رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر مثلث 3گانه اسلامی بین ایران ، ترکیه و عربستان تشکیل شود به طور حتم بسیاری از مشکلات خاورمیانه حل و فصل خواهد شد.

به گزارش جماران؛ رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: دانش مقام معظم رهبری و عملکرد مثبت دستگاه دیپلماسی این فرصت را ایجاد می کند که عربستان به سمت ایران حرکت کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی گفت: ایران ،عربستان و ترکیه 3 کشور تاثیرگذار اسلامی در خاورمیانه با توانایی بالا در تعیین معادلات هستند.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در ادامه افزود: تعاملات سازنده بین تهران و ریاض منجر به کاهش تنش های منطقه خواهد شد و طرفین از این موضوع سودسرشاری کسب خواهند کرد.

وی در ادامه بیان داشت: ایران به عنوان کشوری که از قدرت نظامی بالا و دموکراسی مقتدر برخوردار است با عربستان به عنوان کشوری که داعیه خادمین حرمین شریفین را دارد در موضوعات مهمی همانند بحث بازار نفت و اشتراک منافع با ترکیه باید به سمت گفت و گوها  پیش بروند.

کلید حل معضلات خاورمیانه در دست ایران ، ترکیه و عربستان

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر مثلث 3گانه اسلامی بین ایران ، ترکیه و عربستان تشکیل شود به طور حتم بسیاری از مشکلات خاورمیانه حل و فصل خواهد شد.

وی تصریح کرد:ضمن این که از هرگونه تنش غیرضروری با سعودی ها باید پرهیز کنیم به این معنی که باید بپذیریم که ما دارای اختلاف منافع و اختلاف در حوزه ایدئولوژی و مذهبی، در حوزه های نفوذ در خاورمیانه ، در عراق ، در افغانستان ، در سوریه ، در آسیای میانه دارای چالش ها و اختلاف نظرهایی با عربستان هستیم.

رحیمی جهان آبادی گفت : ایران به عنوان نماد تفکر شیعه  و عربستان به عنوان نماد تفکری خاص از اهل سنت تحت نفوذ رویکردهای وهابی در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند ؛ باید بپذیریم که دنیای امروز ، دنیای چانه زنی درباره اختلافات و ارائه تعریف موازی از منافع است.

وی خاطرنشان کرد: ایران باید بتواند چالش ها با عربستان را مدیریت و منافع مشترک را برجسته تا سطح تنش ها به شدت کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس دهم گفت: ناظران حوادث بحرین ، وضعیت افغانستان و ناامنی در مرزشرقی ایران، جنگ سوریه ، درگیری های عراق و حتی تنش های خارج از خاورمیانه و در آسیای میانه را به دلیل تنش میان عربستان با ایران می دانند.

توانایی بالای اقتدار دیپلماتیک تهران

وی با پیش کشیدن موفقیت ایران در حل بحران هسته ای و تفاهم برجام گفت: قدرت دیپلماسی ایران که توانست برجام را با گروه 1+5 حل و فصل کند می تواند در رفع اختلافات بین ایران و عربستان وارد عمل شود.

رحیمی جهان آبادی گفت: هیئت حاکمه عربستان باید با عقلانیت بیشتر ، نگاه به امکانات جهان اسلام و صرف نظر کردن از روابط با آمریکا و نظام سلطه به سمت ایجاد آرامش برای خاورمیانه حرکت کند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب خواهان بهبود رابطه با جهان اسلام و عربستان بوده است اما مشکلی که وجود دارد به هیچ عنوان مربوط به شیعه و سنی نیست و مربوط به تاثیرپذیری ریاض از واشنگتن است. نقش آمریکا از نگاه ایران به عنوان عنصری مخرب و ویرانگر شناخته می شود که باعث و بانی مشکلات جهان اسلام است.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تا زمانی که سعودی ها متکی و مطیع آمریکا باشند ما نمی توانیم با آنها به تفاهم جامعی دست پیدا کنیم اما می توانیم چالش ها را مدیریت کرده و اختلافات را کاهش دهیم.

وی بیان داشت : اقتدار دیپلماتیک ایران که ظرف 4 سال گذشته افزایش یافته با توجه به رویکرد ونگاه مثبت رهبری این توانایی را دارد که گره روابط تهران و ریاض را باز کند.

مناسک حج بستر تعاملات سازنده ایران و عربستان

رحیمی جهان آبادی با اشاره به انتقاداتی که در مورد مناسک حج 96 مطرح بود ، گفت: نگاه مثبت رهبری به عنوان فریضه اسلامی و عامل پیوند اسلامی منجر به چانه زنی دیپلماتیک و فعالیت سازمان حج و زیارت شد تا مناسک حج احیا شود.

وی تاکید کرد: ما امروز شاهدیم که مناسک حج به عنوان گام بلند ایران و عربستان به سوی یکدیگر است که دو کشور از تنش های جدید دوری کنند، دانش مقام معظم رهبری و عملکرد مثبت دستگاه دیپلماسی این فرصت را ایجاد می کند که عربستان به سمت ایران حرکت کند.

این نماینده مجلس دهم گفت: خاورمیانه و جهان اسلام نیازمند روگردانی عربستان از نگاه تند و تهاجمی است ، عربستان باید بپذیرد که ایران در جهان اسلام دارای مقبولیت ویژه ای است.

گفتنی است که روزنامه رای الیوم اخیرا در گزارشی نوشته است که روند عادی سازی میان ایران و عربستان را پرشتاب توصیف کرد ونوشت: روابط عربستان و ایران به طور پیوسته رو به بهبود گذاشته است؛ آن هم به این دلیل که مسئولان دو کشور دریافته اند که دامن زدن به تنش ها، حملات رسانه ای متقابل و قطع راه های ارتباطی و گفتگوها، نتایجی معکوس و در عین حال هزینه بری به همراه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 726500
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.