• کدخبر: 963915
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نماینده قم گفت: با ثبت دارایی مردم و مسئولان اگر به صورت غیر متعارف ثروت یک فردی افزایش داشت در این شرایط یک شخصی می‌پرسد که این ثروت از کجا آمده است و اگر شخص برفرض گفت که معامله کردم بررسی می‌کنند که این معامله رانتی بود یا خیر و اگر معامله رانتی نبوده حق و حقوق دولت و مالیات را پرداخت کرده یا خیر.

به گزارش جماران؛ اعتمادآنلاین نوشت: یک نماینده اصولگرای مجلس معتقد است عمده معوقات بانکی متعلق به بیش از 80 نفر است و این افراد هم به نحوی بعضا ارتباطاتی را با بعضی از مسئولان دارند.

مجتبی ذوالنوری نماینده قم و عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه فساد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای است، گفت: متاسفانه بعضی از مفاسد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای شده است، البته نه شبکه نام و نشان‌دار بلکه به شکل یک اختاپوس چند سر به همه جا ریشه دوانده و گاهی سیستم را فاسد می‌کنند. گاهی با سالوسی، تزویر، حیله‌گری و مظلوم‌نمایی خودشان را به یک مسئولی وصل می کنند و حمایت آنها را جلب می‌کنند. گاهی هم پشت اغراض خیرخواهانه جمع و مخفی می‌شوند.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: گاهی ممکن است بعضی آدم‌های ناباب سراغ بعضی از مسئولان مذهبی و دینی بروند و وجوهات شرعی بدهند.آ نها اگر جایی گیر کردند این گواهی را علم می‌کنند که ببینید ما پیش فلان مرجع کلی وجوهات داده‌ایم و مگر می‌شود کسی که اهل خمس و وجوهات است، فساد کند؟!

او ادامه داد: کسانیکه اهل فساد و فتنه هستند سعی می‌کنند که از مسیری برای موجه نشان دادن خودشان استفاده کنند؛ آنها گاهی پشت تولید و ایجاد اشتغال مخفی می‌شوند، گاهی طرح‌هایی را که می‌تواند اشتغال‌زا باشد ارائه می‌کنند و وام و تسهیلاتی را دریافت می‌کنند اما در جای دیگر خرج می‌کنند.

عمده معوقات بانکی متعلق به بیش از 80 نفر است

رییس فراکسیون روحانیون مجلس، با بیان اینکه مفسدان اقتصادی با استفاده از شیوه هایی مسئولین را دچار اشتباه در تشخیص می کنند، تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه عمده معوقات بانکی متعلق به بیش از 80 نفر است و این افراد هم به نحوی بعضا ارتباطاتی را با برخی از مسئولین دارند. من نمی‌گویم خدایی ناکرده مسئولین در جریان این ارتباطات هستند و عالما می‌دانند که این فرد فاسد است و از او حمایت می‌کنند اما این افراد با استفاده از شیوه‌ها و ترفندها گاهی مسئولان را دچار اشتباه در تشخیص می‌کنند. ممکن است اطرافیان برخی از مسئولان نیز ذی‌نفع و یا شریک باشند و متاسفانه نمونه‌هایی به این شکل هم وجود دارد.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه اراده‌ای برای برخورد با فساد در مجلس نیست، گفت: امیدواریم مجلس در خصوص مبارزه با فساد وظیفه خود را انجام دهد، البته من به کار مجلس امید ندارم و  اراده‌ای برای مبارزه با فساد نمی‌بینم. برای مثال در موضوع موسسات مالی زمانیکه یک نماینده مجلس دهم حدود 40 میلیارد تومان در موسسات مالی گذاشته و بالا 40 درصد سود می گرفته آن نماینده زیر پوشتی تلاش نخواهد کرد که مشکل موسسات مالی به این زودی حل نشود.

طرحی برای ثبت ثروت و دارایی همه مردم 

او با اشاره به تهیه طرحی به منظوری مقابله با فساد، تاکید کرد: ما باید ریشه‌ای کار کنیم و دراین راستا یک طرحی را تحت عنوان مقابله با مفاسد دارم که معتقدم دولت باید سامانه ای ایجاد کند که همه مردم از شخص مقام معظم رهبری تا یک پیرزن بی‌سرپرست فلج خانه نشین هر چه را دارند ثبت کنند تا یک سطحی این سامانه باید شیشه‌ای باشد. یعنی از شخص مقام معظم رهبری تا نماینده مجلس و استاندار باید ثروت و داراییشان شیشه‌ای باشد. در این شرایط یک موکل من می‌تواند به این سایت مراجعه کند و بفهمد من چی دارم. سایر آحاد مردم هم باید هر چیزی را که دارند ثبت کنند و اگر ثبت نکردند جریمه سنگین داشته باشد.

موعدین بزرگ مالیاتی که فرار مالیاتی دارند، دستگاه‌ها را می‌خرند

این نماینده قم گفت: با ثبت دارایی مردم و مسئولان اگر به صورت غیر متعارف ثروت یک فردی افزایش داشت در این شرایط یک شخصی می‌پرسد که این ثروت از کجا آمده است و اگر شخص برفرض گفت که معامله کردم بررسی می‌کنند که این معامله رانتی بود یا خیر و اگر معامله رانتی نبوده حق و حقوق دولت و مالیات را پرداخت کرده یا خیر. در شرایط کنونی ما به سراغ آفتابه دزد می‌رویم و موعدین بزرگ مالیاتی که فرار مالیاتی دارند، قسر در می‌روند چون سیستم را آلوده می‌کنند و دستگاه‌ها را می‌خرند.

ذوالنوری ادامه داد: در این شرایط و با مشخص شدن دارایی‌ها افرادی که مالیات و حق و حقوق خود را به دولت پرداخت نکرده‌اند نیز شناسایی می‌شوند و با ثبت دارایی‌ها، همه چیز قابل کنترل خواهد بود.

بعضی  از مسئولان که به دنبال فساد هستند مهره‌های مطلوب خودشان را پیدا می‌کنند

او درباره اینکه آیا ممکن است مسئولان برای اقدامات فاسد خودشان از افرادی استفاده کنند، گفت: مسئولی که برود مفسدان را پیدا کند خودش جزو مفسدین است. "الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ" بعضی  از مسئولان که به دنبال فساد هستند می‌گردند و مهره‌های مطلوب خودشان را پیدا می‌کنند اما با طرحی که عنوان کردم دیگر راه فراری نیست. اگر طرف بخواهد قاچاق کند، ثروتش تغییر می‌کند و منشا آن مشخص می‌شود، بخواهد از رانت استفاده کند و یا رشوه بگیرد باز هم معلوم می‌شود. چون آن سامانه منشا پول و جایی که پول از آن آمده را بررسی می‌کند. منتها سوالات، مطالب و آفت‌هایی دارد که برای آن هم فکر کرده‌ایم و امیدواریم که این طرح عملیاتی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 963915
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.