کوهکن نماینده مردم لنجان درباره تفسیر رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان گفت: آقای کدخدایی در آخرین مصاحبه ای که داشته اشاره کرده است که مجلس نیز می تواند در مشخص کردن مصادیق رجل سیاسی وارد شود.

به گزارش جماران؛ نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه مجلس بعد از تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی مصادیق را مشخص می‌کند گفت: رد صلاحیت زنان تا امروز بر اساس جنسیت نبوده است.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان درباره تفسیر رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان گفت: آقای کدخدایی در آخرین مصاحبه ای که داشته اشاره کرده است که مجلس نیز می تواند در مشخص کردن مصادیق رجل سیاسی  وارد شود.

او در پاسخ به این سوال که تعریف رجل سیاسی هنوز مبهم است و در تعریف شورای نگهبان همچنان تکلیف مشخص نیست که وقتی می گوید رجل سیاسی کسی است که مناسب مذهبی را به جای بیاورد منظورش چیست و یا چرا تکلیف زنان در این تعریف مشخص نشده است گفت: از آنجایی که فردی حقوقی هستم معتقدم هرکسی باید در حوزه شرح وظایف خود وارد عمل شود؛ درمورد تعریف رجل سیاسی نیز باید گفت این موضوع در قانون اساسی به صراحت آمده است که تفسیر این مسئله با شورای نگهبان است البته این به معنای آن نیست که مجلس نتواند در این زمینه ورود پیدا کند.

کوهکن ادامه داد: مجلس باید به این مسئله ورود و جزئیات آن را مشخص کند تا کسانی که در آینده می خواهند وارد گود انتخابات شوند راحت‌تر خود را ارزیابی کنند و ببینند آیا مصداق رجل سیاسی هستند یا خیر.

او افزود درباره مسئله ای زنان نیز باید گفت: از ابتدا مباحث مختلفی در این رابطه مطرح شده است و آقایان در این مورد گفته‌اند آنجایی که صحبت از رجل سیاسی به میان آمده است  مشخصا منظورشان مردها نبوده است و خانم ها هم مشمول رجل سیاسی محسوب می شوند؛ اگر این تفسیر را بپذیریم تمام شرایط باید برای خانم ها و آقایان یکسان باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: درباره مسئله مذهبی بودن نیز باید گفت به ما تحت حکومتی اسلامی زندگی می کنیم بنابراین یک عنصر لائیک نمی تواند سکان امور را به دست بگیرد. لذا فردی باید روی کار بیاید که از بن دندان نسبت به آنچه در مراسم تحلیف و تنفیذ اعتقاد رخ می دهد اعتقاد داشته باشد.

کوهکن گفت: با تمام تفاسیر این حرکتی که برای تعریف رجل سیاسی آغاز شده است بسیار اقدام قابل دفاعی است و بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب دیگر شاهد آن نباشیم که افرادی پشت درب وزارت کشور صف بکشند که حتی خبرنگاران با سلیقه های مختلف آن را وهن نظام می دانستند.

او در پاسخ به این سوال که چرا تعریف رجل سیاسی این چنین بین مجلس و شورای نگهبان پاس‌کاری می شود گفت:  مجلس می تواند به این موضوع ورود پیدا کند لذا بین اقدام مجلس شورای نگهبان و مجلس منافاتی وجود ندارد به این معنا که او شورای نگهبان کار تفسیر را به عهده می گیرد و مجلس مشخص کردن جزئیات را به عهده بگیرد.

کوهکن در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این آیا قرار است مجلس به این موضوع ورود کند و تکلیف را یک بار برای همیشه مشخص کند گفت: من استنباطم این است که با توجه به اینکه شورای نگهبان به مسئله تفسیر رجل سیاسی ورود پیدا کرده است و سخنگوی شورای نگهبان نیز ورود مجلس را جایز دانسته است قطعا و یقینا بعد از تفسیر شورای نگهبان مجلس نیز وارد مصادیق و جزئیات می شود تا یک قانون کامل در این زمینه تدوین شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مسئله زنان به صراحت در قانون مطرح شود گفت: یک وقت قرار است برداشت را بگوییم آن فرق می کند اما در این رابطه آنچه قرار است به آن پرداخته شود قطعا باید زیر چتر تفسیر شورای نگهبان باشد و در این راستا مجلس قانون را به تصویب برساند.

کوهکن در پاسخ به اینکه چهل سال است می گویند زنان می توانند کاندیدا شوند اما در موقع انتخابات رد صلاحیت شامل حالشان می شود گفت: بعید می دانم تا امروز ادله شورای نگهبان برای رد صلاحیت زنان جنسیت باشد به هر جهت اگر زنان کاندیدا می شوند وقتی صلاحیتشان مورد ارزیابی قرار می گیرد باید این صلاحیت به لحاظ تجربه اجرایی در حد دیگران باشد.

او افزود: من لازم است در اینجا از شورای نگهبان دفاع کنم لذا تا جایی که من شناخت دارم در میان زنانی که ثبت نام کردند فعالیت های اجرایی شان به مراتب از خیلی آقایان که رد صلاحیت شده بودند کمتر بود.

کوهکن در پاسخ به این سوال که خانم اعظم طالقانی در انتخابات 76 ثبت نام کردند همان زمان هم رده های ایشان که با هم در مجلس دوم بودند تائید صلاحیت شدند اما خانم طالقانی رد صلاحیت شد این رد صلاحیت بر اساس جنسیت نبود گفت: یک زمانی شما می گویید شرط تائید صلاحیت سابقه یک دوره نمایندگی است و با وجود آن آقایان تائید شده اند و یک خانم رد صلاحیت شده در این صورت استدلال شما جایز است اما در شرایط حاضر این استدلال را نمی توان پذیرفت. بنابراین برای اینکه به بحث های بیهوده نپردازیم لازم است بعد از تفسیر شورای نگهبان مجلس مصادیق و جزئیات را مشخص کند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 913504
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.