راهبرد اقتصادی روحانی و انتظار از وزارت خارجه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری پیشرفته نیز در گرو استمرار رویکرد حکیمانه تعامل با جهان، آرام‌سازی فضای آشوب‌زده منطقه با بهسازی روابط با همسایگان و حراست از برجام و اقناع جهان به پایبندی ایران به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی است

به گزارش جماران، جاوید قربان اوغلی در سرمقاله روزنامه شرق نوشت: رئیس‌جمهور در آیین دفاع از کابینه پیشنهادی خود در ساحت مجلس در مقام دفاع از وزیر امور خارجه، دو وظیفه را برای دستگاه دیپلماسی کشور که فرمان هدایت آن در دستان دکتر ظریف قرار داد، برشمرد؛ اول حفاظت از برجام و دیگر گشودن راه برای سرمایه‌گذاری خارجی و جذب فناوری. روحانی در تبیین مأموریت اول وزیر خارجه پیشنهادی خود گفت: بزرگ‌ترین وظیفه ظریف این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند؛ این را ما می‌گوییم قهرمان مبارزه در برابر استکبار. وزارت خارجه بزرگ‌ترین مأموریتش، حراست از نهال نوپای برجام است، باید روبه‌روی آمریکایی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کند، بایستد و از شوخی بعضی‌ها نترسد. بعضی‌ها به جملاتی عادت دارند. ‌«نهال نوپای برجام با چه تهدیداتی روبه‌روست و چگونه باید از آن حراست کرد؟ مأموریت ظریف و همکارانش در دستگاه دیپلماسی کشور در حراست از برجام چیست؟ به یاد داریم که در دوره اوباما، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه از هیچ تلاشی برای جلوگیری از توافق هسته‌ای فروگذار نکردند. نتانیاهو با دهانی کف‌کرده در سازمان ملل متحد علیه هرگونه توافق هسته‌ای با ایران سخن گفت. با این همه اراده حاکمان وقت کاخ سفید بر این بود که دیپلماسی بهترین روش برای برون‌رفت از پرونده هسته‌ای و توافق با ایران بهترین گزینه و کم‌هزینه‌ترین راهبرد برای خروج از بحرانی بود که نزدیک به یک دهه جهان را درگیر کرده بود. شاه‌بیت مبارزات انتخاباتی ترامپ، مخالفت با برجام بود. او به صراحت برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا توصیف کرد و گفت: «توافق هسته‌ای که به وسیله دولت سابق به دست آمد، یکی از بدترین توافق‌هایی است که من در عمرم دیده‌ام... هرگز نباید چنین توافقی صورت می‌گرفت. این توافق کاملا یک‌سویه، علیه ایالات متحده و رک بگویم، علیه بخش اعظم خاورمیانه است». ترامپ در ادامه این اظهارات تأکید کرد؛ هرآنچه لازم باشد انجام می‌دهد بنابراین تردیدی نیست که اولین تهدید برجام از سوی آمریکاست. اما با وجود تمایل حاکمان جدید کاخ سفید و همچنین لابی‌های نیرومند مخالف ایران برای برهم‌زدن برجام، ترامپ به‌خوبی می‌داند برجام توافقی است بین‌المللی و از حمایت همه کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای برخوردار است و برهم‌زدن چنین توافقی کاری آسان نخواهد بود. به‌خصوص اینکه در کنار حمایت جدی دیگر اعضای ١+٥ از توافق، ایران نیز با پایبندی به برجام و اجرای تعهدات خود، راه را بر بهانه‌جویی‌های آمریکا بسته است و اجازه نخواهد داد ترامپ با هزینه ایران برجام را برهم زند؛ زیرا در صورت وقوع چنین سناریویی بار دیگر شاهد شکل‌گیری اجماع جهانی علیه کشورمان خواهیم بود. تهدید دیگر هرچند نه به اندازه مخالفان خارجی برجام، ادامه جریانی است که حیات سیاسی خود را در ناکامی طرف مقابل می‌داند و از همان آغازین روزهای شکل‌گیری مذاکرات هسته‌ای، علم مخالف برداشت و چنانچه ملاحظه کردیم برای بیان مخالفت از هیچ روش‌ غیراخلاقی اعم از تخریب مذاکره‌کنندگان، عوام‌فریبی و تشویش افکار عمومی فروگذار نکرد. اجتماعات و میتینگ‌های روزمره در اقصی نقاط کشور، تهیه جزوات، بولتن‌ها و توزیع آنها در سطحی گسترده و ارائه اخبار ناصحیح (اگر نگوییم دروغ) در ده‌ها نشریه و صدها سایت از اقداماتی بود که جماعت دلواپس در مقام مخالفت خود با توافق هسته‌ای به آن دست یازید. 

با وجود این اقدامات گسترده و با هزینه‌های گزاف، اراده مسئولان کشور بر آن بود که مذاکرات هسته‌ای که در دوره قبل از روی‌کارآمدن روحانی آغاز شده بود، با دست دولت تدبیر و امید به سرانجام برسد و کشور را از وضعیتی که به واسطه سیاست‌های ناصواب دولت قبل درگیر آن شده بود، رها کند. با وجود نق‌زدن‌های عده‌ای که باید آن را بقیه‌السیف دلواپسان در دوره مذاکرات برشمرد، مردم کشورمان قدرشناس بوده و آثار غیرقابل‌انکار توافق هسته‌ای را در زندگی خود و همچنین موقعیت کشور را در جهان به عیان ملاحظه می‌کنند. آنها از یاد نبرده‌اند که در سایه راهبرد دولتمردان سابق در مذاکرات هسته‌ای کشور، اجماع بی‌سابقه جهانی علیه یک کشور در تاریخ سازمان ملل شکل گرفت و قطع‌نامه‌های پی‌درپی شورای امنیت سازمان ملل شرایط وخیمی را بر اداره کشور و تأمین حداقل معیشت و نیازهای اساسی مردم حاکم کرده بود. به‌خوبی می‌دانند اگر توافق هسته‌ای نبود، امروز دولتمردان برای فروش یک بشکه نفت با چه مشکلاتی روبه‌رو بودند و چگونه سیکل بزرگ‌ترین فساد قرن به بهانه دورزدن تحریم‌ها و فروش نفت در کشور شکل گرفت. با وجود رأی قاطع مردم به روحانی در دور دوم که در واقع رأی به جهت‌گیری او در عرصه سیاست خارجی و برون‌رفت کشور از وضعیت فلاکت‌بار گذشته بود، این جماعت همچنان اصرار دارند بر طبل مخالفت کوبیده و از فاجعه برجام سخن بگویند. تیترهای روزنامه‌ها و سایت‌های متعدد خود را در ناکامی دولت در تحقق وعده‌های برجام اختصاص دهند. با وجود این، مخالفت‌خوانی‌ها در این اندازه، درواقع مانعی جدی در اجرای برجام نیست؛ هرچند موجب دغدغه ذهن دست‌اندرکاران شده و تضعیف روحیه آنها را در پی خواهد داشت. آنچه در عرصه داخل تهدیدی جدی برای برجام و دادن بهانه به آمریکاست، نیات شوم بازیگران منطقه‌ای برای کشاندن پای آمریکا به این درگیری‌ها، سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب در حاشیه‌سازی و همراه‌کردن آمریکا و متحدان اروپایی آن از طریق بزرگ‌نمایی اقدامات کشورمان در توسعه برنامه دفاعی و به‌خصوص موشکی است. ایران دلایل قانع‌کننده فراوانی برای افزایش توان و قدرت نظامی خود در حراست از مردم و مرزهای خود در شرایط آشوب‌زده منطقه دارد. تبلیغات و حاشیه‌سازی‌های جانبی و تحریک‌آمیز در پیشبرد این هدف ملی، بهانه لازم را برای مخالفان و بدخواهان در همسوسازی افکار عمومی، مجامع بین‌المللی و کشورهایی که پس از برجام با ایران همکاری می‌کنند، فراهم خواهد کرد. اجازه دهید سخن را با این مدعا به پایان برسانم که امروز حراست از برجام وظیفه‌ای ملی است. سخنان رئیس‌جمهور در مجلس و انتظارات او از وزیر خارجه نیز بیان مطالبه‌ای است که با جرئت می‌توان ادعا کرد ملت ایران از رئیس‌جمهور منتخب و وزیر او انتظار دارند. از قضا راهبرد اقتصادی روحانی و انتظار از وزارت خارجه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری پیشرفته نیز در گرو استمرار رویکرد حکیمانه تعامل با جهان، آرام‌سازی فضای آشوب‌زده منطقه با بهسازی روابط با همسایگان و حراست از برجام و اقناع جهان به پایبندی ایران به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی است. تحقق چنین شرایطی باطل‌السحر همه اقدامات ترامپ، تیم ماجراجوی حاکم بر کاخ سفید و رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع عربی مخالف ایران است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.