مساحت کل دریاچه ارومیه پنج هزار و 700 کیلومترمربع بوده که در حال حاضر حدود 40 درصد آن دارای پهنه آبی است.

به گزارش جماران؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مساحت دریاچه ارومیه در سال های پس از تشکیل ستاد احیا سه برابر شده و به 2 هزار و 250 کیلومتر مربع رسیده است.

پرویز آراسته روز سه شنبه در آیین بازدید جمعی از خبرنگاران محلی و سراسری از این دریاچه افزود: تا پیش از اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه و در سال 1393، مساحت این دریاچه حدود 700 کیلومترمربع بود و این وسعت با تلاش همه نهادهای مرتبط روند رو به رشد را طی کرده است.

وی اضافه کرد: مساحت کل دریاچه ارومیه پنج هزار و 700 کیلومترمربع بوده که در حال حاضر حدود 40 درصد آن دارای پهنه آبی است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در بهترین زمان خود حدود 30 میلیارد مترمکعب آب داشت، بیان کرد: میزان آب دریاچه تا پیش از احیای دریاچه به حدود 500 میلیون مترمکعب رسید ولی در حال حاضر این رقم افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از ابلاغ بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه به استان در سه سال گذشته خبر داد و گفت: حدود 30 درصد از این میزان تخصیص یافته ولی با این رقم نیز اقدامات بسیار خوبی در جهت کاهش مصرف آب، افزایش آب ورودی به دریاچه، اجرای طرح های مقابله با بروز ریزگردهای نمکی و طرح های نظیر آن صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با هدف افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه سالانه صدها میلیون لیتر آب از سدهای اقماری به این دریاچه رها می شود که امسال این میزان به بیش از 300 میلیون لیتر رسید.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که با تلاش نهادهای مربوطه این چاه ها از مدار خارج و زمینه استفاده بهینه از آب های زیرزمینی فراهم شده است.

آراسته با تاکید بر اینکه عامل انسانی و افزایش مصرف بی رویه آب در حوضه آبریز مهمترین عامل خشکی دریاچه ارومیه به شمار می رود، گفت: مشکلات اقلیمی، کاهش میزان بارش در حوضه و افزایش جمعیت نیز موثر بوده است.

وی اضافه کرد: ارزیابی تکمیلی برای بررسی اثر میانگذر دریاچه ارومیه بر روی خشکی این دریاچه در حال انجام بوده ولی هنوز به اثبات نرسیده است.

خبرنگاران رسانه های سراسری که در سفری 2 روزه میهمان آذربایجان غربی هستند، در این بازدید با سوار شدن به قایق از نزدیک با وضعیت دریاچه ارومیه آشنا شدند.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که از حدود یک دهه گذشته روند خشکی آن آغاز شده است.

در حال حاضر تراز این دریاچه یکهزار و 270 متر و 69 سانتیمتر برآورد می شود که 2 سانتیمتر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است تا ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.