بر اساس بیانیه مطبوعاتی دیوان دادگستری بین‌المللی در تاریخ 17 ژوئیه 2018 که در وب سایت دیوان نیز منتشر شده است، دادخواست ایران به طرفیت ایالت متحده امریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه ثبت شده است.

به گزارش جماران؛ رئیس موسسه تخصصی حقوق بین الملل کانادا درباره شکایت ایران از آمریکا می گوید آرای ترافعی دیوان بین المللی دادگستری(لاهه) الزام آور است و در حقوق بین الملل ضمانت اجرا دارد.

عباس پورهاشمی افزود: تجربه سال‌های اخیر فعالیت دیوان نشان داده است که دولت‌ها ضمانت اجرای آرای ترافعی دیوان را به رسمیت شناخته اند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دیوان دادگستری بین‌المللی در تاریخ 17 ژوئیه 2018 که در وب سایت دیوان نیز منتشر شده است، دادخواست ایران به طرفیت ایالت متحده امریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه ثبت شده است.

وی ادامه داد: ایران در دادخواست خود 5 موضوع را مطرح کرده است؛ نخست اینکه بیانیه 8 مه (18 اردیبهشت) آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، نقض تعهدات آمریکا ذیل معاهده دوستی (منعقده در سال 1955) به شمار می آید.

این وکیل دعاوی بین المللی اضافه کرد: نکته دوم این است که ایالات متحده باید بدون هیچ‌گونه تاخیری، اقدامات آغاز شده از 8 مه 2018 را متوقف کند. سوم اینکه آمریکا بایستی فورا از تهدید به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران دست بردارد. 

پورهاشمی چهارمین درخواست ایران را اینگونه توضیح داد که آمریکا باید تضمین بدهد گامی در مسیر دور زدن رای دادگاه در خصوص این پرونده برنمی‌دارد و گفت: نکته پنجم در شکایت ایران این است که آمریکا باید خسارات وارده به شرکت‌های ایرانی را بر اساس تشخیص دیوان، به صورت تمام و کمال جبران کند.

وی موضوع مهم در خصوص این‌دادخواست را بحث صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری دانست و اظهار کرد: ایران در دادخواست تقدیمی خود برای اثبات صلاحیت دیوان به پاراگراف 2 ماده 22 معاهده مودت 1955 ایران و آمریکا استناد کرده است. 

رئیس موسسه تخصصی حقوق بین الملل کانادا اگرچه روند رسیدگی به دعاوی دیوان بین المللی دادگستری را طولانی توصیف کرد، اما گفت: در اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری برای جلوگیری از آثار اطاله دادرسی ، صدور قرار موقت نیز پیش بینی شده است. از این رو، طرفین برای درخواست قرار موقت با توجه به ویژگی احتیاطی آن بایستی شرایطی را توجیه و احصاء کنند و دیوان وفق ماده 41 اساسنامه با ملاحظه الزامات و پیش شرط هایی به منظور حفظ حقوق طرفین می تواند قرار موقت صادر کند. 

پورهاشمی با تاکید بر اینکه ممکن است پیمان مودت یا متن برجام نواقصی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ایران برای اینکه بتواند دفاع حقوقی کاملی انجام دهد علاوه بر استناد به مفاد این دو توافق، باید به حقوق عرفی بین المللی همچون اصل همکاری بین المللی و اصل برابری حاکمیت دولت‌ها یا حتی بالاتر از آن به نقض قواعد امره بین المللی استناد کند ، در آن صورت می توان رای مناسبی از دیوان انتظار داشت.

وی ابراز امیدواری کرد دیوان بین المللی دادگستری بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، به حقانیت ایران رای دهد.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری روز سه شنبه طی نامه ای رسمی خطاب به وزیر خارجه امریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت دولت ایران در خصوص بازگشت یکجانبه تحریم های دولت آمریکا، تاکید کرد: از هرگونه اقدام جدید، اجتناب کنید و شرائط را تغییر ندهید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.