شرایط کنونی واقعا حساس است. آنقدر که همه مسوولان و سیاسیون آن را درک کرده و به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از آن باشند. از قضا راه‌حلی ساده و مفید یافته‌اند؛ وحدت و انسجام داخلی.

به گزارش جماران،  اکنون که ترامپ و تندروهای امریکایی هرچه در چنته دارند رو کرده‌اند تا ایران را بیشتر زیر فشار گذارند، تنها وحدت و همصدایی به کار خواهد آمد. مقامات دولتی این را خوب می‌دانند و به همین خاطر است که وقتی امریکا برای تحریم سپاه دندان تیز می‌کند؛ تمام قد پشت سر سپاه می‌ایستند و حمایتش می‌کنند.  
وقت صبوری و تدبیر است
همراهی بیشتر با برجام و دولت خواسته موافقان و حامیان دولت نیست و حتی فعالان سیاسی اصولگرا نیز آن را به عنوان یک اصل لازم می‌پذیرند. امیررضا واعظ آشتیانی یکی از این افراد است که در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرد: اگر نیروهای داخل کشور با هر گرایش، فکر و اندیشه در چارچوب منافع ملی و کشور متحد باشند، مطمئنا دشمن آسیب‌پذیر می‌شود و یارای مقاومت نخواهد داشت. ضمن اینکه رویه‌ای غیر از این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.
وی افزود: «متاسفانه گروه‌های موجود سیاسی در ادوار گذشته این‌طور رفتار نکرده‌اند. یعنی هر وقت گروهی در دولت یا نهاد قانونگذاری مسوولیت داشته، گروه دیگر به دنبال عدم‌موفقیت او بوده است. این امر منافع ملی را زیر سوال می‌برد. منافع ملی و اقتدار نظام باید نسبت به نگاه‌های سیاسی متفاوت ارجح باشد و این اقتدار، زمانی حفظ می‌شود که دولت‌ها و مجلس‌ها موفق باشند.»
عضو سابق شورای شهر با تاکید بر اینکه لازم است مسائل فرعی را کنار گذاشته و در اصول متحد باشیم، گفت: «در هیچ دولتی نباید اصول را فدای بازی‌های سیاسی کنیم زیرا این اصول حافظ منافع ملی است.»
وی با اشاره به تهدیدات امریکا علیه سپاه پاسداران، گفت: «همین طور که امروز همه ارکان نظام از سپاه دفاع می‌کنند، باید همواره در عرصه‌های مختلف شاهد اتحاد در اصول باشیم. باید این اتحاد را به دنیا نشان دهیم. هر زمان که این کار را کرده‌ایم دشمنان عقب‌نشینی کردند.»
این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه به موضع‌گیری‌های ضدبرجامی ترامپ و رویکرد ایالات متحده در مورد برجام نیز پرداخت و گفت: « اگر چه نسبت به برجام انتقاداتی وارد می‌شود و بخشی از آن بجا است اما باید شرایط زمانی را درک کرد. واقعیت این است که امریکایی‌ها مترصد خدشه وارد کردن به برجام هستند. نمی‌گویم که برجام خیلی سودمند بوده است حتی فکر می‌کنم عاملی بود که امریکایی‌ها تهدیدات جدید را آغاز کرده و به دنبال تحریم‌های جدید بروند اما در شرایط فعلی باید از دولت و برجام حمایت کرد.»
واعظ آشتیانی افزود: «در شرایط کنونی با وجود انتقاداتی که بر برجام وارد می‌دانم، معتقد هستم که باید صبوری و تدبیر کنیم. لازم است که از دیپلماسی کارآمد استفاده کرده و از شرایط فعلی عبور کنیم. در عین حال تاکید می‌کنم که نباید به اروپا دلخوش کرد. زیرا آنها نیز بدون چراغ سبز امریکا گامی برنمی‌دارند لذا نباید به اظهارنظرهای هر از چند گاه برخی مقامات اروپایی در حمایت از برجام دلخوش کنیم.»
منتقدان دولت وضعیت را درک کنند
نقد منصفانه‌ای که واعظ آشتیانی به آن اشاره می‌کند، نیازمند فراغت خاطر و شرایطی مناسب است که اکنون وجود ندارد. اقتضای فضای کنونی تنها یک چیز است و آن صدای واحد است. این را احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید. او افزود: «گاهی جوانان با شوخی می‌گویند که شرایط ایران همیشه حساس است اما این‌بار واقعا حساس است. نه به این معنا که درتنگنا باشیم بلکه به این معنا که کمترین خطا، غیرقابل بخشودن است و مشکلات بزرگی به بار خواهد آورد.»
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ از ابتدای کار خود تصور می‌کرد ایرانی‌ها خطایی می‌کنند و بهانه لازم را به دست او می‌دهند، گفت: «من شخصا هر روز که از خواب بیدار می‌شوم نگران هستم تا اقدام و رویدادی کار دست‌مان دهد. »
وی با بیان اینکه «خوشبختانه در مدتی که از دولت لجام گسیخته ترامپ می‌گذرد، فضای آرامی داشته‌ایم و اتفاقی نیفتاد» ابراز امیدواری کرد که این آرامش ادامه یابد تا از شرایط بحرانی فعلی عبور کنیم. او افزود: «در دولت اوباما خیال‌مان راحت بود که مسائل مختلف به یک بحران اساسی تبدیل نمی‌شود اما اکنون وضعیت تغییر کرده است و باید با احتیاط بیشتری رفتار کنیم.»
شیرزاد ادامه داد: «در شرایط کنونی بعد از حفظ آرامش فضا، نیازمند استفاده از یک زبان واحد در برابر تهدیدات خارجی هستیم.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به موضوع تهدید به اعمال تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران گفت: «سپاه یکی از ارکان نظامی مهم کشور است که در جنگ فعالیت گسترده‌ای داشت و بخشی از واقعیت امنیتی نظام محسوب می‌شود. به همین خاطر برخورد سیاسی از سوی دولت امریکا با این نهاد به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.»
وی همچنین گفت: «ما همیشه اصرار داشته‌ایم که سپاه یک جناح سیاسی نیست و نباید آن را به مسائل جناحی وارد کنیم لذا اکنون نیز در دفاع از آن باید فارغ از مواضع جناحی وارد شویم. دولت در این راستا بسیار خوب عمل کرده و انتظار می‌رود که سیاسیون نیز همین‌طور عمل کنند. به خصوص انتظار می‌رود که اصلاح‌طلبان در این باره موضع‌گیری کنند. از سوی دیگر انتظار می‌رود اصولگرایان و گروه‌هایی که طی مدت مذاکرات سعی می‌کردند دولت را تضعیف کنند، اکنون متوجه حساس بودن شرایط باشند و از دولت حمایت کنند.»
شیرزاد با تاکید بر اینکه نباید «خودمان ساز به هم خوردن برجام را کوک کنیم» گفت: «تعجب می‌کنم که برخی رسانه‌ها و تحلیلگران این کار را می‌کنند زیرا این نحوه برخورد قدرت چانه‌زنی نظام را بیشتر نمی‌کند. این گروه‌ها باید طرح انتقادات را خود را به زمانی موکول کنند که ان‌شاءالله دماغ امریکا به خاک مالیده شده باشد.»
وی همچنین با تاکید بر ضرورت دفاع از دستاورهای توافق هسته‌ای، گفت: «اگر عده‌ای در داخل کشور برجام را تضعیف کنند در واقع در جهتی که ترامپ حرکت می‌کند و می‌خواهد، حرکت کرده‌‌اند. باید درک کرد که مهم‌ترین دستاور برجام ارتقای جایگاه سیاسی ایران در جهان است. همین که امروز ترامپ با مانعی چون اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه است نشانه تقویت جایگاه جهانی ما است و نباید ساده از این دستاورد گذشت.»
الگو برای جریان‌های سیاسی
دولت، سپاه و نهادهای مسوول گام نخست را برای دستیابی به وحدت و انسجام لازم برداشته‌اند و حالا نوبت گروه‌های سیاسی است. عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا از دیگر اصولگرایانی است که این امر را باور دارد و معتقد است الان وقتش نیست که نوک پیکان را به سمت دولت بگیریم. او به «اعتماد» گفت: «طبعا ما باید از رشد لازم برخوردار باشیم و اگر امریکا یک پیمان بین‌المللی که کشورهای بزرگ دنیا بعد از سال‌ها به آن دست یافته‌اند، را نقض کرد؛ به دنبال بهر‌ه‌برداری‌های جناحی نرویم. ضروریست که در این شرایط اهتمام لازم را برای روشن کردن ماهیت امریکا در ذهن افکار عمومی داخلی و خارجی داشته باشیم.»
وی تصریح کرد: «پرداختن به ضعف‌های برجام در شرایط فعلی به صلاح نیست. ما می‌دانیم که حتی اگر هیات مذاکره‌کننده ایران در توافق هسته‌ای هیچ ضعفی نیز نمی‌داشت، باز هم امریکایی‌ها نقض عهد می‌کردند. در این شرایط پایبندی به منافع ملی حکم می‌کند که منافع گروهی خود را کنار بگذاریم. وقت آن نیست که دنبال بهره‌برداری از ضعف‌های مشخص شده، باشیم.»
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «قطعا رویکرد امریکایی‌ها در قبال برجام یا تهدیداتی که علیه سپاه پاسداران می‌کنند در سیاست داخلی ما نیز تبعاتی خواهد داشت اما این دلیل نمی‌شود که نوک پیکان را به جای نقض‌کنندگان پیمان‌‌ بین‌المللی به سمت دولت بگیریم. جریان‌های سیاسی موجود باید متوجه شرایط باشند و بدانند که نوع مواجهه آنها با این شرایط، شاخصی برای ارزیابی آنها به حساب می‌آید.»
او همچنین گفت: «قرار گرفتن فرمانده محترم سپاه در کنار وزیر محترم خارجه و صحبت از اتحاد در برابر دشمنان خارجی باید یک الگو برای جریان‌های سیاسی باشد. در این شرایط همه باید دست به دست یکدیگر دهند و برای افکار عمومی یک صفحه جدید باز کنند.»
سلیمی نمین با ابراز تاسف از اینکه گروه‌های سیاسی متاسفانه در گذشته به این نحو عمل نکرده‌اند گفت: شاهد بودیم که برخی از گروه‌ها کلیت برجام را نقد کردند همان‌طور که برخی از اصلاح‌طلبان در هر شرایطی از برجام دفاع می‌کنند.  قطعا در این شرایط زیر سوال بردن دولت به خاطر برجام اقدامی برخلاف مصالح ملی است. حتی اگر انتقادی نیز داشته باشیم الان وقت آن نیست. احزاب سیاسی، مردم و سیاستمداران باید در مقابل یک زورگویی خارجی یکپارچه شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.