• کدخبر: 936484
  • منبع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نماز جمعه در عین اینکه عبادت است امری سیاسی نیز هست و چنانچه حکومت بر اساس حق و عدل قیام کند و حضور داشته باشد، نماز جمعه است که محل بیان عظمت اسلام و مسلمانان است و از طرف دیگر چنانچه فردی از سردمداران حکومت و یا خود حکومت، خدای نخواسته رو به انحراف و مشکل سازی بروند.

پایگاه خبری جماران؛ آنچه در ذیل می آید، گزیده ای است از گفتگو با مرحوم آیت الله سیدجلال الدین طاهری اصفهانی امام جمعه پیشین اصفهان که به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی انجام شده است:

-این نماز به تک تک مسلمانان هویت و نشاط می دهد و از علائم حضور و بیعت از امام است. ثالثا به معنای توجه به مسائل فرهنگی و مذهبی اسلام و پر رونق شدن دین است و مطرح شدن اصل دین و دینداری در موقع اقامه نماز در شکل و چارچوب خاص.

-اما از نظر اجتماعی مسلم است که فوائد زیادی دارد من جمله ایجاد وحدت مسملانان و بزرگداشت عید ایام و روزهای الهی و دلگرمی مسلمانان با توجه به حضور در صحنه و اعلام همبستگی در هر هفته یکبار و توجه به شعارهای لازم زمانه که مفید به حال اجتماع است و از طرف دیگرتوجه به مشکلات عدیده مردم و جامعه و آمادگی برای برطرف کردن آن.

-اینجانب از سالها قبل از انقلاب از اینکه نماز جمعه حتی در بین علمای ما مهجور بود ناراحت بودم. و این را غفلت بزرگ می دانستم. از همین رو در راستای اهداف انقلاب، اینجانب و مرحوم حضرت آیت الله العظمی منتظری به دنبال این بودیم که علی رغم همه معضلات نماز جمعه را احیا کنیم و می دانستیم که نمازهای جمعه می تواند به پایگاهی برای مقابله با اهداف ضد اسلامی شاه تبدیل شود.

-در همین راستا نظر حضرت امام (ره) را جویا شدم. پاسخ ایشان بنظر من خیلی عمیق و پرمعنا بود. ایشان فرمود که نماز جمعه مسئله مهم و مغفولی است ولی مهم آن است که بایستی با شکوه و عظمت برگزار شود. توصیه ایشان این بود که یکی دو نماز جمعه برپا شود واگر با استقبال مردم مواجه شد با همت ادامه یابد.

-از همین رو بود که اینجانب در سال 1351 اولین نماز جمعه اصفهان را بعد از نمازی که مرجع فقید در نجف آباد اقامه فرمودند، در اصفهان برپا کردم که با استقبال گسترده ای همراه شد که عبدا به کانون اصلی مبارزه با رژیم شاهنشاهی تبدیل شد.

-{امام خمینی (س)} از نظر فتوایی، معظم له نماز جمعه را واجب تخییری می دانستند ولی با توجه به موقعیت کشور و انقلاب و حضور خودشان برگزاری نماز جمعه را امری ضروری می دانستند.

-اصلا نماز جمعه در عین اینکه عبادت است امری سیاسی نیز هست و چنانچه حکومت بر اساس حق و عدل قیام کند و حضور داشته باشد، نماز جمعه است که محل بیان عظمت اسلام و مسلمانان است و از طرف دیگر چنانچه فردی از سردمداران حکومت و یا خود حکومت، خدای نخواسته رو به انحراف و مشکل سازی بروند. این نماز جمعه است که باید آگاهی بخش باشد و هشدار بدهد و روشنگری وانتقادات سازنده و پیشنهادات ارزنده برای حکومت داشته باشد.

-ائمه جمعه بایستی با معضلات منطقه ای که در آن نماز برپا می دارند آگاه باشند واز شهرت خوبی در بین مردم آن منطقه برخوردار باشند یک امام جمعه خوب می بایست قبل از همه چیز از شهرت خوبی برخوردار باشد و مهذب و خودساخته باشد و دارای خلق و خوئی محمدی و علوی باشد و از آگاهی لازم ومعرفت برخوردار و در برابر مردم متواضع و پاسخگو به مسائل دینی و سیاسی اجتماعی باشد و در یک کلام متخلق به اخلاق اولیاء الهی باشد مخصوصا سعه صدر و حوصله داشته باشد.

-بایستی از حکومتی نمودن نماز جمعه پرهیز کرد. خطبه های نماز جمعه نبایستی به محلی برای تعریف و تمجید دولتیان تبدیل شود یا از آن هر تفسیر و توجیه اشتباهات و سو مدیریت ها استفاده نمود. اگر نماز جمعه بدرستی انجام بگیرد و با شرائط برگزار شود، معجزه آخرین است واگر مسائل کورکورانه مطرح شود واز دیکته ها و اهداف سیاسی توام با اغراض خاص گروهی و فردی تقلید کند، آسیب های فراوانی به آن می رسد از قبیل یاس آفرینی، انحراف آفرینی، اختلاف آفرینی و احیانا برخوردها و تفرقه های شدید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 936484
  • منبع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.