معاون اول رییس جمهور جمعیت هلال احمر را سازمانی بسیار مهم با ماموریت های حساس توصیف کرد و با تاکید بر اینکه کشور ما به شدت به خدمات جمعیت هلال احمر نیازمند است گفت: نهادی که به مسئولین کشور اطمینان قلبی می دهد که در لحظه نخست حادثه برای امداد رسانی حضور پیدا می کند هلال احمر است.

به گزارش جماران؛ دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در آیین تودیع و معارفه رییس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: ایران کشوری است که با بحران های مختلف طبیعی و حوادث غیر مترقبه زیادی نظیر زلزله و سیل مواجه است و این موضوع ایجاب می کند که راهکارهای اصولی برای پیشگیری از این حوادث داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: در سالهای گذشته برای مقابله و پیشگیری از بروز سیل برنامه هایی در جهت آبخیزداری و آبخوان داری تدوین شد اما روند اجرای این برنامه با کندی مواجه گردید و اخیراً در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز بر ضرورت ادامه این برنامه و تلاش در جهت احیاء پوشش گیاهی و احیاء جنگل ها تاکید شد چرا که اگر این گونه اقدامات صورت نگیرد هم منابع آب از دسترس ما خارج می شود و هم شاهد خسارات سیل خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به وقوع زمین لرزه در اقصی نقاط کشور و ضعف ساختمان های واحدهای مسکونی بخصوص در مناطق محروم و روستایی کشور خاطر نشان کرد: در سالیان اخیر مقاوم سازی و مستحکم سازی واحدهای مسکونی روستاها و شهرها در دستور کار بوده و از 6 میلیون واحد مسکونی روستایی، تا کنون 2 میلیون واحد با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده اما همچنان 4 میلیون واحد نیازمند اصلاحات است که مقاوم سازی این تعداد نیز در برنامه های سالانه گنجانده شده است که باید با جدیت پیگیری کنیم. 

دکتر جهانگیری با اشاره به سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: در این سفر بیمارستانی در شهرستان هریس افتتاح شد و در کنار این بیمارستان ساختمانی وجود داشت که در سال 90 افتتاح شده بود اما در اثر زلزله تخریب شده بود و مسئولین استان ناچار شده بودند که ساختمان جدیدی برای بیمارستان بسازند و این در حالی بود که برخی خانه های قدیمی در همان منطقه سالم مانده بودند که نشان دهنده ضعف در ساخت و ساز و عدم رعایت نکات فنی در آن ساختمان بوده است.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم رعایت نکات فنی در احداث ساختمان ها تاکید کرد و افزود: این موضوع از موضوعاتی است که باید دستگاه های نظارتی با حساسیت بیشتر آن را دنبال کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی یک موضوع به مطالبات عمومی مردم تبدیل می شود دولت ها با جدیت بیشتری به آن می پردازند، گفت: مردم و نهادهای عمومی باید مقاوم سازی ساختمان ها و توجه به بافت فرسوده را بعنوان مطالبه خود مطرح کنند تا دولت ها با توجه هر چه بیشتر این موضوع را پیگیری نمایند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه نیروهای جمعیت هلال احمر همواره در حوادث طبیعی و غیر مترقبه بموقع حضور پیدا می کنند خاطر نشان کرد: انتظار داریم که در دوره جدید نیز با کمک دولت برای مجهز تر شدن هلال احمر شاهد بهبود بیش از پیش عملکرد جمعیت هلال احمر در حوادث باشیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه علاوه بر حوادث طبیعی حوادث دیگری نظیر تصادفات جاده ای نیز سلامت مردم را تهدید می کند، گفت: تعداد تلفات جاده ای ایران در سالهای گذشته سالانه حدود 28 هزار نفر بود که در سالهای اخیر با تمرکزی که بر این موضوع معطوف شد این رقم به حدود 17 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در فصل مسافرت ها که مردم بدنبال تفریح و مسافرت هستند و باید از این بابت خوشحال باشیم، یکی از دغدغه ها تلفات جاده ای است و اطمینان دارم اگر همه نهادها بر این موضوع تمرکز کنند تلفات جاده ای می تواند به حداقل ممکن و در حد استاندارد های جهانی کاهش یابد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم های مهم نظیر اجتماع اربعین حسینی و حضور بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در این مراسم گفت: مدیریت و برنامه ریزی برای حضور ایمن و سلامت این تعداد زائر کار بزرگی است و جمعیت هلال احمر ایران در این زمینه کارنامه درخشانی دارد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در دو سال گذشته و به منظور حساسیت این اجتماع توفیق حاصل شده تا در کنار مردم بخشی از مسیر راهپیمایی اربعین را طی کند اظهار داشت: واقعاً انسان در این مسیر از بزرگی و اخلاص مردم و مسئولان عراق و ایران لذت می برد. 

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: مردم عراق با خلوص در این مسیر موکب ایجاد کرده اند و با اصرار زائران ایرانی را دعوت می کنند تا خدمات ارائه دهند. 

وی ابراز امیدواری کرد امسال و در مراسم پیش رو نیز با برنامه ریزی های دقیق انجام شده این راهپیمایی بزرگ به نحو مطلوب برگزار شود.

دکتر جهانگیری در پایان با اشاره به مذاکرات اخیر خود با نخست وزیر عراق برای تامین امنیت زائران ایرانی و ارائه تسهیلات به آنها گفت: این اجتماع بزرگ به نحو مطلوب برگزار شود.

در این مراسم رییس سابق جمعیت هلال احمر گزارشی از عملکرد این سازمان در مدت مسئولیت خود ارائه کرد و گفت: امداد رسانی 200 درصد، اسکان 143 درصد در این مدت افزایش داشته و حدود 18 هزار عملیات رها سازی انجام شده است.

دکتر ضیایی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در این مدت از شرایط روزمره گی به برنامه محوری تغییر کرده و از نظر نرم افزاری ارتقاء یافته است و مقتدر تر و حرفه ای تر شده و کارها بهتر از گذشته انجام می شود.

در این مراسم همچنین دکتر پیوندی رییس جدید هلال احمر هم با قدردانی از خدمات دکتر ضیایی، به تشویق برنامه های خود برای آینده جمعیت هلال احمر پرداخت.

در این مراسم همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر هر کدام در سخنانی با قدردانی از رییس سابق جمعیت هلال احمر، برای رییس جدید این سازمان آرزوی موفقیت کردند.

گفتنی است حکم انتصاب رییس جدید که به امضای رییس جمهور رسیده است نیز از سوی دکتر جهانگیری به رییس جدید هلال احمر اعطا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.