ما رقیبی داریم که 13 هزار نیرو سال گذشته استخدام کرده که 6 هزار نفر زیر دیپلم هستند. خب حتما هدف و غرضی برای این زیر پا گذاشتن مقررات وجود داشته. اگر نتوانیم این نیروها را جذب کنیم حتما آنها به سمت رقیب سوق پیدا می‌کنند. می‌گویند آنها بهتر بودند. چون بالاخره از سوی آنها استخدام شدند و حالا از طرف ما اخراج، در این شرایط باید چه کرد؟

به گزارش جماران؛ محمود میر لوحی در شورای شهر پنجم، نایب‌رئیس، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات و معاون اجرایی شورا است. البته میر لوحی در کنار نماینده شورای شهر تهران یکی از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید.

میرلوحی درباره عملکرد شهرداری در دوران سابق نکات جالبی را بیان می‌کند. اینکه استخدام 13 هزار نیرو در شهرداری ماهانه 7 هزار میلیارد بودجه از سازمان هزینه می‌گیرد و اینکه شهرداری دست خالی و با 52 هزار میلیارد بدهی، تحویل داده شده است. این موارد اکنون در شورای شهر با عدم فروش بدون ضابطه ملک در شهرداری، هولوگرام و...، از هدر رفت پول‌ها جلوگیری می‌شود. میرلوحی همچنین به سوال ما درباره استخدام ژن‌های خوبی در دوره جدید در شهرداری پاسخ داد و در نهایت از شک و شبهات درباره شورای عالی سیاست‌گذاری و دلیل واکنش‌ها در این شورا گفت.

**

درباره عملکرد 6ماهه شورای شهر از اینکه تاکنون خروجی ویژه و مثبتی نداشته انتقاداتی مطرح است. پاسخ شما به این ادعا چیست؟

درست است که 6 ماه اعضا در شورا مستقر شدند، اما بیش از 9 ماه است که به لطف مردم انتخاب شدیم و از همان موقع ما فعالیت خود را شروع کردیم. ابتدا باید بگویم اولین بار است که لیست امید در شورا و مجلس تخصصی بسته‌شده و برای خانم‌ها سهمیه یک‌سومی در نظر گرفته‌شده است. یعنی در هر دو انتخابات 50 درصد سهمیه برای زنان و جوانان را رعایت کردیم. به‌نوعی می‌توان گفت، ما به اصلاحات و تخصصی بودن لیست در همان ابتدا عمل کردیم. جدا از این به‌محض ورود به شورا جلسات غیررسمی داشتیم که بدون هیچ اختلاف و اجباری اعضای کمیسیون‌ها مشخص شدند. این کار باعث شد که خیلی زود ذهن‌مان آماده شود و اعضا بتوانند با بدنه شهرداری ارتباط برقرار کنند و معلوم شود از کدام معاونت‌ها باید اطلاعات بگیرند. این‌یک اتفاق مثبت بود که باعث شد از اول شهریور که در شورا مستقر شدیم بتوانیم جدی وارد کار شویم. اگر در جریان باشید ما در همان شهریورماه یک دستور داشتیم و دو مورد هم روسای کمیسیون‌ها گزارش دادند. درحالی‌که کمیسیون‌ها تازه شکل‌گرفته بود. به‌نوعی آنها گزارش پیگیری چند ماه گذشته خود را ارائه دادند. همین رویکرد بود که در همان ماه‌های اول اعلام کردیم کارخانه تولید مصوبه را تعطیل می‌کنیم. یعنی ما دنبال تولید مصوبه نیستیم. 

مگر شورای شهر با ازدیاد مصوبه روبرو است؟ 

وقتی آمار مصوبات شورای قبلی را آقای فرماندار داد، من چندین بار اعلام کردم که امیدواریم، عملکردمان ازنظر تعداد مصوبات نصف دوره قبل باشد. برخلاف اینکه برخی تصور می‌کنند کار بیشتر به مصوبه‌های بیشتر است. در این راه می‌خواهیم، مقررات زدایی ‌کنیم و مصوبات‌مان را به نصف برسانیم. همین حالا هم این موضوع را مطرح می‌کنیم که جریان رقیب در آینده با مقایسه آمار نخواهد برای ما حاشیه ایجاد کند. 

دستورات اجرایی در این مدت چه بوده است؟ 

یکی از اقدامات این است که هر دو جلسه شورای شهر را جلسه علنی کردیم. درصورتی‌که دوره قبل، شورا یک جلسه علنی یک جلسه غیرعلنی داشت. اما ازآنجایی‌که شعار ما تشکیل سازمان شیشه‌ است در هر جلسه 40 تا خبرنگار کنار خودمان داریم. یعنی در مقابل 21 اعضا، 2 شخصیت خبری وجود دارد که آنها را رصد می‌کند. این کار سنگین و خوبی است که اکنون شورا آن را تجربه کرده است. همچنین ما در هر هفته دو جلسه هم‌اندیشی داریم که در آن تصمیم می‌گیریم اما تصویب مصوبه نداریم. به‌نوعی همفکری با کارشناسان درباره مسائل است که باعث می‌شود در صحن خیلی راحت‌تر تصمیم‌ بگیریم. در یکی از جلسات آقای شهردار و معاونانشان حضور دارند. برای همین می‌توانم بگویم همکاران برای شورا بسیار وقت می‌گذارند. من شاهدم دوستان از اول صبح شنبه تا آخر وقت پنجشنبه و حتی جمعه‌ کار می‌کنند و به نظرم، بازدیدها، جلسات و خود صحن خیلی فعال و خوب و پویاست. 

 نتیجه جلسات اعضا را می‌فرمایید؟

اول اینکه هر عضو باید در هر هفته دو جلسه صحن، دو جلسه هم‌اندیشی، سه جلسه کمیسیون‌ و جلسه کمیته با کارگروه‌ها و فعالان داشته باشد. البته بازدید هم باید اضافه کرد. همچنین کمیته نظارت‌ تشکیل دادیم که منتخب هر کمیسیون عضو آن است. نماینده 5 کمیسیون دورهم جمع می‌شوند تا از عملکرد یکدیگر گزارش داشته باشند. پیش‌ازاین اصلا چنین ترکیبی وجود نداشت. 

البته برگزاری جلسه ظاهر قضیه می‌شود و آنچه اهمیت دارد محتوا و کیفیت آن است. حاصل جلسه‌های شورا چند رویکرد بوده که آنها را اعلام کرده است. اول، همان تولید و انباشت نکردن مصوبه‌هاست. دوم، اینکه اقدامات اجرایی طبق برنامه باشد. اکنون سیاست‌های برنامه سوم‌ و سیاست‌های بودجه‌ را ابلاغ کردیم. همچنین در 6‌ماه گذشته توانستیم یک بودجه تصویب کنیم. این اتفاقات در همین جلسه‌ها رخ‌داده است.

البته خروجی مثبت و سریع جلسه هم به هم‌صدا بودن شورا بازمی‌گردد. در شورای فعلی همه اعضا در مسائل کلان هم افق هستیم و این موضوع شرایط مساعدی ایجاد کرده. وقتی اولویت با حمل‌ونقل یا حفظ محیط‌زیست بیان می‌شود دیگر اختلاف‌نظر نداریم. وقتی گفته می‌شود می‌خواهیم ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، منابع پایدار بسازیم، همه هم‌صدا هستیم. هماهنگ بودن شورا مسئله کوچکی نیست. هرچند بعضی رقبا می‌خواهند که این جمع هماهنگ نباشد اما بالاخره این هارمونی در شورا برای حل مسائل کلان وجود دارد. درصورتی‌که شاید در گذشته شاهد چنین چیزی نبودیم.  

اشاره کردید که اجرای کارها طبق برنامه باشد. مگر می‌شود کاری بدون مشورت و تصمیم اعضا انجام شود؟ 

منظورم این است که برنامه‌ها این‌طور نیست که چیزی بنویسیم و سرهم‌بندی کنیم و به شهرداری دستور اجرا دهیم. این روش ما نیست. شهرداری به‌عنوان نهاد اجرایی ابتدا باید لایحه بیاورد. بعد طبق نظر کارشناسان بررسی می‌شود و در صورت تائید، تصویب می‌شود. یعنی شهرداری ابتدا باید تفکیک از مبدأ پسماند، کاهش تخلفات ساختمانی، بافت فرسوده‌، گزارش 100روزه‌ را در قالب لایحه، طرح‌، برنامه بیاورد. بعد اعضا درصورت خوب بودن طرح با اصلاحات مسیر را هموار ‌می‌کنند. 

با توجه به عملکردی که داشتیم، فکر می‌کنم گام‌هایی برای تحقق شعارهایی برداشته‌شده. برنامه داشتن، مشارکت مردم، پاسخگویی،‌ شفافیت، جلوگیری از تخلف و شهر فروشی و از بین بردن دارایی‌ها، بذل و بخشش‌ها اقدامات مثبتی انجام‌شده.

به‌هرحال افکار عمومی از شما انتظاراتی دارند. شما درباره شفاف‌سازی شورای شهر و شهرداری سابق وعده‌هایی داده بودید ولی این انتظار برآورده نشد. در گزارش 100 روزه شهرداری تنها رقم فساد دومیلیاردی مطرح شد که آن‌هم بسیاری از مردم اطلاع داشتند.

خیر، این‌طور نیست. آقای نجفی همان موقع اشاره کردند که برای محسوس بودن ماجرا آن‌یک مورد را گزارش دادند. ایشان چند آمار دادند. استخدام 13 هزار نیرو خارج از ضوابط در سال گذشته و واگذاری 674 فقره ملک به اشخاص هم موارد دیگر بود. این شروع ماجراست و حتما به‌زودی اخبار دیگر هم خواهیم داد. 

افشای دوران گذشته، تجربه‌ای است که از دولت آ‌قای روحانی آن را کسب کردیم. آقای روحانی از سوءاستفاده‌ها چیزی نگفت، مسببان امر مدعی وضعیت نابسامان شدند. طبق این تجربه ما گزارش تغییر و تحول را طلب کردیم که در آن مسائل زیادی روشن شد. مسئولان سابق به ما اعلام کردند، 16 هزار میلیارد کالای قابل‌فروش، 14 هزار میلیارد از دولت طلب، ‌16 هزار میلیارد هم بده داریم. ما خوشحال از اینکه 14 هزار میلیارد پول در شهرداری است. اما حالا در گزارش معلوم شد 16 هزار کالای فروش دروغ است. 16 هزار میلیارد بدهی 52 هزار میلیارد است. به نظرتان این رقم‌ها، سندهای کوچکی است! مدارک همه این اعداد هم وجود دارد فقط زمان می‌برد تا استخراج‌کنیم. موارد روشن شد آن را به مردم می‌گوییم. اینکه اصولگرایان در طول حدود 14سال بر سر املاک عمومی چه آوردند. می‌گوییم در منطقه یک‌ چند هزار مترمربع با قیمت بالا فروخته‌شده و از این طریق در سراسر شهر چقدر منابع‌شان فروش رفته است. از سویی ما هم در این دوره چهار ساله مشخص می‌کنیم که با چه مبلغی چه برنامه و اولویتی را اجرا کردیم. مثلا 5/2 میلیون مسافر  مترو را به 6 میلیون افزایش دهیم. حتما اطلاعات هم بر پایه آمار، داده‌ها، مقایسه و پایه مطالعات آینده است. اکنون شورا مشغول بازپس‌گیری املاک واگذارشده است که بعدها خبرش را منتشر می‌کنیم...

 خبرهایش را حتماً اعلام کنید و افکار عمومی را در جریان قرار دهید. چون به نظر می‌رسد برای مقابله با فسادها عزمی وجود ندارد. 

اعتقاد این است که اول املاک و منابع را برگردانیم و اکنون بازگرداندن املاک جزو اولویت‌های ما است. آقای نجفی گزارش دادند 50 درصد قراردادهای سال‌های اخیر بدون ضوابط مناقصه شده. اصلا شهرداری باید گزارش قراردادهای شهری خود را اطلاع‌رسانی کند. در شهرداری فعلی در نظر داریم، قراردادهایی که برای بهسازی محله، پارک‌، آسفالت، پل عابر، زیرگذر، روگذر، پله‌برقی بسته می‌شود را اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم بدانند. قرارداد با چه کسی و به چه مبلغی است. مطمئنم این اقدام مفید و قابل‌توجهی است. در کشورهای توسعه‌یافته شیوه‌ مبارزه با تخلف و فساد، قضائی و امنیتی و انتظامی نیست. بلکه روش آنها استفاده از رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در افکار عمومی است.

 ترس از قدرت رسانه می‌تواند نقش اصلی در جلوگیری از فساد و تخلف داشته باشد؟

کسانی که در شهرداری و شرکت‌های تابع آن هستند، بدانند که باید فضا عوض شود. باید از روش‌های مختلف برای توقف و مهار تخلف، فساد، رانت استفاده کرد. آقای نجفی اعلام کردند که قراردادهای یک‌میلیاردی را روی سایت می‌گذارند و این روند شروع‌شده که به نظرم کار  کمی نیست. مردم ما هم مانند همه کشورهای دنیا حق‌دارند بدانند پروژه‌های شهرشان را چه کسی به چه قیمتی انجام داده.

اخیرا از سوی دادستان اعلام شد که از 162 پرونده املاک نجومی فقط 12 پرونده شامل کیفرخواست شده و 150 پرونده هیچ اشکالی و انحرافی ندارد. 

ما موردی برای هر پرونده ورود می‌کنیم. چون برخلاف حقوق نجومی که دلسوزانه رفتار شد اما در مورد اموال نجومی متاسفانه خیلی متفاوت عمل کردند.

چه نهادی متفاوت عمل کرد؟ 

رسانه ملی و تقریباً قوه قضائیه. درهرصورت با ابزار و امکانی که داریم همه پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم و گزارش‌هایش را خواهیم داد.

مثل‌اینکه، سازمان بازرسی کل کشور از سازمان بازرسی شهرداری ایراد گرفته و گفته است باید برچیده شود. درست است؟

خیر. اعلام کردند عنوان سازمان باید تغییر کند. چون وقتی عنوان سازمان به‌کاربرده می‌شود افکار عمومی، سازمان بازرسی کل کشور را می‌شناسند. برای همین باید از عنوان دیگری استفاده شود. آنها با اصل موضوع مشکلی ندارند.

اخیراً درباره رابطه شورا و شهردار زمزمه زیاد است. اینکه مشکل شورا با این شهردار است. هرچند در ظاهر مشکلی وجود ندارد اما آیا به‌طور اساسی شورا پشتوانه شهرداری محسوب می‌شود و هنوز حمایت قاطعی که ابتدا وجود داشت پابرجا است؟

ما با رأی قاطع، شناخت کافی و دیدگاهی که همه اعضا موافق بودند، آقای نجفی را انتخاب کردیم. اکنون بین شورا و شهردار و تیم‌شان سه حالت قابل‌تصور است. اول اینکه چون ما 21 رأی دادیم پس در شهرداری ادغام شدیم. درصورتی‌که این‌طور نیست. از سویی دیگر برخی فکر می‌کنند شورا قانون‌گذار است شهرداری اجرایی. برای همین همیشه ما باید باهم در تعارض باشیم که چنین چیزی وجود ندارد. ما نه در تعارضیم و نه ادغام می‌شویم. بلکه گام میانه را انتخاب کردیم و آن‌هم تعامل است. یعنی ممکن است درجایی موافق باشیم و تائید کنیم و درجایی دیگر نقد داشته باشیم و اعتراض کنیم. این طبیعی است و حق ما است. آقای نجفی شخصیتی است که برند برنامه‌ریزی، نگارش تئوری و استراتژی توسعه در این کشور است و با رابطه منطقی که با شورا ایجاد شده امید داریم که کارهای بزرگی انجام شود. لذا ما یک نظام‌نامه‌ای گرچه هنوز نهایی و آماده انتشار نشده، تهیه کردیم. در این نظام‌نامه چگونگی رابطه شورای اصلاح‌طلب با شهردار آمده است. 

اشاره کردید که شورا و شهرداری ادغام نشده است. ولی عملکرد اعضای شورا و سکوت‌ در برخی اقدامات شهرداری این شائبه را ایجاد کرده که شورا گوش‌به‌فرمان شهرداری دارد. مانند انتصابات ژن خوب‌ها یا بازنشسته‌ها که با همه شبهات و سروصدایی که داشت اعضای شورا درباره آن سکوت کردند.

خیر. ببینید اول اینکه شهرداری 800 پست سازمانی دارد که رویکرد ما این است آن را اصلاح کنیم و کاهش دهیم. اما درباره انتصابات من هم قبول دارم که همه آنها مناسب و مثبت نبوده است و حتی شاید نسبت به دوستان دیگر هم بیشتر انتقاد داشته باشم. ولی نباید مواردی را نادیده گرفت. معاونانی که آقای نجفی انتخاب کردند تیم خوبی است. درگذشته تیم یک ساختار تقریباً نظامی و بیشتر فیزیکی شده بود که به طرح تفصیلی، طرح جامع و برنامه‌های تهران آسیب‌زده بود. اکنون این ساختار فرهنگی و برنامه‌ای‌ شده است. نمی‌گویم در این 6‌ ماه انقلاب شده اتفاقات مثبت بسیاری افتاده است. در انتصابات هم هر یک از 8 معاون شهرداری جایگاه ارزشمندی دارند. حالا یکی هم بازنشسته است را قبول دارم. 

بیش از یکی هستند!

بالاخره مقررات منعی ندارد. البته ما سهمیه مدیریت زنان و جوانان را جدی پیگیری می‌کنیم. چون اعتقاد داریم این سیاست درستی است و اخبار دارم که هر روز به تحقق آن نزدیک می‌شویم. 

ببینید ما رقیبی داریم که 13 هزار نیرو سال گذشته استخدام کرده که 6 هزار نفر زیر دیپلم هستند. خب حتما هدف و غرضی برای این زیر پا گذاشتن مقررات وجود داشته. اگر نتوانیم این نیروها را جذب کنیم حتما آنها به سمت رقیب سوق پیدا می‌کنند. می‌گویند آنها بهتر بودند. چون بالاخره از سوی آنها استخدام شدند و حالا از طرف ما اخراج، در این شرایط باید چه کرد؟ قانون چه می‌گوید؟ مصلحت شهرداری چیست؟ اینکه 7 هزار میلیارد حقوق اضافه بدهد؟ با 52 هزار میلیارد بدهی چه کند؟ حالا شما ببینید چه بر سر سازمان شهرداری آمده است.

اتفاقا برخی اصلاح‌طلبان این کلام شما را نقد می‌کنند. اینکه شورا و شهرداری فعلی از عملکرد دوره سابق مباحث بسیاری را مطرح کرده. درصورتی‌که اتفاقاً آن شهرداری و شورا پویا بود اما شورا و شهرداری فعلی هیچ دستاوردی نداشته. شما چه جوابی دارید؟

جواب ما این است که 6 ماه طرح تفصیلی و تخلفات ساختمانی‌ متوقف‌شده و اکنون طبق قانون اجرا می‌شود. 6 ماه است که دیگر باغی در این شهر از بین نرفته و همه باغات حفظ شده است. 6 ماه است که یک خزانه متمرکز ایجادشده و دیگر منابع و پول‌هایی که تحت عنوان هولوگرام و... بی‌حساب هدر می‌رفت و تلف می‌شد دیگر نمی‌شود. وقتی وارد شورا شدیم با وضعیتی که وجود داشت فکر کردیم نمی‌توانیم حقوق شهریور را بدهیم اما 6 ماه است که با همین اصلاحات توانستیم وضعیت را روبه‌راه کنیم و همین افتخار برای ما کافی است.

 شما احساس می‌کنید برخی از اصلاح‌طلبان مثل آقای علیدوستی و خانم دانشور که این انتقادات را مطرح می‌کنند به خاطر این است که در لیست نبودند؟

ما انتقادات را به دیده منت می‌پذیریم. نه‌تنها از افرادی که خودشان را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند بلکه از رقبا هم قبول می‌کنیم. اما ما منت انتقاد مردم را هم می‌کشیم. اکنون بالاخره حقوق پرداخته‌ شده، پروژه‌ها احیا می‌شود و کار ادامه دارد. مترویی که قرار بود به‌صورت ناامن افتتاح شود، اکنون آماده افتتاح به‌صورت امن است. اکنون پیگیر خرید واگن هستیم و به‌زودی در مرحله اول 2 هزار واگن وارد می‌شود و 650 واگن هم در دستور کار جدی است که بتوانیم بخریم. همچنین توانستیم روابط‌ را با دولت اصلاح کنیم و در بودجه سال آینده اتفاقات مثبتی در حوزه‌های شهری مثلا در اتوبوسرانی، میراث فرهنگی، پروژه‌های عمرانی خواهد افتاد. این در حالی است که رقبا وعده داده بودند که این شورا نمی‌تواند بیشتر از 6 ماه دوام بیاورد، اما حالا مشاهده می‌کنید که خیلی بهتر از آنها این شهر اداره می‌شود. اکنون شهرداری 10 هزار میلیارد بدهی به پیمانکاران که از سال 90 باقی‌مانده است را با مبالغ زیر 500 میلیون پرداخت می‌کند. 

آقای میر لوحی به انتصابات ژن خوب‌ها بازگردیم!

ژن خوب دو تا هستند...

سه تا...

اگر منظور شما پسر آقای موسوی هستند باید گفت چون ایشان، پسر آقای موسوی است و جزو کاندیداهای شورا هم بودند حالا باید او را زندانی یا از کشور اخراج کنیم؟ او فوق‌لیسانس مهندسی معماری است و سوابق خوبی دارد. بسیار هم باهوش و توانمند است. دوستانی که غرض‌ورزی می‌کنند این را هم بدانند مصطفی موسوی هم در لیست شورا بوده و لحظه آخر فداکاری کرده و کنار رفته است. به او گفته بودند می‌توانی در مسابقه باشی اما آقای عارف با او صحبت کرد. او هم لحظه آخر اعلام کرد برای اینکه شائبه پیش نیاید کناره‌گیری می‌کنم. 

اما برخی از  اعضای شورا به خبرنگاران نشان دادند که چندان تمایل ندارند درباره انتصاب آقای موسوی صحبت کنند و برخورد جدی و قاطع نسبت به این امور داشته باشند.

خیر. به‌صراحت می‌گویم در حق پسر موسوی جفا می‌شود. ما حواسمان هست که این اتفاقات پیش نیاید. برادر من معاون استاندار استان سمنان و مازندران بوده است. هم در دوره آقای احمدی‌نژاد به او ظلم شد و هم دولت آقای روحانی به او جفا می‌کند. او اکنون کارمند معمولی وزارت کشور است، درصورتی‌که می‌دانم بهتر از هرکسی برای شهرداری توانمند و فعال است. اما او را به خاطر همین حساسیت‌ها نمی‌آورم.

پسر آقای حاجی و حجازی چطور؟

حقیقتا چندان در جریان ماجرای پسر آقای حاجی نیستم اما پیگیری می‌کنم. برای پسر آقای حجازی هم آن‌طور که اطلاع دارم پدرشان موافق ماندن ایشان نبودند.

درباره فرزند آقای حاجی، یک شائبه‌ای در خرید خودرو هم مطرح شد. 

درست است نباید خودروی خارجی خریداری می‌شد.

اکثر اعضای شورا هم در حد همین گفته اکتفا می‌کنند که نباید انجام می‌شد. درصورتی‌که مطمئنم اگر این حرکت از سوی آقای قالیباف یا جریان اصولگرا انجام می‌شد، قطعاً برخورد جدی‌تری صورت می‌گرفت.

منتخب شورا در کمیسیون برای خریدهای خارجی و حساس هستم و حتماً همین مورد را هم دنبال خواهم کرد. اما به‌صورت کلی بگویم که آقای حاجی شخصیت زحمت‌کش و دلسوز و پاک هستند و اصلا اهل این بحث‌ها نیستند. 

آخر این انتصابات کم نیستند. حرف ما این است که شما به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و یکی از شاخصه‌های سازندگی شورای شهر نسبت به این قضیه بی‌تفاوت نباشید.

ببینید باید این نکته‌ را مورد توجه قرار داد که سه‌چهارم مردم به ما رأی دادند. یعنی تصورم این است که در تهران خانه‌ای نبوده که به ما رأی نداده باشد. از طرفی اکنون ما نماینده همه مردم هستیم و باید مدافع منافع افرادی که حتی رأیشان ما نبودیم، باشیم. برای همین نمی‌توانم بگویم 68 هزار کارمند شهرداری بروند و 68 هزار اصلاح‌طلب بیایند. اصلاً چنین اعتقادی ندارم. استاندار که بودم شعارم این بود نفرات به عدد انگشتان دست باشد. چون بالاخره تغییر چند مدیریت و معاونت نیاز است.

برای 13 هزار استخدامی که خارج از ضابطه بودند چه می‌کنید؟ 

با آنها مماشات نمی‌کنیم. اما از طرفی باید حواسمان باشد. چون نباید بهانه دست رقیب داد. آقای شاکری اتفاقا درباره همین موضوع گفتگویی کردند که غیرمستقیم دعوت به اعتراض می‌کردند. گفتند نیروها از شهرداری اخراج شوند تظاهرات می‌کنند. برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود، همه‌چیز را شفاف‌سازی می‌کنیم. 

اکنون شهرداری با توجه به اینکه به‌شدت نیروی مازاد دارد اصل را بر چابک‌سازی و برون‌سپاری گذاشتیم. از سویی هرچند تعداد و کمیت نیرو بالا است اما بخش نیروی تخصصی ضعیف است و شهرداری به لحاظ تخصصی و رشته‌های مرتبط و منطبق با نیازها نیرو کم دارد. برای همین طبق تبصره 4 برنامه دوم در بودجه سال آینده آوردیم که به میزان شش درصد نیروها را بازنشسته و مرخص کنیم. سپس به میزان نصف آن را بهترین متخصصان از بهترین دانشگاه‌ها را استخدام کنیم. این استخدام‌ها حتما به‌صورت آگهی رسمی و راه قانونی خواهد بود. از این طریق قصد داریم به جامعه، شهروندان، دانشگاهیان، افراد متخصص بگوییم اگر فرصتی ایجاد می‌شود همه در آن حق‌ دارند و بین همه توزیع می‌شود. 

اکنون با توجه به انتقاداتی که نسبت به عملکرد شورا بالا گرفته، شک و شبهه‌ای نیز برای آ‌ینده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجادشده. آیا فکر می‌کنید که شورای عالی سیاست‌گذاری به همین شکل و سیاق باقی خواهد ماند یا گزینه جدیدتری که اکنون به‌عنوان پارلمان اصلاحات مطرح است، جایگزین خواهد شد؟

از طرف شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، کارگروهی با حضور آقایان مولد، دکتر توفیقی، طاهرنژاد، حسن رسولی، آقازاده استاندار مرکزی، خانم دکتر کولایی و بنده تشکیل شد تا درباره عملکرد شورا طبق پرس‌وجو از نظرات مختلف، ارزیابی و گزارشی ارائه شود. ما ابتدا در 10 سرفصل مسائل مربوط به تشکیل شورا، بخش حقوقی و حقیقی، مسائل ارتباطات و تبلیغات، روابط با منتخبین استان‌ها، آئین‌نامه‌ها و هیئت‌رئیسه‌ را بررسی کردیم. همچنین نظرات گوناگون حتی از خود اعضای شورای عالی پرسیدیم. نتیجه این شد که روی استمرار کار شورای عالی اجماع است. یعنی اینکه این شورای عالی مؤثر بوده و توانسته در مجلس دهم و در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96 تاثیرگذار باشد و سامانه اصلاح‌طلبان را مدیریت کند. یعنی در اصل شورا کسی مخالف بودنش نیست. اما ازآنجایی‌که در احزاب دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، در جزئیات واکنش‌هایی وجود دارد. اینکه باید چه کسانی عضو باشند، آیا اعضا کافی هستند یا باید اضافه شوند، آیا باید رأی برابر داشته باشند یا وزن‌کشی شود و... ازجمله مباحث مطرح‌شده است. فعلاً قرار شد هر حزب یک رأی داشته باشد. اما بر مبنای قانون جدید احزاب وزارت کشور هر حزب باید از فیلتر این سیستم عبور کند. یعنی 11 استان دفتر داشته باشند و تعداد 300 عضو که طبق چارچوب وارد شدند را حزب تلقی می‌کنیم. بنابراین 24 حزبی که عضو شورای عالی هستند غیر از یکی دو تا، عضو حقوقی‌ به شمار می‌آیند. مابقی هم عضو حقیقی‌ هستند که در این بخش هم بحثی مطرح شد. در گذشته یعنی دوره اول و دوم با دو روش اعضا تعیین می شدند. حقوقی‌ها و حقیقی‌ها. افراد حقیقی که از طرف آقای خاتمی معرفی شدند و عمدتا از شورای مشورتی آقای خاتمی بودند. افراد حقوقی هم شامل احزاب، شورای راهبردی و شورای هماهنگی می‌شدند.

آقای خاتمی هم حضور داشتند!

درواقع در دوره دوم، شورا با آقای خاتمی جلسه داشت که در آن کارگروهی به مدیریت آقای موسوی تبریزی انتخاب شد. لیست نهایی که درواقع نصف اعضای حقوقی به آن ملحق شدند توسط این کارگروه تائید شد. اکنون سوال این است به کدامیک از این مدل‌ها اعتراض وجود دارد؟ اکنون بحث سر این است که چه کسی باشد و چه کسی نباشد؟ اینکه جمع 400 نفره‌ای را دعوت کنیم مثلاً نمایندگان مجلس ادوار، وزرا، استانداران، معاونان و مجموعه‌ای مانند باران شکل بگیرد؟

یعنی همان پارلمان اصلاحات؟

بله. مدت‌ها است درصدد پارلمان اصلاحات هستیم حتی قبل از همین انتخابات آقای مرعشی مسئول شدند که بتوانیم کل اصلاح‌طلبان را جمع کنیم. اما چند نکته وجود دارد. اول اینکه شما بخواهید 400 نفر مثلاً 100 نفر از تهران و 300 نفر از استان‌ها را دورهم جمع کنید کار سخت و سنگین و زمان‌بری است. به این سادگی‌ها نیست که دوستان تصور می‌کنند که با یک تماس تلفنی انجام می‌شود. نکته مهم‌تر این است که سران اصلاحات به‌عنوان علمدار باید در آن حضور داشته باشند که خب شرایط آن محدود است. اگر همه‌وقت گذاشته شود اما رهبر اصلاحات در آن حضور نداشته باشد، فایده‌ای نخواهد داشت و در این شرایط ما ‌هر هفته جلسات باران را داریم. اما وقتی می‌گوییم اصلاحات، باید شخصیت‌ها بیایند و نظر بدهند.

فکر می‌کنید در انتخابات آینده نتیجه جدیدی حاصل شود؟

من مدت‌ها است دنبال دو حزب نیرومند هستم و حتی مقالات زیادی در این زمینه نوشته‌ام که اصلاً یک حزب شویم اما اجازه نمی‌دهند. ما دعوت کنیم یک جمع 400 نفری اصلاً دوهزارنفری که پارلمان اصلاحات را تشکیل دهیم. در هر شهر کشور 50 نفر اصلاح‌طلب شناخته‌شده داریم. برای همین ان‌شاءالله در اولین فرصتی که فراهم شود چراکه نه؟ ولی اکنون شدنی نیست. 

از جمله انتقاداتی که نسبت به شورای عالی سیاست گذاری مطرح شد این بود که افراد در این شورا هم تصمیم‌گیرنده در تهیه فهرست انتخاباتی بودند و هم به‌عنوان‌مثال همانند  آقای میرلوحی کاندیدا بودند. چه پاسخی به این انتقاد دارید؟

می‌توان این موضوع را حل‌وفصل کرد. چون آئین‌نامه نداشتیم.

اما فکر می‌کنم شاید برخی علاقه نداشته باشند که گفته شود اگر کسی عضو شورای شهر است دیگر نباید برای شورای سیاست گذاری کاندیدا شود. 

اما این موضوع دو سه بار حتی در همان دور اول هم مطرح شد. ولی بعد دیدند که اعضای شورا هم محروم می‌شوند. برای همین با افراد مستقل جلسه گذاشتیم و بحث کردیم که وارد حزب شوند. مستقل یعنی چه؟ از این طریق می‌خواستیم احزاب اگر کاندیدا داشتند، نفر دیگر حزب در رأی‌گیری شرکت نکند. خود من در شورای اخیر اعلام کردم، کسانی که کاندیدا شدند دیگر حق رأی‌گیری ندارند. به همین دلیل بنده از روزی که کاندیداتوری‌ام قطعی شد دیگر در شورای عالی شرکت نکردم. حتی دوستان چند بار گفتند که بیا اما وارد مسئله نشدم. بالاخره این اصلاحات انجام شد. ولی به‌هرحال باید به نکته‌ای توجه کرد، کسانی که کاندیدا می‌شوند بالاخره یا افراد فعالی هستند یا نیستند. اگر فعال نیستند حضور آنها اصلا دلیلی ندارد. اگر هم فرد موثری‌‌ هستند برای چه حضور در شورای عالی را انتخاب کردند. مگر شورای عالی چه دارد؟ چه نان و آبی دارد؟ برای همه مانند آ‌قای موسوی، مرعشی و اشخاص حقیقی دیگر همین‌طور چیزی غیر از اخطار و... ندارد. 

سوال آخر درباره دیداری با مقام معظم رهبری است که اعضای شورای شهر در زمان تشکیل شورا درخواست داشتند. چرا این دیدار هنوز محقق نشده است؟

ما همچنان پیگیر هستیم. تمایل داشتیم قبل از استقرار در شورا و ابتدای کار این دیدار باشد اما نشد. اخیراً که آقای محسن هاشمی برای سالگرد مرحوم آیت‌الله خدمت آقا رفته بودند این ملاقات را مطرح کردند. حالا منتظریم تا هرچه زودتر محقق شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 893154
  • منبع: رویداد24
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.