همین که این کابینه بالاترین معدل رأی اعتماد تمام کابینه‌های بعد از انقلاب را دارد، یعنی تأثیر فراکسیون ولایی. قطعاً اگر حمایت ما از برخی وزرا نبود، خیلی از این آرای بالای 200 به دست نمی‌آمد

 

به گزارش جماران سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با روزنامه ایران بر تاثیر فراکسیون اصولگرایان ولایی بر رای اعتماد وزرای دولت دوازدهم تاکید میکند.

مشروح مصاحبه وی با این روزنامه را از نظر می گذرانید :

قرار بود فراکسیون اصولگرایان ولایی نظری را در مورد کلیت کابینه و رأی اعضای خود به وزرای پیشنهادی تا قبل از رأی‌گیری بدهد که این طور نشد. دلیلش چیست؟

این چیزی که شما می‌گویید هم با این قاطعیت قبلاً اعلام نشده بود. ما گفته بودیم که بررسی می‌کنیم و اگر به نظر خاصی رسیدیم، آن را اعلام می‌کنیم. خب به هر حال کار بررسی‌های ما به صورت جدی در روزهای قبل از برگزاری رأی اعتماد انجام شد و اکثر وزرا به فراکسیون ولایی مجلس آمدند و آنجا مورد پرسش قرار گرفتند و از برنامه‌های خود دفاع کردند. در نهایت هم بحث‌ها و گفت‌وگوهایی بین اعضا صورت گرفت تا به جمع‌بندی روشن‌تر برسیم. اما اینکه بگوییم این فرآیند بایستی به رأی‌گیری از اعضا می‌رسید را قبول نداشتیم و نداریم و از آن حذر کردیم.

چرا؟ دلیلش چه بود؟

به هر حال اصل کار در صحن اتفاق می‌افتد و نمایندگان جز در فراکسیون‌ها، در مجموعه‌های دیگری هم تصمیم می‌گیرند و زاویه نگاه دیگری هم مثلاً از ابعاد تخصصی کمیسیون‌ها به مسائل دارند و نمی‌شود الزاماً آنها را محدود به فراکسیون کرد. مضافاً اینکه بررسی‌های ما جنبه اقناعی در فراکسیون داشت و از اول نظر نداشتیم که منتج به یک نظرخواهی از مجمع عمومی شود. ما می‌خواستیم که برای تصمیم‌گیری بهتر، مسائل به صورت رو در رو و شفاف مطرح شوند، ابهامات برطرف شوند، نمایندگان یک شناخت کلی از وزرا و برنامه‌های آنها پیدا کنند و در ادامه به نتیجه برسند که چه رأیی می‌دهند. این برای ما خیلی مهم‌تر بود یعنی اصل را بر این گذاشتیم که روی شناخت اعضا کار کنیم.

آیا برآیندی هم داشتید که در فراکسیون نسبت به وزرای مختلف چه نظری غالب است و چه وزرایی بیشتر رأی دارند یا بالعکس؟

برآیند در حد حدس و گمان بله، هر کسی حدسی می‌زد اما اینکه یک تصویر مبتنی بر دلایل کافی داشته باشیم نه، چنین چیزی نبود. البته می‌شد حدس زد که نظرات نسبت به برخی وزرا مساعدتر از بقیه بود و نسبت به برخی ابهامات بیشتری وجود داشت اما اینها هماهنگ نشد که مثلاً بیاییم و مورد به مورد مشخص کنیم که اعضا برای هر کدام از وزرا چه کنند و کجا نطق موافق داشته باشیم و کجا مخالف، این طور نبود. به نظر هم می‌رسید دو فراکسیون دیگر هم چنین بودند. مثلاً می‌دیدیم که برای فلان وزیر از یک فراکسیون هم نماینده مخالف صحبت می‌کرد و هم موافق.

پس تأثیر شما در رأی اعتماد به وزرا چه بود؟

همین که این کابینه بالاترین معدل رأی اعتماد تمام کابینه‌های بعد از انقلاب را دارد، یعنی تأثیر فراکسیون ولایی. قطعاً اگر حمایت ما از برخی وزرا نبود، خیلی از این آرای بالای 200 به دست نمی‌آمد. به هر حال از قیاس بین ترکیب آرای موافق و مخالف وزرا و وزن فراکسیون‌ها در مجلس کاملاً مشخص می‌شود که کدام جاها فراکسیون ولایی به دولت کمک کرده است.

بحث هماهنگی با دیگر فراکسیون‌ها را هم در این مدت نداشتید؟

نه چنین چیزی هم نبود. ما حتی در بین اعضای خودمان هم رأی‌گیری نکردیم و چون می‌خواستیم روند اقناعی باشد و رأی از جایی دیگر به نمایندگان القا نشود، از این دست اقدامات انجام ندادیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.