عربستان سعودی و روسیه ائتلافی را برای تسهیل محدودیت‌های تولید به منظور پر کردن شکاف عرضه که ناشی از سقوط شدید تولید نفت ونزوئلا و همچنین احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا است، هدایت می‌کنند.

به گزارش جماران؛ منابع آگاه به پلاتس اظهار کردند ایران در صورتی که اوپک رسما تحریم‌های آمریکا که تولید نفت این کشور را هدف گرفته است محکوم کند، با افزایش سهمیه‌های تولید اوپک موافقت خواهد کرد.

به نقل از پلاتس، خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان - روز پنجشنبه اظهار کرد که اوپک درباره تحریم‌ها در نشست  روز جمعه که برای تصمیم گیری درباره آینده توافق کاهش تولید میان این گروه و ۱۰ تولیدکننده خارج از آن شامل روسیه برگزار خواهد کرد، گفت‌وگو نمی‌کند.

فالح حاضر نشد درباره درخواست ایران برای محکومیت رسمی تحریم‌های آمریکا در نشست اوپک اظهارنظر کند.

جو مک‌مانیگل - تحلیلگر شرکت Hedgeye - که برای نظاره نشست اوپک در وین حضور پیدا کرده است، اظهار کرد: تردید دارم که این گروه درباره تحریم‌ها موضع گیری کند؛ چرا که آمریکا متحد کلیدی عربستان سعودی است.

وی گفت: تصور می‌کنم که سعودی‌ها به شدت با این اقدام مخالفت خواهند کرد. درخواست ایران برای افزودن موضوع تحریم‌ها به برنامه نشست اوپک پیش از این رد شده است.

عربستان سعودی و روسیه ائتلافی را برای تسهیل محدودیت‌های تولید به منظور پر کردن شکاف عرضه که ناشی از سقوط شدید تولید نفت ونزوئلا و همچنین احتمال متاثر شدن صادرات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا است، هدایت می‌کنند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - سه‌شنبه هفته‌ جاری اظهار کرده بود این تحریم‌ها به همراه تحریم‌هایی که علیه ونزوئلا وضع شده‌اند، عامل افزایش اخیر قیمت‌های نفت هستند و از اوپک خواسته بود تسلیم لابی دونالد ترامپ - رییس جمهوری آمریکا - برای عرضه بیشتر نفت و پایین بردن قیمت‌ها نشود.

وی گفت‌: ترامپ با وضع تحریم‌ها علیه دو عضو موسس اوپک برای بازار نفت مشکل ایجاد کرده است و اکنون از اوپک درخواست افزایش تولید می‌کند. این منصفانه نیست. اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست.

ونزوئلا نیز علیه تحریم‌های آمریکا که فعالیت شرکت نفتی دولتی PDVSA را فلج کرده است و باعث شده قادر به فاینانس فعالیت‌هایش نباشد، محکوم کرد.

مانوئل کِوِدو - وزیر نفت ونزوئلا - روز پنجشنبه اظهار کرد که تحریم‌ها شرکت نفتی PDVSA را عملا فلج کرده است و وی از اوپک برای محکومیت این اقدامات درخواست کرده است.

توصیه کمیته‌ نظارتی اوپک برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد کمیته‌ نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که متشکل از شش کشور است، افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز را توصیه خواهد کرد.

 به نقل از پلاتس، اما وزیر انرژی عربستان سعودی توضیح نداد این افزایش تولید چگونه میان ۲۴ کشوری که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده‌اند، تقسیم خواهد شد.

 فالح پس از دیدار کمیته که پنج ساعت طول کشید، گفت‌: طبیعتا افزایش تولید به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت. کشورهای معدودی می‌توانند به این کار اقدام کنند.  تصور می‌کنم چند هفته‌ طول خواهد کشید تا این حجم اضافی وارد بازار شود؛ بنابراین انتظار ندارم که بازار شوکه شود.

اوپک و ۱۰ کشور تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه، سرگرم اجرای توافقی برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۸  میلیون بشکه در روز هستند، اما در مواجهه با نگرانی کشورهای مصرف کننده بزرگ نسبت به بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند محدودیت تولید را برای جبران هر گونه شکاف در عرضه تسهیل خواهند کرد؛ اما ایران با افزایش سهمیه‌های تولید مخالف بوده و اصرار دارد که اعضا نباید سهم بازار کشورهای دیگر را غصب کنند.

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - با وجود این که به دیدار کمیته‌ نظارتی اوپک و غیراوپک دعوت شده بود، پس از یک ساعت از آن خارج شد.

فالح در  اظهاراتی را که در ابتدای دیدار کمیته‌ نظارتی داشت، گفت‌: پیش‌بینی می‌کنم  کمبود عرضه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های آینده ایجاد شود و ائتلاف اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از افزایش قیمتی که به تقاضا لطمه خواهد زد، باید به این مساله رسیدگی کند.

فالح پیش‌بینی کرد که تقاضا در نیمه دوم سال دو میلیون بشکه در روز بالاتر از نیمه اول خواهد بود. در این بین تولید اوپک و غیر اوپک ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که یک میلیون بشکه در روز بالاتر از میزانی بود که در ابتدا هدف گذاری شده بود.

وزیران نفت اوپک پیش از نشست تاریخی چه گفتند؟

وزیران انرژی اوپک هفته جاری برای روشن کردن آینده توافق ۱۸ ماهه کاهش تولید نفت میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین گردهم آمدند.

کشورهای تولیدکننده نفت با درخواست کشورهایی مانند آمریکا، چین و هند برای آرام کردن رشد قیمت‌ها و حمایت از اقتصاد جهانی از طریق عرضه بیشتر نفت، قصد دارند درباره افزایش تولید مذاکره کنند.

استراتژی محدودیت عرضه از اشباع عرضه بازار جهانی کاست اما سبب شد قیمت‌ها به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کنند. وزیران انرژی تلاش می‌کنند درباره تسهیل محدودیت‌های عرضه و جلوگیری از داغی بیش از حد بازار به توافق برسند.

در آستانه نشست حساس روز جمعه، شبکه سی ان بی سی آمریکا به انعکاس دیدگاه برخی از مهمترین اعضای این گروه پرداخت.

عربستان سعودی

خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی - به سی ان بی سی گفت وی خوش بین است که اوپک می‌تواند هفته جاری درباره سیاست تولید خود به توافق برسد و یک روحیه همکاری میان اعضای این گروه که اکثرا از کشورهای خاورمیانه هستند، وجود دارد.

وی همچنین گفت: کشورهای مصرف کننده به زودی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ متقاضی نفت بیشتری می‌شوند؛ بنابراین اوپک باید درباره چگونگی افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز و بازگرداندن پایبندی به پیمان نفتی به سطح عادی گفت و گو کند.

وی درباره اینکه آیا ایران که تاکنون مخالف اصلی توافق جدید برای بالا بردن سطح تولید بوده، در آستانه این نشست تغییر عقیده داده است گفت: این موضوع را درخواهیم یافت.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است به همراه روسیه که عضو این گروه نیست، خواهان تسهیل محدودیت‌های عرضه هستند که از ژانویه سال ۲۰۱۷ با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار و تقویت قیمت‌ها به اجرا گذاشته شده است.

با این حال برخی از اعضای اوپک شامل ایران، عراق و ونزوئلا تمایلی به تغییر پارامترهای فعلی توافق ندارند.

امارات متحده عربی

دیدار اوپک در شرایطی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ - رییس جمهور آمریکا - اوپک را تحت فشار فزاینده‌ای قرار داده و این گروه را عامل بالا رفتن اخیر قیمت‌های نفت قلمداد کرده است. با این حال اعضای اوپک اظهار کرده‌اند که این گروه یک سازمان سیاسی نیست.

سهیل المزروعی - وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رییس اوپک - این دیدگاه را تکرار کرد و گفت: اوپک یک سازمان سیاسی نیست و یک سازمان تجاری است و پیش از این نیز گفته بوده‌ام که ما این سازمان را سیاسی نخواهیم کرد.

وی افزود: ما مثل همیشه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و همه از اینکه با کشورهای غیراوپک هستیم، راضی هستند.

اوپک در اواخر سال ۲۰۱۶ با روسیه و شماری دیگر از تولیدکنندگان خارج از این سازمان برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز به توافق رسید. این توافق کمک کرد اشباع عرضه ای که قیمت‌ها را از بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۴ به پایین ۳۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ رسانده بود، از میان برود.

نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، از آن زمان بهبود یافته و حدود ۷۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

عراق

جبار علی اللعیبی - وزیر نفت عراق - نیز گفت: مطمئن هستم که ما به نوعی توافق دست پیدا خواهیم کرد.

عراق به همراه ونزوئلا با تسهیل محدودیت تولید مخالف هستند و نگرانند که تولید بالاتر نفت به افت قیمت‌ها منتهی شود.

ایران

بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - روز سه شنبه گفته بود که تردید دارد اوپک در هفته جاری به توافق برسد.

وی از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و ونزوئلا که دو عضو اوپک هستند، قیمت‌های نفت را بالاتر برده است.

وی عصر روز چهارشنبه با شبکه سی ان بی سی گفت: نسبت به سطح تولید اوپک رضایت دارد.

زنگنه روز پنج شنبه به طور جداگانه با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت و گو کرد.

اوپک جلوی از دست رفتن اعتبارش را می‌گیرد

مایکل کوهن - مدیر تحقیقات بازار انرژی در بارکلیز - نیز گفت: واقعا مهم است که اعضای اوپک پیام درست را دریافت کنند زیرا باید به خاطر بیاورند که در دو سال گذشته که آنها این سیاست را اجرا کردند، چه اتفاقی افتاده است. اعضای اوپک به عنوان یک سازمان که می‌تواند روی بازار تاثیر بگذارد، اعتبار زیادی را کسب کردند؛ بنابراین آنها نمی خواهند این اعتبار را از دست دهند.

وی در ادامه افزود: ما تصور می‌کنیم که توافقی خواهد بود و انتظار داریم که تولید اوپک به جز ونزوئلا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

توافق وزیران نفت با افزایش تولید به رغم مخالفت ایران

طبق گزارش بلومبرگ، اوپک و متحدانش با وجود مخالفت شدید ایران، برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز به توافق مقدماتی رسیده اند. البته افزایش واقعی تولید کمتر از این میزان خواهد بود زیرا کشورهای متعددی قادر به بالا بردن تولید خود نیستند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که سیاستهای این گروه را دیکته می‌کند با وجود خروج بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - از دیدار آنها، برای افزایش تولید به توافق رسیده است.

خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی - گفت: یک میلیون بشکه در روز یک رقمی اسمی است و افزایش واقعی تولید کمتر از این میزان خواهد بود زیرا همه کشورها نمی‌توانند پاسخگو باشند. آنچه که به بازار عرضه می‌شود، بسیار کمتر از میزان افزایش تولید توافق شده خواهد بود.

یک منبع آگاه از محاسبات اوپک گفت: میزان افزایش تولید واقعی حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. در میان کشورهای عضو اوپک، مطمئنا ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی این کشور، قادر به بالا بردن تولیدش نیست.

اوپک باید توصیه کمیته نظارتی را در دیدار رسمی روز جمعه خود تایید کند. تغییر توافق اولیه برای این گروه بی‌سابقه نیست و ایران همچنان می‌تواند این توافق را وتو کند زیرا تصمیمات اوپک باید به صورت جمعی گرفته شود. از سوی دیگر ریاض می تواند با جمع کردن ائتلاف کشورهایی که آماده تولید بیشتر هستند، وتوی ایران را دور بزند.

این گروه روز شنبه با سایر کشورهای خارج از اوپک شامل روسیه که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده اند، دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.