هند حتی در زمان تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران، هیچگاه تجارت خود با این کشور را قطع نکرد. آمادگی برای انجام توافق تجارت ترجیحی نشان دهنده اراده قوی هند در مورد همکاری تجاری با ایران است.

به گزارش جماران؛ یک روزنامه هندی روز جمعه گزارش داد: هند و ایران با توجه به وضعیت خروج واشنگتن از توافق بین المللی هسته ای و تهدید به وضع تحریم های جدید علیه تهران به زودی مذاکرات تجاری خود را آغاز خواهند کرد.

روزنامه 'اکونومیک تایمز' نوشت: اولین دور مذاکرات در ارتباط با توافق تجارت ترجیحی میان هند و ایران در ماه اوت (مرداد ماه) برگزار خواهد شد.

این توافق سبب کاهش مالیات برای واردات و صادرات کالاهای دو کشور خواهد شد و بخش های دارویی ، برنج و قطعات خودرو هند دسترسی گسترده تری به بازار ایران پیدا خواهند کرد.

یک مقام هندی در این خصوص اعلام کرد که دهلی نو در حال تهیه فهرست مورد نظر خود است چون اولین دور مذاکرات تجاری هند و ایران تا دو ماه آینده برگزار می شود.

به نوشته این روزنامه، مذاکرات در خصوص توافق تجارت ترجیحی دو سال پیش میان ایران و هند آغاز شد اما به دلیل نگرانی های ایران در خصوص مالیات های غیر مستقیم هند، این مذاکرات پیشرفتی خاصی نداشت.

این مقام هندی در گفت و گو با 'اکونومیک تایمز' افزود: بیشتر صادرات ایران به هند کالاهای واسطه ای هستند که در ابتدا با متعادل سازی قیمت های گمرک و نحوه محاسبه آن در رژیم پیشین مالیات بر کالا و خدمات هند مشکل داشتند اما اکنون ایران به رژیم اصلاح شده مالیات بر کالا و خدمات ( جی اس تی ) اعتماد کرده است.

ایران خواهان توضیح هند در خصوص ساختار مالیاتی قبل و بعد از جی اس تی برای حدود 100 کالا از جمله اوره ، میوه های مختلف خشک و محصولات شیمیایی شده است.

هند در تیرماه سال گذشته قانون اصلاح شده مالیات بر کالا و خدمات (جی اس تی) را اجرایی کرد.

یک مقام وزارت بازرگانی هند در خصوص آغاز مذاکرات توافق تجارت ترجیحی هند و ایران در زمانی که آمریکا به دنبال تحریم تهران است ، گفت: توافق تجارت ترجیحی یک قرارداد دائمی است درحالی که تحریم ها موقت هستند. همچنین هم اکنون یک راه حل برای دور زدن تحریم های ایران وجود دارد و آن استفاده از مکانیسم روپیه است.

وی افزود: بانک های هند با وجود تهدید تحریم های آمریکا به حضور هند در توافق تجارت ترجیحی با ایران اعتراض نکرده اند و به دلیل کاهش نرخ های گمرکی، بانک ها پول کمتری را باید منتقل کنند.

عمده صادرات ایران به هند، نفت، کود و مواد شیمیایی است، در حالی که واردات این کشور از هند شامل غلات، چای، قهوه، ادویه جات، ترشی جات و مواد شیمیایی ارگانیک است.

اجی ساهای (Ajay Sahai) رییس فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت که این کشور می تواند از صادرات محصولاتی مانند داروها، فیبرهای مصنوعی، آهن و فولاد، چای، قهوه، ادویه جات و مواد شیمیایی سود ببرد.

در طول سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هند در بهمن ماه سال گذشته ، دو طرف توافق کردند که مذاکرات بر پایه متن در خصوص توافق تجارت ترجیحی و همچنین نهایی کردن قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه را انجام دهند.

یک کارشناس هندی گفت: هند حتی در زمان تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران، هیچگاه تجارت خود با این کشور را قطع نکرد. آمادگی برای انجام توافق تجارت ترجیحی نشان دهنده اراده قوی هند در مورد همکاری تجاری با ایران است.

صادرات هند به ایران در سال مالی 2018 به ارزش 2.6 میلیارد دلار بوده است درحالی که ارزش واردات این کشور از ایران 11.1 میلیارد دلار براورد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.