شاهزاده چارلز این نامه را بلافاصله بعد از بازگشتش از سفر رسمی خود همراه با همسرش شاهزاده دایانا به عربستان نگاشته بود.

 

براساس گزارش یک روزنامه انگلیسی شاهزاده چارلز، ولیعهد خاندان سلطنتی این کشور سال‌ها پیش در نامه‌ای نوشته بود که رهبران آمریکا باید "شجاعت ایستادگی در برابر لابی یهودی" را داشته باشند و "یهودیان خارجی" را مقصر بخش زیادی از مشکلات خاورمیانه دانسته بود.

به گزارش جماران، به نقل از روزنامه دیلی میل، 31 سال پیش شاهزاده چارلز، پسر ملکه الیزابت دوم که بسیار جوان‌تر از الان بود با نوشتن نامه‌ای که در آنها "یهودیان خارجی" را مقصر مشکلات خاورمیانه خوانده بود،‌ مناقشه به وجود آورد.

این نامه که روز شنبه توسط دیلی میل منتشر شد شامل بخش‌هایی است که در آنها شاهزاده چارلز می‌گوید آمریکا با "لابی یهودی" تعامل دارد.

شاهزاده چارلز این نامه را بلافاصله بعد از بازگشتش از سفر رسمی خود همراه با همسرش شاهزاده دایانا به عربستان نگاشته بود.

او در این نامه نوشت: "حالا نقطه نظر اعراب درمورد اسرائیل را بهتر می‌فهمم. هرگز نمی‌دانستم که آنها اسرائیل را به نوعی مستعمره آمریکا تلقی می‌کنند. من اکنون خوشحال هستم از اینکه اعراب و یهودیان همگی اصالتا سامی هستند و در واقع این موج یهودیان خارجی و اروپایی (به گفته آنها مشخصا از لهستان) بوده که به این مشکلات عظیم در خاورمیانه دامن زده است. من می‌دانم مشکلات پیچیده زیادی وجود دارد اما چطور می‌توان انتظار پایان تروریسم را داشت تا زمانی که علل آن از بین نرفته باشد؟"

در طول قرن بیستم میلیون‌ها یهودی از نقاط مختلف خاورمیانه و اروپا به اسرائیل مهاجرت کردند.

یهودیان می‌گویند، در سال‌های منتهی به واقعه هولوکاست بریتانیا جلوی مهاجرت یهودیان به فلسطین را گرفت و مسیر هزاران نفر از آنها را منحرف و این افراد را دچار مرگ قطعی در اردوگاه‌های آلمان نازی کرد.

با وجود آنکه شاهزاده‌های انگلیسی چهره‌های غیرسیاسی به حساب می‌آیند اما شاهزاده چارلز منتقد سیاست آمریکا در خاورمیانه بوده است. هرچند که او سابقا خود را مدافع جامعه یهودیان در بریتانیا نشان داده بود اما به عنوان حامی جامعه مسلمانان بریتانیا تحسین شده است.

در سال 1993 شاهزاده چارلز به همکاری میان غرب و جهان اسلام تشویق می‌کرد. او گفته: اسلام امروز می‌تواند به ما یاد بدهد که چطور در جهانی که مسیحیت در آن به دلیل گم کردن خود فقیرتر شده زندگی کرده و به تفاهم برسیم.

با وجود آنکه شاهزاده چارلز قبل از این به اسرائیل سفر داشته اما نه او و نه هیچ یک از خاندان سلطنتی تاکنون سفر رسمی به اسرائیل نداشته‌اند.

سفر مشابهی برای او در پاییز 2017 برنامه ریزی شده بود اما به دلیل نگرانی از بابت اینکه باعث خشم هم‌پیمانان عرب انگلیس خواهد شد، کنسل شد.

قرار بود این سفر مصادف با صدمین سالگرد امضای اعلامیه بالفور که به قلم یک لرد انگلیسی نگاشته شد، انجام گیرد.

اوایل ماه جاری میلادی مشاهده شد که هیچ یک از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس در مراسم‌های دولتی در گرامیداشت صدمین سالگرد امضای اعلامیه بالفور که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در آن حضور داشت، حضور پیدا نکردند.

خانواده سلطنتی انگلیس بیانیه‌ای در ارتباط با انتشار نامه شاهزاده چارلز منتشر نکرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.