قرار است به زودی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران تشکیل جلسه دهد. این جلسه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که نخستین جلسه این شورا پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و بالا گرفتن تنش های بین المللی در این زمینه است.

به گزارش جماران؛ شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی با اشاره به نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که این شورا بدون شک پایبندی ایران را به این توافق تائید می کند.

در این گزارش آمده است: قرار است به زودی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران تشکیل جلسه دهد. این جلسه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که نخستین جلسه این شورا پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و بالا گرفتن تنش های بین المللی در این زمینه است.

این نشست با انتشار گزارشی جدید درباره پایبند بودن یا نبودن ایران به توافق هسته ای وین برگزار خواهد شد. برخی دیپلمات های حاضر در وین اعلام کرده اند که قرار است در این نشست شورای حکام بار دیگر تایید کند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. با این حال به نظر می رسد دولت دونالد ترامپ به این مقدار از پایبندی ایران به تعهدات خود پایبند نیست و تعهداد بیشتری از تهران می خواهد.

مصطفی توسا کارشناس سیاسی در این باره گفت: بدون شک امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیش از انتشار این گزارش، آن را مطالعه کرده است.

همه بر این باورند که گزارش آتی شورای حکام، بار دیگر پایبندی ایران را به توافق سال 2015 تائید می کند. حقیقت آن است که نتایج و جمع بندی ها برای ایران امیدوار کننده است زیرا تایید می کند که ایران به توافق امضا شده پایبند است و هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا مدعی شود که ایران این توافقنامه را نقض یا آن را بطور کامل اجرا نکرده است. این موضوع تا اندازه بسیار زیادی دست اروپایی ها را برای دفاع از توافق هسته ای و ایستادن در برابر آمریکا باز می کند.این حمایت سیاسی از جانب تمامی کشورهای اروپایی و همچنین چین و روسیه از ایران است که می گویند توافق همچنان معتبر است و باید در این توافق ماند. 

توسا در ادامه گفت: از نظر کارشناسان و ناظران بین المللی، گزارش آتی شورای حکام بسیار خاص و فرصتی مناسب برای گام برداشتن به سوی راه حلی است که اروپایی ها خواستار آن هستند تا از ادامه تنش در منطقه جلوگیری شود. 

در حوزه سیاسی این شرایط نشان دهنده آن است که آمریکا به نوعی در برابر اروپا، روسیه و چین تنها مانده است و مواضع آنها درباره اینکه ایران حقیقتا به همه تعهدات خود پایبند بوده است، بر حق است.

پس از آن که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، طرف‌های اروپایی این توافق در تلاشند تا بدون حضور آمریکا به اجرای تعهدات‌شان در توافق و تجارت با ایران به رغم تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران ادامه دهند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته پس از برگزاری نشستی با حضور وزیران امور خارجه ایران و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بروکسل مقر اتحادیه اروپا، گفت که آنها توافق کرده‌اند تا پس از خروج آمریکا، راه‌حل‌های اجرایی و مستحکم برای ادامه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیابند.

وی همچنین گفت که ایران و اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خود را حفظ و آن را در زمینه‌های مختلف شامل تامین نفت و گاز اروپا افزایش خواهند داد.

انگلیس،فرانسه و آلمان نیز پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با انتشار بیانیه مشترک تاکید کردند که حتی بدون حضور آمریکا به اجرای برجام ادامه خواهند داد.

همچنین روسیه و چین ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم آمریکا، بر ادامه پایبندیشان به توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

جمعه گذشته، برای نخستین بار از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای در سال 2015 ، کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین بدون آمریکا، بنا به درخواست ایران برای مذاکره درباره راه های نجات برجام در وین اتریش گرد هم آمدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.