نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «به اعتقاد ما، گله‌مندی‌های آمریکا درباره فعالیت هسته ای تهران، طرح‌ریزی و برنامه ریزی شده بوده است تا به نحوی بهانه‌ای برای مجازات تهران بیابد».

به گزارش جماران؛ «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تأکید کرد، آمریکا نه تنها به توافق هسته‌ای ایران (برجام) احترام نگذاشته و از آن خارج شد، بلکه سعی دارد تا مانع از پایبندی دیگر طرف‌های برجام به این توافق شود.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، اولیانوف در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد، «آمریکا با اثبات اینکه یک شریک غیرقابل اعتماد است، اعتبار خود را از بین برد».

وی ادامه داد، واشنگتن با خارج شدن از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، به دیگر کشورها نیز اجازه نمی‌دهد که به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای پایبند باشند.

این دیپلمات روس افزود: «به اعتقاد ما، گله‌مندی‌های آمریکا درباره فعالیت هسته ای تهران، طرح‌ریزی و برنامه ریزی شده بوده است تا به نحوی بهانه‌ای برای مجازات تهران بیابد».

اولیانوف همچنین تأکید کرد که اقدامات واشنگتن اعتماد به نظام بین‌المللی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف می‌کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین ادامه داد، ایران کشوری است که با کامل‌ترین شیوه‌های ممکن تحت بازرسی آژانس قرار داشته در شرایطی که ریسک اشاعه هسته‌ای این کشور تقریبا صفر بوده است.

وی در ادامه از ایران به دلیل آنچه «رویکر متعادل و عاقلانه» تهران در قبال واشنگتن و تلاش‌های این کشور با وجود شرایط سخت به بار آمده، تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که «توافق هسته‌ای ایران همچنان به نفع صلح و ثبات [جهانی] پابرجا بماند».

این دیپلمات روس در پایان تأکید کرد که مشارکت روسیه در مشارکت در حفظ صلح و ثابت منطقه‌ای و جهانی همچنان ثابت خواهد بود.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

روسیه پس از خروج آمریکا از برجام بارها پایبندی خود را به این توافق هسته‌ای اعلام کرده و بر ضرورت حفظ این توافق بدون آمریکا تأکید دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.