امانوئل ماکرون گفت: پاریس و امان بر این باورند که نباید جایگاه قدس را از راه حل نزاع میان اسرائیل و فلسطین جدا کرد.

رئیس جمهوری فرانسه و پادشاه اردن تاکید کردند که پاریس و امان بر لزوم حفظ وضعیت کنونی در شهر قدس تاکید دارند.

به گزارش جماران، به نقل از روسیا الیوم، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله دوم، پادشاه اردن در پاریس گفت: پاریس و امان بر این باورند که نباید جایگاه قدس را از راه حل نزاع میان اسرائیل و فلسطین جدا کرد.

وی گفت: باید این راه حل شرایط برای صلح عادلانه و ثبات را فراهم سازد.

ماکرون تصریح کرد: هیچ راه حلی برای مسئله فلسطین جز از طریق مذاکرات میان دو طرف وجود ندارد.

وی افزود: فرانسه و اردن دست به تلاش‌هایی برای آغاز روند سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌زنند.

ماکرون خاطرنشان کرد: با اردن برای ارائه طرح هایی درخصوص قدس کار خواهیم کرد.

ماکرون همچنین به مسئله مبارزه با تروریسم پرداخت و گفت که داعش در آستانه فروپاشی نظامی در خاورمیانه قرار دارد، اما مقابله با این گروه تروریستی در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین نقش اردن به عنوان یک عضو در ائتلاف بین المللی را ستود.

ماکرون و عبدالله دوم در مذاکرات خود درخصوص مسئله اوضاع پس از جنگ در سوریه و نقش فرانسه و اردن در صلح در سوریه گفتگو کردند.

این دو مقام بر تمایل پاریس و امان برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع در سوریه تاکید و تصریح کردند که به تمامیت و حاکمیت سوریه پایبند هستند.

از سوی دیگر، عبدالله دوم سطح هماهنگی میان اردن و فرانسه در رویارویی با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ستود و تاکید کرد که روابط میان دو کشور به صورت مداوم در حال پیشرفت است.

عبدالله دوم گفت مسئله قدس پایه و اساسی برای حل چالش‌های منطقه‌ای است و باید این مسئله در چارچوب یک راه‌حل نهایی این میان اسرائیل و فلسطین بر اساس راهبرد تشکیل دو کشور و با تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی تشکیل شود.

پادشاه اردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی خواند و تاکید کرد که نباید حقوق مسلمانان و مسیحیان در قدس نقض شود.

وی همچنین با بیان اینکه مبارزه با تروریسم یک اولویت در پرونده سوریه است، افزود: باید تلاش‌هایی با هدف پیشبرد روند صلح سوریه صورت بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.