علی ربیعی گفت: کار بزرگی که اکنون باید آغاز کنیم توجه به گفتمان مهارت است و هرچه این گفتمان را پیش ببریم در تحقق بسیاری از اهداف تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش جماران؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ساختن کارخانه‌ها کشور را به توسعه نمی‌رساند و این امر با وجود مدیران و نیروهای کار ماهر معنا می‌یابد، گفت: بحران جامعه ایران شکاف مهارتی است و باید گفتمان مهارت در کشور را نهادینه کنیم.

 

علی ربیعی در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کار بزرگی که اکنون باید آغاز کنیم توجه به گفتمان مهارت است و هرچه این گفتمان را پیش ببریم در تحقق بسیاری از اهداف تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: مباحثی همچون ابرچالش بیکاری، لشگر بیکاران و گفتمان اشتغال را ما به راه انداختیم و معتقدم که امروز باید گفتمان مهارت و گفتمان فقر را هم ایجاد کنیم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم برنامه سازی در حوزه مهارت، ادامه داد: متاسفانه فقدان مهارت در کشور دیده نمی‌شود و این جمعیت با این مهارت کشور را به توسعه نمی‌رساند.امروز چالش بزرگ ایران وجود افراد بی مهارت و کم مهارت است و این مهارت از مهارتهای زندگی، برقراری ارتباط با یکدیگر تا رانندگی و رعایت اخلاق و حقوق فردی را شامل می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه ساختن کارخانه‌ها در کشور مهارت می‌خواهد، افزود: تا زمانی که مدیران ماهر نداشته باشیم و نیروهای کار از مهارت لازم برای کاهش قیمت تمام شده برخوردار نباشند، ساختن کارخانه کمکی به توسعه کشور نمی‌کند.

وزیر کار در عین حال بر لزوم تحقق نماد نوآوری، بهره‌وری و تغییر در کشور تاکید کرد و گفت: باید از سازمان فنی و حرفه‌ای نگاه نوآورانه همراه با بهره وری و رشد و تغییر بیرون بیاید و آینده بازار کار ایران و کار در آینده ایران ترسیم شود.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود، بحران جامعه امروز ایران را شکاف مهارتی دانست و تاکید کرد: باید در جهت گیری های خود به سمت فقر زدایی برویم چرا که فقر مهارتی و آدمهای فقیر دو چالش اقتصاد ایران هستند و راه برون رفت از فقر و غلبه بر آن، تربیت افراد ماهر است.

او گفت: امروز وقتی در یک خانه وسیله‌ای مثل کولر خراب می‌شود چند نفر برای تعمیر آن مراجعه می‌کنند اما درست نمی‌شود و این نشان می‌دهد که آدمها از مهارت بی بهره‌اند و با چنین رویکردی نمی‌توان به رشد و توسعه دست پیدا کرد.

ربیعی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانشگاه نیست و اجازه تبدیل آن به دانشگاه یا شبه دانشگاه شدن را نمی‌دهیم، گفت: اعتقاد من این است که باید نرم افزارهایی تولید کنیم که به توسعه کارگاه‌های مهارتی منجر شود و اگر کتابی منتشر می‌کنیم این کتاب در راستای مهارت افزایی تولید شود. امروز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر هستند که یا سواد ندارند و یا دوران دبیرستان را تمام نکرده اند و سازمان فنی و حرفه‌ای مسئول ماهر کردن این افراد است.

وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی تاکید کرد: رویکرد کارگاه محوری در سازمان فنی و حرفه‌ای باید گسترش یابد و کارگاههای نخبگی در داخل سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شود.

به گفته وی ورود سازمان فنی وحرفه‌ای به زندان‌ها، پادگان‌ها و مدارس برای عرضه آموزشهای مهارتی رویکرد درستی بوده که نباید متوقف شود و در کنار آن، ناظران و راهبران بخش خصوصی نیز باید به بدنه سازمان فنی و حرفه‌ای اضافه و از پتانسیل آنها استفاده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.