"سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) به تازگی تصویری از دو کهکشان همسایه که به وسیله تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده منتشر کرد.

به گزارش جماران و به نقل از ناسا، ناسا در توضیح این تصویر آورده است: یکی از این دو کهکشانی که در تصویر هابل مشاهده می‌شوند دقیقا همان امواجی را که دستگاه مایکروویو آشپزخانه شما تولید می‌کنند، به سمت اطراف خود ارسال می‌کند.

به امواج الکترومغناطیسی با طول موج کمتر از امواج رادیویی و بیشتر از امواج فروسرخ، مایکروویو یا ریزموج گفته می‌شود.

چنین به نظر می‌رسد که طول موج مایکروویو با توجه به نام آن، امواجی در طیف طول موج کمتر از یک میلی‌متر باشند و طول موج ریزموج‌ها تقریباً بین ۱ میلی‌متر (متناظر با بسامد ۳۰۰ گیگاهرتز) تا ۳۰ سانتیمتر (متناظر با بسامد ۱ گیگاهرتز) است.

توجه شود که پیشوند «مایکرو» در مایکروویو به یک طول موج در محدوده میکرومتر اشاره نمی‌کند بلکه دلالت بر این دارد که ریزموج‌ها در مقایسه با امواج استفاده شده در انتشار رادیویی نوعی، کوچک هستند به طوری که طول موج‌های کوتاه‌تری دارند.

براساس اعلام ناسا، کهکشان پایینی در تصویر، هسته بسیار فعالی دارد و حجم بالایی از انرژی را به فضای پیرامونی خود می‌فرستد که سبب ایجاد اشکالی مانند ابرهای حاصل از بخار آب می‌شوند.

اتم‌های تشکیل دهنده آب یعنی هیدروژن و اکسیژن قادر به جذب برخی از این انرژی‌ها هستند و دوباره آن را در طول موج‌های خاص منتشر می‌کنند که یکی از آنها در ساختار  مایکروویو اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.