وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار با همتایان اروپایی خود به بروکسل سفر کرده است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از دیدار چندجانبه با وزیران اروپایی عضو گروه 1+5 جداگانه با وزیر خارجه فرانسه دیدار می‌کند.

به گزارش جماران، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با همتایان اروپایی خود به بروکسل سفر کرده است، صبح روز پنج‌شنبه به طور جداگانه با وزیران خارجه فرانسه و آلمان دیدار می‌کند و بعد از آن در نشست چندجانبه با حضور فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس درباره آخرین تحولات و دیدگاه‌ها مربوط به برجام در مقر اتحادیه اروپا گفت‌وگو می‌کند.

همچنین ظریف قرار است در دیداری دوجانبه با وزیر خارجه بلژیک در وزارت خارجه این کشور دیدار کند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه به منظور دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرده بود.

ظریف در دیدار با سرگئی لاوروف بر اهمیت پایبندی همه طرف‌ها به برجام تاکید و گفته بود ادامه روند اجرای برجام مستلزم پایبندی آمریکا به تعهداتش است.

وی در رابطه با دیدارهایش با اعضای 1+5 گفته بود: نیاز است برای پیگیری جدی توافق هسته‌ای هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی از نزدیک انجام دهیم.

به گزارش جماران، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا قرار است روز جمعه در مهلت سه ماهه دیگر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را از نقطه نظر آمریکا اعلام کند. همچنین قرار است تعلیق همزمان برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران طبق برجام مجددا تمدید شود.

موضوع نگران‌کننده آن است که ترامپ مخالف برجام است و در اکتبر 2016 عدم پایبندی ایران به برجام را برخلاف گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد و کنگره آمریکا با این تصمیم ترامپ همراهی نکرد. اکنون برخی بر این نظرند که ممکن است ترامپ در اقدامی یک‌جانبه در چارچوب اختیاراتش تعلیق تحریم‌ها طبق برجام را تمدید نکند که این اقدام به منزله خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای محسوب خواهد شد.

کشورهای اروپایی و جامعه بین‌الملل نسبت به هرگونه خروج یکجانبه آمریکا از برجام هشدار داده و مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

برخی معتقدند این تلاش اروپایی‌ها بوده است که اجازه نداد در کنگره آمریکا طرحی علیه برجام به منظور بازگرداندن تحریم‌های گذشته به نتیجه برسد، با این حال اقدامات غیرقابل پیش‌بینی ترامپ موضوعی نگران‌کننده برای اعضای 1+5 و ایران و نیز سایر کشورهای جهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.