تمامی این موسسات اکنون تا مراحل بالایی از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران و پرداخت وجوه آنها پیش رفته‌اند. این پرداخت‌ها عمدتا با خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار بانک‌های مسئول این تعاونی‌ها قرار داده است در جریان بوده و همچنان هم ادامه دارد.

 

آن طور که معاون بانک مرکزی اعلام کرده است تا پایان بهمن‌ماه کار تسویه‌حساب با تمام سپرده‌گذاران تعاونی‌های غیرمجاز پایان می‌یابد.

به گزارش جماران، در حال حاضر چند مورد از موسسات اعتباری غیرمجاز که طی دو یا سه سال اخیر منحل شده و فعالیت آنها خاتمه یافته است، در جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران قرار دارند. از حدود دو سال پیش که جریان تعاونی ثامن الحجج پیش آمد و انجام تعهدات آن به بانک پارسیان واگذار شد تا مسائل پیش آمده برای موسسه کاسپین که هشت زیرمجموعه دارد. از سوی دیگر در سال جاری موسسات افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان نیز به ترتیب مسئولیت دارایی‌ها و تعهدات آنها به بانک آینده، موسسه ملل و بانک تجارت واگذار شد.

تمامی این موسسات اکنون تا مراحل بالایی از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران و پرداخت وجوه آنها پیش رفته‌اند. این پرداخت‌ها عمدتا با خط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار بانک‌های مسئول این تعاونی‌ها قرار داده است در جریان بوده و همچنان هم ادامه دارد.

تازه‌ترین اعلام فرشاد حیدری – معاون نظام بانک مرکزی – از این حکایت دارد که قرار است تا پایان بهمن‌ماه و براساس دستورالعمل بانک مرکزی کار تسویه‌حساب با سپرده‌گذاران تعاونی‌ها به پایان برسد.

براساس اطلاعات موجود و همچنین توضیحاتی که معاون نظام بانک مرکزی ارائه کرده تاکنون در مورد موسسه ثامن الحجج روال به گونه‌ای پیش رفته که سپرده‌گذاران تا ۳۰۰ میلیون تومان در مرحله تعیین تکلیف قرار داشته و برای مبالغ بالاتر از این نیز ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

در مورد زیرمجموعه کاسپین نیز روال به گونه‌ای دیگر است. فرشتگان، بدر توس، امید جلین، پیوند، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان هشت تعاونی زیرمجموعه کاسپین هستند که این موسسه در پایان سال ۱۳۹۴ مجوز رسمی فعالیت در بازار پول را از بانک مرکزی دریافت کرده بود تا به وضعیت تعاونی‌های مذکور رسیدگی کند، اما به هر صورت با حواشی که برای کاسپین که عمدتا مربوط به مشکلات تعاونی فرشتگان بود پیش آمد جریان به نحوی پیش رفت و در نتیجه تجمعات و اعتراضات برای دریافت وجوه از سوی سپرده‌گذاران در نهایت تصمیم به تعیین تکلیف مرحله‌ای آنها گرفته شد.

براین اساس از اردیبهشت‌ماه طی فرآیند مرحله‌ای پرداخت وجوه از سقف سه میلیون تومان آغاز و در آبان ماه تا ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر پیش رفت، به گونه‌ای که در حال حاضر کاسپین براساس دستورالعمل بانک مرکزی در حال تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ۲۰۰ میلیون و بالاتر فرشتگان است که برای مبالغ بالاتر نیز تا ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. برای فرشتگان با توجه به بدهی ۸۶۰۰ میلیاردی که در ابتدای امر اعلام و مشخص شد حدود ۳۰۰۰ میلیارد آن به سودهای شناسایی نشده تعلق دارد، تاکنون تا مرز ۴۰۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری اختصاص پیدا کرده است.

در مورد هفت تعاونی دیگر هم با خط اعتباری که در نظر گرفته شده که پیش‌تر اعلام شده بود حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است تعیین تکلیف سپرده‌گذاران انجام می‌شود.

سایر موسسات شامل افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان است که برای آنها از مهرماه پرداخت مرحله‌ای در بانک‌ها و موسسه مسئول آغاز شده و تا سقف ۱۰۰ میلیون و بالاتر پیش رفته است به طوری که سپرده‌گذاران کلان آنها هم می‌توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. برای این سه تعاونی هم حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان در مجموع خط اعتباری مصوب شده که به طور تدریجی پرداخت می‌شود.

در مجموع پرداختی به موسسات با توجه به این‌که با خط اعتباری بانک مرکزی انجام می‌شود، به میزان املاک و دارایی‌های آنها بستگی داشته و تا حدی که پاسخگو باشد پرداخت انجام می‌شود.

با این حال معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده که به زودی اطلاعیه بانک مرکزی در مورد تسویه با سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحل شده اعلام خواهد شد. این اطلاعیه مشخص می‌کند که جزئیات تسویه‌حساب نهایی چگونه و برچه اساسی انجام می‌شود.

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.