گمرک ایران از آغاز مجدد فعالیت‌های گمرکی در این مرز باشماق مریوان خبر داد و اعلام کرد: تمامی رویه‌های گمرکی در این گمرک شامل صادرات، ترانزیت و واردات صبح امروز از سر گرفته شد و حتی اجازه انجام تشریفات گمرکی فرآورده‌های نفتی نیز صادر شد.

به گزارش جماران،  بخش مسافری این گمرک نیز در روزهای گذشته فعالیت‌های خود را آغاز کرده بود.

در حال حاضر تمامی رویه‌های گمرکی بر اساس سیاست‌های جدید تسهیل صادرات در گمرک باشماق به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و براساس تسهیلات جدید گمرکی، کالاهای صادراتی از تمامی نقاط کشور به روش الکترونیکی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرآمرزی به گمرک اظهار و صرفا به هنگام خروج از مرز این کالاها کنترل می‌شود.

بر اساس اعلام جهانگیر بخشی مدیرکل گمرک باشماق، سرعت انجام تشریفات صادرات کالاها و ترانزیت در این گمرک در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است و سالانه شش میلیارد دلار ترانزیت و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در مرز رسمی باشماق مریوان انجام می‌گیرد.

سهم گمرک باشماق مریوان از صادرات استان کردستان ۸۵ درصد است و عمده محصولات صادراتی استان کردستان نیز شامل کالاهای کشاورزی، صنعتی و غذایی و آشامیدنی است که بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته مدیر کل گمرک باشماق مریوان آنچه که وضعیت مرز باشماق مریوان را با وجود شرایط خاص کشور عراق  به سامان رسانده است، علاوه بر الکترونیکی شدن رویه‌ها، مدیریت واحد در این مرز است که خوشبختانه عملکرد هفت ماهه این گمرک در بخش‌های مختلف در سطح عالی بوده است.

مرز باشماق به عنوان اولین بازارچه مرزی استان کردستان در سال ۱۳۷۳ فعالیتش را شروع کرده و به فاصله تقریبی ۱۷ کیلومتر از شهر مریوان و در جوار روستای مرزی باشماق ساخته شد.

گمرک باشماق تا اولین شهر مرزی با کشور عراق و استان سلیمانیه (شهر پینجوین) حدود شش کیلومتر و تا مرکز استان سلیمانیه (شهر سلیمانیه) حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.