وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، واشنگتن در سوریه بازی خطرناکی را آغاز کرده و تروریست‌ها را به حمله علیه نیروهای دولت و ارتش روسیه تحریک می‌کند.

 

به گزارش جماران، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آستانه سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه که فردا (پنجشنبه) آغاز می‌شود در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با اشاره به اینکه واشنگتن در سوریه بازی خطرناکی را آغاز کرده و تروریست‌ها را به حمله علیه نیروهای دولت و ارتش روسیه تحریک می‌کند، اظهار داشت: مسکو هرگز اجازه نخواهد داد این اقدامات خصمانه آمریکا بدون پاسخ بمانند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که روابط مسکو و واشنگتن از بن بست خارج شود.

وی گفت‌: امیدوارم همکاری‌های میان دو کشور از بن بست ساختگی فعلی خارج  شود، آینده این روابط نه فقط بر ما بلکه بر طرف آمریکایی نیز مهم است.

لاوروف افزود: روسیه از تلاش برای دستیابی به راه‌هایی برای ازسرگیری روابط با دولت جدید آمریکا بر اساس اصل احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع طرف مقابل استقبال می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: وخامت روابط روسیه و آمریکا نتیجه مستقیم سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی این کشور است که اصول همکاری را از بین برد و پیش از رفتنش بمب‌های ساعتی را با هدف پیچیده کردن زندگی برای کسانی که پس از او می‌آیند، به جا گذاشت.

وی تاکید کرد: آنچه مانع از عادی سازی روابط میان روسیه و آمریکا شده است، حمله خصمانه علیه روسیه در آمریکا و اتهام زدن به مسکو مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور است.

وزیر خارجه روسیه گفت: برخی در آمریکا نمی‌خواهند با به خواست مردم پاسخ بدهند و تلاش می‌کنند که به دلیل شکست‌هایشان ما را سرزنش کنند، آنها بدون هیچ خجالتی از ورق روسیه در درگیری‌های سیاسی‌شان استفاده می‌کنند.

لاوروف درباره سفر آتی سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان به روسیه نیز گفت: این سفر به ثبات اوضاع در خاورمیانه کمک کرده و روابط موجود میان دو کشور را به سطح جدیدی خواهد برد.

وزیر خارجه روسیه به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: روسیه از همان ابتدا درباره سوریه بر حل مسالمت‌آمیز بحران تاکید داشت و از جامعه جهانی نیز خواست دست یاری به ملت سوریه برای پایان دادن به اختلافات را دراز کنند. اما اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان اعلام کردند که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده و عملا بر حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت‌شان و اینکه چه کسی بر آنها حکومت کند، تعدی کردند اما ما با آنها در این زمینه اختلاف داریم. این ملت سوریه هستند که باید درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

وی درباره درگیری سیاسی داخلی سوریه هم افزود: تندروی در سوریه به حد بالایی رسیده به طوریکه جهان از فجایع غیرانسانی در این کشور که داعش و دیگر تروریست‌ها مرتکب آن می‌شوند، متحیر مانده است. تهدیدات تروریست‌های سوریه به دیگر کشورها هم رسیده است و باید برای آن کاری کرد. نشست‌های آستانه و ژنو وسیله‌ای برای کاهش این خطرات است.  

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، تلاش‌های مشترک بین روسیه، ترکیه‌ و ایران در تغییر اوضاع سوریه به نحو مطلوب‌تر پیش‌ می‌رود. مراکز داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌ها نابود شده و شرایط بحران گفت‌وگوی سازنده و گسترده درباره آینده نظام سیاسی سوریه را بین گروه‌های مربوطه می‌طلبد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.