نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزرات صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم با حضور دکتر سعید جلیلی و جمعی از اقتصاددانان و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش جماران؛ اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست نقد و بررسی برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت بدین شرح است:

در برنامه آقای شریعتمداری خیلی از «اهداف» به جای «برنامه» ها  عینا تکرار شده است.

 اشکال دیگر برنامه ایشان این است که نسبت به تهدیدات 4 سال آینده بویژه قانون تحریم های جدید امریکا علیه ایران (H.R3364) پیش بینی  های لازم به عمل نیامده است.

 کلیت برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد انگار شرایط اقتصاد ایران یک شرایط کاملا عادی و بدون تهدید است در حالی که هم مقام معظم رهبری و هم کارشناسان اقتصادی بیان میکنند امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم و برای مقابله با آنها باید برنامه های دقیق داشت.

 امروز بسیاری از کارخانه ها با نیمی از توان واقعی خود فعال هستند و در شرایطی که همه چیز برای فعال شدن این ظرفیت و رونق گرفتن اقتصاد وجود دارد، نگاه برخی مسئولان صرفا به سمت سرمایه خارجی برای ایجاد اشتغال است!

 مردم اگر برای حل مشکلشان به یک وزارتخانه رجوع می کنند باید احساس کنند به یک ملجاء رجوع کرده اند که قرار است به مشکلشان کمک کند نه اینکه تصور کنند میخواهند از هفت خوان رستم عبور کنند.

 برای فعال شدن صنعت باید برنامه دقیق برای تجارت در زمینه صادرات داشت نه آنکه واردات غیر ضرور به صنعت و تولید ضربه بزند.

 اینکه از افزایش صادرات گفته شود ولی بعدا مشخص شود بخش زیادی از صادرات خام فروشی بوده افتخار ندارد.

 برای کاهش خام فروشی، باید تا جای ممکن ارزش افزوده  بر کالای اولیه در خود کشور صورت بگیرد.
 
 در گذشته بسیاری انحصارات دولتی بود اما امروز برخی انحصارات در عرصه صنعت و تجارت در  بخش خصوصی شکل گرفته و دولت باید در قدم اول این انحصارات را شکسته و ظرفیت های مردم برای حضور واقعی در اقتصاد را فعال کند تا در عرصه های مختلف شفافیت و رقابت لازم شکل بگیرد.

 هزینه های جاری دولت سال به سال افزوده می شود و بخش قابل توجهی از این هزینه ها صرف امور جاری وزارتخانه ها می شود اما در عمل کارآمدی وزارتخانه ها بهتر نمی شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.