بیژن زنگنه در مورد میزان صادرات نفت ایران توضیح داد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه اکثر اعضای اوپک موافق تمدید طرح کاهش تولید هستند،با اشاره به قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت:مخالفت با قرارداد توتال٬ بیمار گونه شده است.

به گزارش جماران، بیژن زنگنه در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان برای طرح تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران درمورد وضعیت اجرای قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: بحث مخالفت با قرارداد توتال٬ بیمار گونه شده است.

وی با بیان اینکه یک مریضی است که عده ای مرتب می گویند مرد یا نه؟ گفت: یک قرارداد معتبر با توتال داریم که در حال پیشرفت است.

وزیر نفت در ادامه درمورد میزان صادرات نفت ایران توضیح داد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

زنگنه درمورد تکلیف طرح کاهش تولید نفت در نشست آتی اوپک نیز گفت: اکثر اعضا موافق تمدید این طرح هستند اما تصمیم نهایی در نشست اوپک گرفته می شود.

تشریح آخرین وضعیت آتش سوزی رگ سفید

زنگنه درمورد  آخرین وضعیت آتش‌سوزی رگ سفید توضیح داد: در حال حاضر کار در دوبخش پیش می‌رود و دو دکل حفاری چاه  حفر می‌شود که بتوان از پایین به آتش حمله کرده و آن را خاموش کرد و دیگری اقدامات سطحی است که جلو می‌رود. در حال حاضر محیط پاک شده، تجهیزات مستقر شده، آب مورد نیاز تامین شده و سعی بر این است که با آرامش کار انجام شود و بدون اینکه فشاری وارد شود و یا اتفاق جدیدی رخ دهد چاه از بالا خاموش شود.

وی به این سوال که چرا امضای قراردادهای جدید نفتی به کندی پیش می‌رود، ‌ پاسخ داد: اگر قرارداد امضا کنیم می‌گویند چرا با خارجی‌ها قرارداد امضا کردید و یک عده نیز فشار وارد می‌کنند که چرا تاخیر می‌کنید و وقتی هم امضا می‌کنیم باز هم به ما انتقاد می‌شود.

وزیر نفت درمورد وضعیت قرارداد کارمندان نیز توضیح داد: برای این موضوع مطالعه شده اما کار پیچیده است وقتی کار بر مبنای احساس پیش می‌رود به سادگی قابل حل نیست و ما با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو هستیم. در حال حاضر کارکنان طبق قانون کار، کار می‌کنند و به دنبال این هستند که شرایط حقوقی بهتر شود ما نیز آن را بررسی می‌کنیم.

زنگنه در ادامه درباره اینکه برخی انتقاد می‌کنند گازی که در اختیار شرکت نروژی قرار گرفته ارزان‌تر از شرکت‌های داخلی است، توضیح داد: قیمت کف قیمت پتروشیمی‌هاست اما قیمت ترکیه متفاوت است. ما اگر بخواهیم به قیمت ترکیه گاز را بفروشیم باید منتظر بمانیم و گاز نیز بدون مشتری باقی خواهد ماند. ما در مورد ال‌ان‌جی قیمت را عمومی اعلام کردیم و هر کس بخواهد می‌تواند با آن قیمت سرمایه‌گذاری کند اگر قیمت پایین بود که ما باید تاکنون ۶۰ متقاضی داشته باشیم. ما قیمت را کف پتروشیمی‌ها اعلام کردیم و برای شرکت خاصی هم نیست و هر کس بخواهد می‌تواند با آن شرایط قیمت و ابلاغیه ما سرمایه‌گذاری کند.

ادامه مذاکره با مرسک برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی

وی درمورد قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی اظهار کرد: مذاکره برای توسعه این میدان به خوبی پیش می‌رفت اما مشکلی که باعث تاخیر در کار شد این بود که توتال شرکت مرسک را خرید و ما دچار اشکال شدیم چون به این ترتیب هر دو طرف توتال بود. اکنون مرسک کنار نرفته و از چند شرکت دیگر نیز دعوت به عمل آمده است.

وزیر نفت درباره همکاری با روس‌ها نیز گفت: ما با شرکت‌های روسی یادداشت تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که جلو می‌رود اما آنها باید پیشنهادات خود را ارائه دهند که هنوز زمان آن نرسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.