نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه برجام تفاوتی میان سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نشده است، گفت که بازرسان هسته‌ای باید به سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشند.

 

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد روز شنبه در یک نشست خبری در سازمان ملل درباره سفرش به وین گفت: من این هفته، دیداری بسیار سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین داشتم. آمانو مدیر کل آژانس و کارکنان وی در زمانی که برای ما اختصاص داده بودند بسیار سخاوتمند بودند. وی و تیمش بسیار حرفه‌ای و در زمینه کاری خود متخصص هستند.

هیلی ادامه داد: آنها برنامه راستی‌آزمایی بسیار قوی درباره ایران دارند. من درباره کارهایی که آنها انجام می‌دهند، بسیار خرسندم. با این وجود و با همه خوبی‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، آنها فقط تا جایی که می‌توانند بازرسی کنند، خوب عمل می‌کنند.

وی با تکرار ادعاهای ساختگی غرب و آمریکا در گذشته درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و با بیان این که من به آژانس اطمینان خوبی دارم، مدعی شد که اما آنها در تعامل با کشوری هستند که سابقه زیادی در دروغگویی و دنبال کردن یک برنامه هسته‌ای مخفیانه دارد.

این مقام آمریکایی افزود: ایران اعلام کرده است که اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نخواهد داد ولی برجام هیچ تفاوتی میان مراکز نظامی و غیرنظامی نگذاشته است. همچنین برخی مراکز اعلام نشده وجود دارند که هنوز بازرسی نشده‌اند. این مشکل است. ما آژانس را تشویق می‌کنیم تا از همه اختیارات خود و استفاده همه امکانات موجود در برجام استفاده کنند و ما نیز در این فرایند از آژانس حمایت می‌کنیم.

هیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از نظر آمریکا، آژانس باید رویکردی تخاصمی‌تر در قبال ایران پیش گیرد یا نه، گفت: ما به آژانس نرفتیم که از آنان بخواهیم کاری انجام دهند. من برای پرسیدن چند سوال به آژانس مراجعه کردم. اینکه چه جاهایی را بازرسی کرده‌اند و چه جاهایی بازرسی نشده است، اینکه موضوع و مسئله‌ای هست یا نه. برای همین ما برای ارزیابی وضعیت جاری مراجعه کردیم. همچنین برای حمایت از آنان رفتیم تا اطمینان دهیم منابع لازم را برای انجام کار خود دارند. این کار بزرگی است که به عهده آژانس گذاشته شده است.

وی همچنین گفت: آنها کارشناسان بسیار خبره‌ای دارند و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم به اندازه کافی کارشناس و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. در واقع این یک ماموریت حقیقت یابی بود و من در بازگشت به واشنگتن گزارشی درباره همه آنچه که یافته بودیم، ارائه می‌کنم.

به گزارش ایسنا، آمریکا در حالی بار دیگر به ادعاهای نخ نما و ساختگی گذشته خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان متوسل شده است که مقامات ایران همواره این ادعاها را رد و تاکید داشتند که تهران هیچ برنامه‌ای برای دستیابی به ظرفیت تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد.

علاوه‌براین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود از فعالت‌های هسته‌ای در کشورمان تاکید کرد که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای ایران وجود ندارد اما آمریکا، اکنون با طرح دوباره این ادعا که ایران در گذشته فعالیت‌های مخفیانه در زمینه تسلیحاتی داشته است، تلاش می‌کند تا با تحت فشار قرار دادن ایران به اهداف خود در خراب کردن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دست یابد که بر اساس آن، تهران متعهد شد در ازاء لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.