عراق مدتهاست واقعا تحت فشار بوده، تا نشان دهد منصفانه براساس توافق اوپک عمل کرده است و البته نقش روسیه در متقاعد کردن عراق برای محدود کردن تولید نفتش تا سه ماهه نخست سال 2018 هم بی تاثیر نبوده است.

به گزارش جماران، به نقل از بلومبرگ، عراق اعلام کرده که تولید خود را در 7 ماه گذشته، حتی بیشتر از توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت،کم کرده است.

دومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)  هم اکنون حدود 4.32 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که کمتر از 4.35 میلیون بشکه هدف توافق سال قبل است. جابر العبیبی وزیر نفت عراق می گوید که دولت بغداد آمار دقیقی از محموله هایی که از  منطقه خودمختار کردستان ندارد که چه میزان در دهه گذشته نفت تولید کرده اند.

العیبی پیش از این در کنفرانسی در مسکو و در ملاقات با همتای روسی خود گفته بود:« کشور ما واقعا براساس توافق اوپک عمل می‌کند .اما صادرات منطقه کردستان  ابهام آلود است و ما هیچ چیزی درباره میزان صادرات نفت از  این منطقه نمی دانیم.»

عراق مدتهاست واقعا تحت فشار بوده، تا نشان دهد منصفانه براساس توافق اوپک عمل کرده است و البته نقش روسیه در متقاعد کردن عراق برای  محدود کردن تولید نفتش تا سه ماهه نخست سال 2018 هم بی تاثیر نبوده است.

اجرای توافق اوپک ، یعنی کاهش تولید 210 هزار بشکه نفت در روزبرای عراق در حالی اتفاق افتاده که در اربیل تولید نفت  افزایش 87 درصدی نشان می دهد، هرچند آمارهای اوپک نشان می دهد که در ماه ‍ژوئن تولید نفت این مطقه 28 درصد کاهش یافته است.

شک و تردیدها درباره تضعیف توافق اوپک بسیار مطرح است، به این دلیل که  قیمت نفت حالا به 50 دلار در هر بشکه رسیده؛ قیمتی خیلی پایین تر از آنچه اعضای اوپک برای توازن بودجه های سالانه خود در نظر گرفته اند.

العیبی وزیر نفت عراق می گوید، میزان صادرات نفت کردستان بین 300 تا 350 هزار بشکه در روز است،با این حال مقامات منطقه خودمختار کردستان هیچ آماری را از میزان صادرات نفت خود از ماه نوامبر منتشر نکرده اند.

صادرات نفت از کردستان که از میادین نفت شمال عراق در منطقه خودمختار کردستان عراق تولید می شود،به صورت میانگین در ماه آگوست 581 هزار بشکه در روز اعلام شده؛این آمار را بلومبرگ بر اساس تانکرهای نفتی که از این منطقه تردد می کنند،بدست آورده است.این میزان با افزایشی در حدود 310 هزار بشکه نسبت به ماه جولای گزارش شده است.

العیبی می گوید:«هنوز زود است که بگوییم که آیا اوپک و متحدانش نیاز دارند که تولید خود را در نیمه نخست سال 2018 کاهش بدهند یا خیر؛این تصمیم بستگی به آن خواهد داشت که قیمت ها در ملاقات آتی اعضای اوپک که در نوامبر برگزار خواهد شد،به همین رویه رو به کاهش باشد.» اگر این کاهش قیمت ها طولانی شود، عراق با تمدید کاهش تولید موافقت خواهد کرد.

براساس این گزارش،ذخایر نفت منطقه کردستان عراق که قبلاً 45 میلیارد بشکه تخمین زده می شد اکنون به 60 میلیارد بشکه پیش بینی شده است. از مجموع 57 بلوک نفتی اقلیم کردستان عراق، 13 بلوک نفت در استان اربیل واقع شده است. شرکت کانادایی اوریکس یکی از 30 شرکت مربوط به 19 کشوری است که هم اکنون در حال فعالیت در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان هستند. این شرکت در سال 2010 تأسیس شده است.

دولت اقلیم کردستان عراق با دارا بودن 45 میلیارد بشکه ذخیره نفت خام، 57 قرارداد منعقد شده در حوزه نفت با بیش از 30 شرکت در 19 کشور جهان منعقد کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 731253
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.