تمایل عربستان و روسیه، دو تولید کننده بزرگ اوپک و غیر اوپک، برای تمدید کاهش تولید، مهر اطمینان بر این تمدید زده است.

ابراز حمایت از تمدید ۹ ماهه توافق کاهش میزان تولید نفت از سوی اوپکی ها و غیراوپکی ها که از سوی عربستان و روسیه صورت گرفته، مهر اطمینانی بر تمدید این توافق زده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ حمایت کرده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در چهارم اکتبر اظهار کرد که توافق می‌تواند تا پایان سال میلادی آینده تمدید شود.

به گزارش جماران، شمارش معکوس برای نشست ۱۷۳ وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) آغاز شده و بسیاری از کارشناسان بازار نفت بر این باورند که اوپکی ها  در کنار غیراوپکی‌ها باز هم درمورد کاهش میزان تولید برای متعادل کردن عرضه و تقاضا به توافق می رسند و بار دیگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را برای شش یا ۹ ماه تمدید می کنند.

اظهار نظر اخیر سران کشورهای تولید کننده نفت حاکی از آن است که با تمدید توافق کاهش تولید موافق هستند و به نظر می رسد موضوع محوری  در جلسه آتی اوپک مدت زمان تمدید است. تحلیل گران درمورد این موضوع نیز می گویند چنانچه مدت زمان تمدید توافق طولانی تر باشد این سیگنال به بازار نفت داده می شود که اوپکی ها و غیر اوپکی به انسجام رسیدند. همچنین باعث می شود میزان عرضه و تقاضا متوازن شده و قیمت های جهانی نفت سقوط نکند.

از سوی دیگر تمایل عربستان و روسیه، دو تولید کننده بزرگ اوپک و غیر اوپک، برای تمدید کاهش تولید، مهر اطمینان بر این تمدید زده است. به طوری که به گفته منابع آگاه  اوپک و روسیه طرح کلی توافق برای تمدید مدت کاهش تولید نفت تا پایان سال میلادی آینده را طرح‌ریزی کرده‌اند و دوطرف همچنان سرگرم کار روی جزییات مهم هستند.

همچنین گفته می شود مسکو و ریاض پس از روزها مذاکره، به توافق رسیده‌اند که باید مدت بیشتری کاهش تولید را در نشست ۳۰ نوامبر اعلام کنند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است: هدف متعادل شدن مجدد بازار در سال ۲۰۱۷ محقق نشده است بنابراین همه موافق تمدید توافق برای رسیدن به اهداف نهایی هستند. روسیه نیز از این پیشنهادها حمایت می‌کند. گزینه‌های مختلف اکنون مورد بررسی قرار دارند و جزئیات آنها در نشست ۳۰ نوامبر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

همچنین ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هفته گذشته با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی داشت و در این گفت وگو، دو طرف بر اهمیت همکاری بیشتر میان روسیه و عربستان سعودی در بازارهای هیدروکربن جهانی تاکید کردند.

این درحالی است که گفته می شود عربستان در حال لابی با وزیران نفت برای موافقت با تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید نفت در نشست هفته آینده این سازمان است. رویترز ماه گذشته به نقل از منابع اوپک گزارش کرد که تولیدکنندگان برای تمدید ۹ ماهه توافق تمایل دارند اما با توجه به افزایش قیمت‌ها، ممکن است تصمیم در این باره را تا اوایل سال میلادی آینده به تاخیر بیاندازند

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است: انتظار دارد همه ۲۴ کشور حاضر در توافق کاهش تولید، در نشست آینده اوپک شرکت کنند، روشن کرد. همفکری گسترده‌ای اکنون در جریان است تا پیش از ۳۰ نوامبر، درباره میزان تمدید پس از موعد مارس ۲۰۱۸ به اجماع برسیم. تاکنون نشنیده‌ام هیچ کدام از کشورهای امضا کننده با تمدید توافق مخالفت کنند.

بر اساس این گزارش، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵ (برای تثبیت بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت تصمیم گرفتند عرضه نفت خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید این کشورهای عضو این سازمان بود. توافق مقدماتی این تصمیم (۲۸ سپتامبر، هفتم مهرماه ۱۳۹۵) در نشست فوق العاده الجزیره صورت گرفته شد.

۱۰ روز پس از نشست نوامبر ۲۰۱۶ وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو و غیراوپک در وین گردهم آمدند و سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو این سازمان توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق کاهش عرضه را تا مارس ۲۰۱۸ تمدیدکنند و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ که از یکم ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شده است بیش از ۱۰۰ درصد عمل کردند، این در حالی است که این میزان برای غیر اوپک‌ها کمتر بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.