مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر میزان بارش جزء استان‌های رده پایین قرار دارد، بیان داشت: با توجه به آمارها استان از لحاظ کمبود بارش نسبت به دراز مدت چهارمین استان کشور پس از خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد قرار دارد.

به گزارش جماران؛ مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی گفت: میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 35 درصد کاهش یافته است.

صادق ضیائیان امروز در ارتباط با آخرین وضعیت بارش‌های صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: متوسط بارش حوزه دریاچه ارومیه در سال زراعی 96-95 به میزان 208.2 میلی‌متر است، که این میزان در مدت مشابه سال قبل 312 میلی‌متر و نرمال 320.2 میلی‌متر بود بنابراین میزان بارش حوزه دریاچه ارومیه به ترتیب نسبت به سال پیش و نرمال بلند مدت مشابه 33 درصد و 35 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارندگی استان در سال زراعی 96-95 یعنی از اول مهرماه سال 1395 تا پایان شهریور 1396 به میزان 261.7 میلی‌متر بوده است، ادامه داد: این آمار نسبت به بازه زمانی مشابه نسبت به سال گذشته 34 درصد و نسبت به بلندمدت 27 در صد کاهش بارندگی اتفاق افتاده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان بارش‌ها در ارومیه، افزود: طبق آمار ثبت شده در همین بازه زمانی بارندگی در شهر ارومیه به میزان  236.1 میلی‌متر بوده که نسبت به دراز مدت 28 درصد و نسبت به سال گذشته 34 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از نظر میزان بارش جزء استان‌های رده پایین قرار دارد، بیان داشت: با توجه به آمارها استان از لحاظ کمبود بارش نسبت به دراز مدت چهارمین استان کشور پس از خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد قرار دارد.

ضیائیان با اشاره به دمای هوای استان در 6 ماهه سال جاری، خاطرنشان کرد: میانگین دمای شش ماهه اول سال 96 نسبت به سال گذشته یک درجه و نسبت به نرمال بلندمدت 1.5 درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

وی در ارتباط با دمای هوای ارومیه، افزود: میانگین دمای شش ماهه اول سال جاری ارومیه به عنوان مرکز استان نسبت به مشابه سال قبل 0.7 و نسبت به آمار بلند مدت 1.4 درجه سانتی‌گراد افزایش نشان می‌دهد.

این مسؤول با بیان اینکه میزان تبخیر شش ماهه اول 96 نسبت به مشابه سال قبل 197.1 میلی‌متر و نسبت به بلند مدت 207.5 میلی‌متر افزایش نشان می‌دهد، گفت: متوسط روزانه تبخیر در بازه زمانی شش ماهه استان در سال 96 به میزان 8.4 میلی‌متر است که این مقدار در سال 95 و درازمدت برابر 7.3 میلی‌متر است.

وی در ارتباط با پیش‌بینی بارش سه ماهه پاییز سال جاری اظهار کرد: بررسی پدیده‌های دور پیوندی حاکی از آن است که بارش سه ماهه فصل پاییز متمایل به نرمال و کمتر از نرمال هست و پیش‌بینی دمای سه ماهه پاییز 96  از افزایش 5/0  تا 5/1 درجه‌ای در بخش‌هایی از جنوب استان حاکی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.