آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ، سخنان اخیر رییس جمهوری برای مقابله با آمریکا را 'درست' خواند و گفت: از این سخنان و هر دعوتی به وحدت و اتحاد استقبال می کنیم.

به گزارش جماران، وی روز دوشنبه درنشست خبری در پاسخ به سوال ایرنا درباره سخنان رئیس جمهوری در خصوص دعوت به مقاومت در برابر آمریکا و کنار گذاشتن اختلافات داخلی گفت: ما از این سخنان و هر سخنی که دعوت به وحدت و اتحاد کند، استقبال می کنیم.
خاتمی با بیان اینکه سخنان رئیس جمهوری، سخنان درستی است افزود: ما معتقدیم وحدت، وحدت محور می خواهد و در عصر و زمان ما، وحدت حول محور ولایت است.
نماینده مردم کرمان در خبرگان رهبری ادامه داد: نباید زمینه های اختلاف را ایجاد کرد. باید حریم همه از جمله مردم را نگه داشت و منطقی سخن گفت.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در جامعه ما اختلاف سلیقه بوده و هست، خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه لازمه یک جامعه آزاد است. 
وی اضافه کرد: اما در عین اختلاف سلیقه ها باید قانونی، مودبانه و محترمانه سخن گفت تا زمینه‌های چالش پدید نیاید. 
آیت‌الله خاتمی دعوت به وحدت را ستودنی دانست و گفت: هرگونه صحبت در زمینه وحدت، اطاعت از رهنمودهای ولایت است.
وی در ادامه با اشاره به موضع دشمنان نسبت به ملت ایران گفت: دشمنان در صدد براندازی هستند تا قبل از این، به صراحت نمی گفتند. اما اکنون به صراحت می گویند که در صدد براندازی نظام هستند و تحریم های اقتصادی، چالش های فرهنگی و سیاسی همه در راستای براندازی نظام است. 
آیت الله خاتمی گفت: باور مجلس خبرگان رهبری این است که به طور قطع دشمن ناکام خواهد بود و با رهبری هوشیار، دورنگر، آینده اندیش و بزرگی که تاکنون توانسته به خوبی کشتی انقلاب را به ساحل نزدیک کند و با این مردم همراه، مطمئنیم که دشمن راه به جایی نمی برد. 
سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم ما مشکلاتی دارند گفت: نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که منتخب همین مردم هستند با تمام وجود مشکلات مردم را حس می کنند. آنچه از خبرگان برمی آید این است که از مسئولان می خواهیم قدر نجابت مردم را بدانند و برای حل مشکلات از تمام توان خود مایه بگذارند. 
وی با بیان این که دشمن در پی پمپاژ ناامیدی در کشور است افزود: دشمن می خواهد مردم را از آینده انقلاب ناامید کند، اما آینده کشور روشن است. در طول این چهل سال مشکلات به مراتب بزرگ تر از مشکلات امروز بوده است. ما در جنگ تحمیلی با همه دنیا جنگیدیم. زمانی بر این ملت گذشت که سیلوها خالی شد و گندمی نداشتیم اما آن دوران با موفقیت به پایان رسید. مشکلات امروز هم با موفقیت به پایان خواهد رسید.
** محورولایت؛ راهکار برون رفت از مشکلات
آیت الله خاتمی در ادامه به راه های برون رفت از مشکلات اشاره کرد و گفت: اول وحدت و همدلی حول محور ولایت است. مسئولین باید برای حل مشکلات مردم با هم متحد باشند و در این شرایط با هم از طریق تریبون و رسانه صحبت نکنند و مشکلات خود را به میان مردم نکشانند.
این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری به لزوم همراهی مردم به مسوولین اشاره کرد و افزود: مردم به مسوولان کمک کنند. وقتی مسئولان می گویند مشکل آب و برق داریم مردم باید کمک و همراهی کنند. ما یک کشور و رهبر داریم. مسئولان در پی خدمت به مردم هستند. 
وی ادامه داد: اشرافی گری از سوی هر کسی باشد برای کشور سم است اما همه مسئولان را نباید اشرافی ببینیم. مسئولان خدوم و ساده زیست و همراه با مردم را هم ببینیم که شبانه روز در خدمت مردم هستند. 
آیت الله خاتمی در ادامه به خودباوری ملی و فردی تاکید کرد و گفت: این خود باوری به خصوص در ورزشکاران ما در جام جهانی فوتبال خود را نشان داد و آنها در مجموع خوش درخشیدند. رهبری، مسئولان و مردم از این ها تجلیل کردند. این از برکات خودباوری است . بنابراین در همه عرصه ها چنین خودباوری نعمتی برای حل مشکلات است. 
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای حلال مشکلات کنونی کشور را مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: مدیریت جهادی مدیریتی همراه با خستگی ناپذیری است. با مدیریت جهادی است که می توان از گردنه های مشکلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عبور کرد. 
وی نسخه پیروزی را مقاومت و ایستادگی دانست و افزود: این تصریح قرآن است. اگر شما مقاومت کنید، کید دشمن به شما آسیب نخواهد رساند. به قول رهبری هزینه سازش بسیار بیشتر از مقاومت است. مردم با مقاومت خود این بار هم دشمن را ناامید خواهند کرد و بر این باوریم با این رهبر صالح و مردم همراه مشکلی پیش رو نخواهیم داشت.
آیت الله خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرگان برای حل مشکلات اقتصادی و کمک به دولت چه برنامه ای دارد گفت: مجلس خبرگان نهادی اجرایی نیست اما خبرگان همراه با همه مسئولان نظام هر کاری از دستش بربیاید انجام می دهد.
وی تصریح کرد: مسائل توجیه و تبیین و به مردم گفته شود شما چهل سال با بصیرت پیش رفتید، از این پس هم با بصیرت پیش بروید. هشدار داده شود دشمن در پی موج سواری است. این از کارهایی است که خبرگان انجام می دهد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش فاصله میان جوانان با نماز جمعه گفت: بنده به عنوان سخنگوی هیات مجلس خبرگان رهبری می گویم که ورود به این حوزه وظیفه من نیست اما به عنوان امام جمعه می گویم این مساله کلیت ندارد که در همه نمازهای جمعه، حضور جوانان کاهش پیدا کرده باشد. باید واقع بینانه مسائل را تحلیل کرد و رسانه در این عرصه نقش مهمی دارد اما آیا واقعا برای تشویق مردم به حضور در نماز جمعه، رسانه ها در برابر تخریب ها، نقش و دین خود را ایفا کرده اند؟
آیت الله خاتمی افزود: باید تدبیر داشت؛ می شود همین الان نقش بیشتری به جوانان داد. مثلا در ستادهای نماز جمعه جوانان حزب اللهی و متعهد شرکت و طرح و برنامه بدهند. البته امامان جمعه می توانند به روز و مختصر خطبه بخوانند. سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان عوامل دیگری است که می تواند موثر باشد. 
وی افزود: کسانی که این نهاد نماز جمعه را زیر سوال می برند اشتباه می کنند چون این نهاد چهل سال محافظ انقلاب بوده است. در جنگ تحمیلی، نماز جمعه در واقع محلی برای بسیج مردم بود. در بحران هایی مانند زلزله، نماز جمعه مردم را بسیج می کند. امروز هم تریبون های نماز جمعه مشغول بصیرت آفرینی هستند البته نمی گویم نقد نباشد.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم استفاده از رسانه برای بیان خدمات مجلس خبرگان گفت: این واقعیتی است که بسیاری از ما از نقشی که رسانه ها ایفا می کنند آگاه نیستیم. رسانه نقش تاثیرگذاری در عرصه های حق و باطل دارد. رهبری به قوه قضاییه فرمودند که کار رسانه ای کنند و در برابر تهاجم دشمنان ساکت نباشند. 
وی ادامه داد: در هیات رییسه خبرگان تصویب شده که برنامه ای به طور هفتگی یا ماهیانه در رسانه در ارتباط با خبرگان و معرفی آن داشته باشیم؛ درست است که جلسات خبرگان غیرعلنی است اما به عنوان کسی که سه دوره در خبرگان هستم، می گویم که بسیاری از نطق های قبل از دستور و مصوبات قابل انتشار است. آیین نامه خبرگان به هیات رییسه این اختیار را داده که هر بخشی را که بخواهد، رسانه ای کند.
**سن نامزدی خبرگان
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در اصلاحیه قانون انتخابات خبرگان، سن نامزدی خبرگان تعیین شده است گفت: در طرح اصلاحیه سن هم در نظر گرفته شده منتهی در آیین نامه، درباره مدت زمان فعالیت نمایندگان گفته تا زمانی که توانایی فعالیت وجود داشته باشد.
خاتمی تاکید کرد: اینکه حداقل سن باید چه قدر باشد؛ مهم این است که مجلس خبرگان رهبری، رهبر را تعیین می کند و باید ترکیبش، به گونه ای باشد که زمینه پذیرش آن در میان مردم وجود داشته باشد. در این زمینه تدبیری اندیشیده شده که در مجلس خبرگان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.