مسؤول وزارت خارجه سوریه گفت: تحقیقات کمیته مشترک نشان داد که در انجام یک تحقیقات شفاف جدی نبوده و با بهانه‌های واهی و غیرعلمی با آزمایش نمونه‌های لازم از مواد شیمیایی مخالفت کرد تا بر حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات سرپوش بگذارد.

 

وزارت خارجه سوریه بر مخالفت خود با گزارش کمیته مشترک تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی تأکید کرد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یکی از مسؤولان وزارت خارجه سوریه در واکنش به گزارش کمیته مشترک تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: سوریه با تمامی آن چیزی که در این گزارش آمده، مخالف است. این گزارش که روز پنجشنبه صادر شد در راستای اجرای دستورات آمریکا و کشورهای غربی جهت اعمال فشارهای بیشتر و تهدید حاکمیت سوریه است.

این مسؤول افزود: سوریه بارها و از زمان تشکیل این کمیته بر لزوم بی‌طرف بودن آن تأکید کرده و از همان آغاز به این کمیته ابلاغ کرده است که اگر گزارشاتش از قبل از سوی سازمان اطلاعات غرب تهیه شده پس بی‌تأثیر خواهد بود و فعالیت این کمیته نشان داده که این کمیته به دور از واقعیت عمل می‌کند چراکه نشان داده کشورهای غربی بر آن و روش فعالیتش سلطه دارند.

مسؤول وزارت خارجه سوریه گفت: به رغم این مسائل، سوریه با صداقت کامل با این کمیته تعامل داشته و در همکاری با این کمیته در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه اطلاعات دقیق برای نشان دادن واقعیت حملات شیمیایی از سوی تروریست‌هایی که مورد حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه و مزدورانشان در منطقه مثل عربستان، قطر، ترکیه و دیگر کشورها هستند، تردید نکرده است.

این مسؤول تأکید کرد: آنچه واقعیت فشارهای اعمال شده این کشورها بر کمیته تحقیقات و کمیته حقیقت‌یاب را نشان می‌دهد مخالفت شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی با پیش نویس قطعنامه روسیه و ایران برای اعزام کمیته‌های تحقیقات به محل وقوع حادثه خان شیخون و فرودگاه الشعیرات است.

مسؤول وزارت خارجه سوریه گفت: تحقیقات کمیته مشترک نشان داد که در انجام یک تحقیقات شفاف جدی نبوده و با بهانه‌های واهی و غیرعلمی با آزمایش نمونه‌های لازم از مواد شیمیایی مخالفت کرد تا بر حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات سرپوش بگذارد. این کمیته با رفتن به خان شیخون نیز مخالفت کرد.

این مسؤول گفت: سوریه به شدت با اتهامات وارده در این گزارش و گزارش قبل از آن مخالف است چراکه این گزارشات تحریف تمامی اطلاعات دقیقی است که این کمیته درباره حمله خان شیخون می‌داند. ما همچنین تکیه کردن این کمیته به اظهارات جنایتکارانی را که مرتکب حمله خان شیخون شدند محکوم می‌کنیم. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که این کمیته باید به توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی پایبند باشد. تأسیس کمیته‌های خیالی از سوی برخی نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت برای خدمت به اهداف غرب به اعتبار فعالیت بین‌المللی و نهاد سازمان ملل و نقش آن در چالش‌هایی که جهان ما با آن مواجه است، آسیب می‌رساند و هیچ نقشی در دفع خطر گسترش سلاح کشتار جمعی نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.