بحران کم آبی در استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان به مساله ای فراتر از بحث خشکسالی تبدیل شده و وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولان اجرایی این استان ها را به شدت درگیر کرده است.

به گزارش جماران؛ مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزون بر 120 میلیارد مترمکعب از منابع آبی استراتژیک کشور از سال 1342 تاکنون در اثر سوء مدیریت از سفره های زیرزمینی برداشت شده است.

رضا سرافرازی اظهار داشت: یکی از برنامه های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی جبران این میزان آب برداشت شده و جلوگیری از خطرات ناشی از بروز بحران کم آبی و خشکسالی است. 

وی با اشاره به بحران شدید آبی در برخی استان ها و حوزه فلات مرکزی ایران گفت: بحران کم آبی در استان های اصفهان و سیستان و بلوچستان به مساله ای فراتر از بحث خشکسالی تبدیل شده و وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولان اجرایی این استان ها را به شدت درگیر کرده است. 

سرافرازی اظهارداشت: در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان میزان بارش در سال زراعی جاری کمتر از 10 میلی متر بوده است. 

وی در ادامه گفت: از مجموع حدود 700 هزار حلقه چاه برداشت آب موجود در کشور 350 هزار حلقه آن غیرمجاز است. 

مدیرکل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: تعداد زیادی از چاه های غیرمجاز قبل از سال 85 حفر شده اند که باید تعیین تکلیف شوند و مابقی نیز بر اساس قانون اجازه برداشت آب ندارند. 

وی با اشاره به تجهیز و نوسازی 980 هزار هکتار زمین کشاورزی در برنامه ششم توسعه در کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته 550 هزار هکتار زمین پایاب سدها، 250 هزار هکتار زمین پایاب شبکه های سنتی آبیاری و 150 هزار هکتار زمین شالیزاری در کشور تجهیز و نوسازی می شود. 

سرافرازی میزان اعتبار تخصیص یافته در بخش تجهیز و نوسازی زمین های کشاورزی در سال جاری را افزون بر 460 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با این اعتبار، 110 هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور تجهیز و نوسازی می شود. 

به گفته سرافراز، از آغاز برنامه اول توسعه تاکنون حدود یک میلیون و 550 هزار هکتار زمین کشاورزی تجهیز و نوسازی شده است. 

وی یکی از مهمترین برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی را توسعه سیستم های نوین آبیاری دانست و گفت: تاکنون حدود 2 میلیون هکتار از مجموع هشت و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی آبی در کشور زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.