفسده آنجایی اتفاق می افتد که یک وزیر نالایق به دنبال دادن بودجه به فلان موسسه یک شهرستان است تا رأی بیاورد یا از استیضاح معاف شود.

جلالی تصریح کرد: در مورد دیگری نیز دو مسئله مطرح شده بود، اول اینکه پول دادن برای ساخت مسجد در شهرستان ها و دوم کمک به انتخابات برخی از نمایندگان.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس همچنین درخصوص این شایعه که برای وزارت کار رزومه داده است، گفت: آنچه در رسانه ها گفته شد فقط شایعه بود، من نمی دانم کدام شیر پاک خورده ای این کار را کرده است.

جلالی با بیان اینکه تحولات ارزی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت کرده است، ادامه داد: تفاوت در آن است که ما با خروج سرمایه در کشور مواجه هستیم، در گذشته ارز گران می‌شد و شاهد سفته‌بازی برای به دست آوردن سود زیاد بودیم و افراد می‌خواستند سرمایه‌شان را حفظ کنند، اما این‌بار متاسفانه شاهد سیری‌ناپذیری بازار بودیم و ارز از کشور خارج می‌شد، لذا باید سیاست‌ها متناسب با آسیب‌ها و شرایط در کشور باشد.

بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات بانکی و پولی خوب عمل نکرد

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین بخشی از سیاست‌های اتخاذ شده آسیب‌زا بود نمونه آن کاهش سود بانکی و همزمان پرداختن به موسسات بانکی و دولتی است، بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات پولی و بانکی خوب عمل نکرد و راه‌ اشتباهی را رفت. به جای این‌که به اصلاح روند بپردازد یک دفعه هجمه ایجاد کرد. مسئولان پولی و بانکی علیه موسسات مصاحبه کردند و مردم را نگران نمودند. در همان زمان تجمعاتی شکل گرفت که اولین حرمت‌شکنی‌ها در این تجمعات بود. می‌توانست با مدیریت درست تجمعات شکل نگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در آن دوران با کاهش سود بانکی و بدعمل کردن نسبت به موسسات پولی و بانکی نقدینگی افسارگسیخته در کوچه و بازار آمد، بدین معنا همان نقدینگی در موسسات پولی و بانکی تزریق بازار شد و این اژدهای هفت سر را دیدید این اتفاق بدی بود.

جلالی افزود: در همان زمان برای برگردانده شدن پول مردم خط اعتباری در بانک مرکزی ایجاد شد ۲۲هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به سهامداران پول داده شد و به دنبال آن نقدینگی دیگری در بازار ایجاد شد. بعد از آن به گسل ترامپ برخورد کردیم که گفت می‌خواهد از برجام خارج شود. به دنبال‌اش نقدینگی موجود در بازار به سمت ارز، سکه، خودرو و مواردی دیگر حرکت کرد.

اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را ۲.۵ درصد جامعه در اختیار دارند

وی با تاکید مجدد بر این‌که باید تحلیل درستی از شرایط داشت، گفت: منشا نارضایتی‌ها از اینجا به وجود آمد البته دولت در مسیر اصلاح حرکت می‌کند، اما به هرحال بخشی از سیاست‌ها اشتباه بوده باید نقدینگی عظیم موجود در داخل کشور را مدیریت کرد. بخشی از این نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ و سازمان‌هاست که دولت باید با آنها وارد گفت‌وگو شود. اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را ۲.۵ درصد جامعه در اختیار دارند با آنها باید وارد گفت‌وگو شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همه شرکت‌های داخلی در بخش پتروشیمی، نفت و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید با آن‌ها وارد تعامل فعالانه شد می‌توانیم سیاست‌ها را به مرور اصلاح کنیم. به هرحال نقطه عطف اعتراضات در اینجا بود که اکنون شاهد مشکلات اقتصادی، تورم و ایجاد هیجانات در بازار هستیم که در نهایت مردم احساس ثبات نمی‌کنند.

باید فضای روانی مثبت در جامعه ایجاد شود

جلالی با تاکید بر اینکه باید فضای روانی مثبت در جامعه ایجاد شود، گفت: در این بین رسانه‌ها می‌توانند به کمک نظام و دولت آمده و مشکلات را حل کنند.

وی افزود: رسانه‌ها باید از این نهادها مطالبه کنند اکنون نهادهایی همچون ثبت اسناد، شهرداری و مالیات سامانه جداگانه‌ای دارند. باید آنها به یکدیگر لینک شده تا همه چیز در قالب دولت الکترونیک شفاف شود که جلوی فساد را بگیریم.

تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصاد در پی ابتکار خوب مقام معظم رهبری

جلالی با تاکید بر این‌که وحدت، همدلی، قانون‌گرایی، قانونمندی و شفافیت نیاز امروز است، افزود: با ابتکار خوب مقام معظم رهبری شاهد همدلی و همگرایی در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصاد بودیم. این شورا مصوبات خوبی داشت، اما به روشنی برای مردم تبیین نشده است.

۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام

وی ادامه داد: نمونه آن ارائه تسهیلاتی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است آن هم در شرایطی که ۵۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم. اگر قرار باشد سالانه فقط یک میلیارد تومان به هر پروژه برای نگهداریش داده شود، یعنی فقط باید ۶۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام صرف کرد. راه آن است که ضمن کنترل نقدینگی پروژه‌ها را به مردم واگذار کرد.

انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای عالی

وی با انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای عالی اقتصاد، گفت: انتقال این پروژه‌ها بدین گونه است که قبل از توافق خریدار می‌تواند بگوید که چه مولفه‌هایی برای واگذاری پروژه نیاز دارد مثلا اگر قرار به واگذاری پروژه بیمارستانی باشد فرد می‌تواند بگوید که می‌خواهد مغازه‌های اطراف را هم داشته باشد. برای این کار تغییر کاربری و توافق انجام شده و در نهایت پروژه واگذار می‌شود با این تفاوت که فرد بعد از بهره‌برداری پروژه ظرف ۱۰ سال باید پول دولت را بپردازند. همچنین ۱۰ سال هم معافیت‌های مالیاتی دارد. این مصوبه علاوه بر کنترل نقدینگی، اشتغالزا است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گزارش‌های این مرکز در مراحل مختلف، اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام ستادی از4  معاونت فرهنگی برای تدوین راهکار برای شرایط کنونی تشکیل شد. گزارش‌های بسیار زیادی آماده شد که قرار است بخش‌هایی از قسمت‌های طبقه‌بندی شده را به صورت خلاصه طبقه‌بندی کنیم.

جلالی با بیان این‌که درباره تحریم‌ها لیست، گزارش تهیه شده است، گفت: ارزیابی بسته دولت درباره تحریم‌ها، روند انتقال پول و مدیریت ذخائر ارزی، اثرات تحریم در مبادلات پولی و دلاری به شکل اسکناس، خدمات بیمه و آسیب‌شناسی اقدامات دولت در بازار ارز، طلا و سکه،  بررسی‌ سیاست‌های بازار ارز، الزامات محیط کسب‌و کار، پیش‌بینی اثرات تحریم نفتی بر بودجه از جمله این گزارشات است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش‌هایی در بخش اقتصاد کلان همچون اشتغال با عنایت به تجارب کشورهای دیگر، سنجش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و بحث تعارض منافع و پرداختن به موضوع خصوصی‌سازی، امور زیربنایی و اثرات خروج آمریکا از برجام به خصوص در حوزه نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و چگونگی تامین کالاهای اساسی را از دیگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه 4 ستاد تشکیل شده در مرکز پژوهش‌ها با هدف کمک  به مسئولان در تصمیمات کشوری بوده است و بخشی از این گزارش‌های تدوین شده از سوی  این ستاد تا چند روز دیگر برای مردم و بخشی برای  مسئولان اعلام می‌شود.  

تحولات ارزی امسال با سال‌های قبل متفاوت بود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس به سیاست ارزی اشاره مجدد کرد و گفت: سیاست ارزی کشور در چند ماه گذشته از این باب اشتباه بود که نمی‌توان تمام نیازهای کشور را با دلار4200 تومان مرتفع کرد چراکه تحولات ارزی امسال با سال‌های گذشته یک تفاوت داشت و این تفاوت از این باب بود که ما این بار با خروج ارز از کشور رو به رو بودیم و متاسفانه بازار سیرشدنی و اشباع شدنی نبود.

روزانه 30 تا 40 میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه روزانه 30 تا 40 میلیون لیتر قاچاق بنزین داریم اما اگر بر این مسئله مدیریت شود و جلوی قاچاق گرفته شود بنزین مازاد نیز خواهیم داشت، افزود: در مورد مشکلات انرژی برق و گاز نیز راه‌حل‌هایی توسط پژوهش های مرکز پیدا شده است.

بهره‌برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور حل  مشکلات صنعت خودرو

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید خود را جهت مواجه با مشکلات عرصه صنعت خودور آماده کنیم، اضافه کرد: می‌توان با بهره‌برداری صحیحی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات صنعت خودور را حل کرد.

جلالی با اشاره به افتتاح فازهای جدید پالایشگاه خلیج فارس، گفت: تراز تولید و مصرف ما در بنزین مثبت است. حدود ۹۷ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که بدون قاچاق مصرف ما پایین‌تر یعنی حدود ۸۰ میلیون لیتر است. البته به تازگی مطرح شده که تا ۱۴۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم. برآورد این است که بخش اعظم آن یعنی حدود ۴۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین می‌شود که باید مدیریت صورت بگیرد. در غیر این صورت نگرانی از ناحیه بنزین نداریم. اگر قاچاق نشود در ماه‌های آینده مازاد بنزین هم خواهیم داشت.

اکنون حدود ۵۲ میلیون پتروشیمی تولید می‌کنیم

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در موضوع پتروشیمی مشکلی نخواهیم داشت، ادامه داد: اکنون حدود ۵۲ میلیون پتروشیمی تولید می‌کنیم که ۴۰ درصد برای صادرات، ۳۰ درصد مصرف داخلی و ۳۰ درصد خوراک مجدد پتروشیمی است. البته در دانش فنی و کاتالیز وابستگی به خارج داریم که باید برطرف شود.

سنجش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش‌هایی در بخش اقتصاد کلان همچون اشتغال با عنایت به تجارب کشورهای دیگر، سنجش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و بحث تعارض منافع و پرداختن به موضوع خصوصی‌سازی، امور زیربنایی و اثرات خروج آمریکا از برجام به خصوص در حوزه نفت و گاز، صنعت پتروشیمی و چگونگی تامین کالاهای اساسی را از دیگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها عنوان کرد.

جلالی به اقدامات این مرکز در حوزه معاونت سیاسی درباره وضعیت پسابرجام، تحلیل ناآرامی‌های دی ۱۳۹۶، پیش‌نویس قانون احزاب، پیش نویس الگوی نظارت بر انتخابات شوراها اشاره و اظهار کرد: این مرکز کارگروه تخصصی برای بررسی سیاست خارجی آمریکا و رصد مصوبات کنگره آمریکا درباره ایران تشکیل داده است. همچنین درباره لوایح چهارگانه، اسیدپاشی و آسیب‌شناسی قانون انتخابات هم گزارشاتی در حال آماده کردن داریم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما گزارشی را تهیه کردیم که در مورد خاستگاه اجتماعی اعتراضات است و در حال بررسی و کار کارشناسی روی این موضوع هستیم.

ذی‌نفعان موسسات مالی 76درصد فراخوان‌های تجمعات دی‌ماه را دادند

جلالی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۷۶ درصد فراخوان‌های تجمعات دی‌ماه را ذی‌نفعان موسسات مالی دادند و سپس دشمنان، منافقین، رژیم صهیونیستی و عوامل سعودی از مطالبات مردم سوء‌استفاده کردند. البته مردم مطالبه‌ای دارند، اما اینها با ورود خود فضا را به انحراف کشیدند. در مجموع معتقدم درخصوص موسسات مالی میتوان بهتر تدبیر کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید جدی‌تر وارد عمل شود. مثلا در عرصه رسانه افرادی هستند که هر حرفی را به راحتی می‌زنند چرا آنها مواخذه نمی‌شوند. اگر سندی دارند ارائه کنند و اگر ندارند با آنها باید برخورد شود.

به دنبال هوچی‌گری نیستیم

وی اضافه کرد: ما به عنوان مرکز پژوهش‌های مجلس اختیار حقوقی و قانونی برای اخطار نداریم، بلکه تذکر کارشناسی می‌دهیم یا اعلام خطر می‌کنیم کما این‌که در گزارش‌های محرمانه و یا سری چنین مواردی وجود دارد. به دنبال هوچی‌گری نیستیم. باید به کشور و نظام کمک کنیم اما نباید آنها را دچار چالش کنیم اما نکته مهم این است که شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن باید نقش فعال‌تری ایفا کنند.

جلالی درباره کنوانسیون دریای خزر نیز اظهار کرد: در این رابطه مواردی مثل این‌که برخی کشورها دراینجا پایگاه نظامی ایجاد نکنند و در امور دریای خزر مداخله نکنند وجود دارد. در شرایط کنونی در حوزه محیط زیست که متاسفانه بحث محیط زیست در خزر قدری دچار مشکل است.

وی ادامه داد: دیگری استفاده از منابع زیر بستر که هزینه استخراج‌اش برای ما بالا است، درواقع بحث این بود این‌ اقدامات به صورت مشاعی انجام شود یا تقسیم عادلانه صورت گیرد. به هرحال دولت مذاکرات خود را انجام داده و آن را در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند، البته اگر نمایندگان از قبل در جریان موضوع قرار می‌گرفتند هم خوب بود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در این اجلاس درخصوص تعیین حدود و خط مبدا تصمیم‌گیری نشد و قرار شد کشورها به صورت دوجانبه تصمیم‌گیری کنند. ما باید صبر کنیم دولت لایحه خود را به مجلس ارائه کند و بعد در این باره قضاوت کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 987279
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.