نایب رئیس فراکسیون امید اظهار داشت: من به رای فراکسیونی معتقد هستم اما درصدی بودند که فراکسیونی رای ندادند. اینها در جلسات فراکسیون شرکت می کنند ولی می‌گویند رای‌مان تشخیص خودمان است.

به گزارش جماران؛ نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح انتقاداتی نسبت به این فراکسیون در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، تفوق مسائل منطقه‌ای و فراکسیونی را در نتیجه رای جهرمی و بیطرف تاثیرگذار دانست و گفت که قرار است هیئت داوری فراکسیون امید عملکرد برخی از اعضای این فراکسیون را در جریان رای اعتماد مورد بررسی قرار دهد.

محمدرضا تابش درباره اینکه گفته می‌شود برخی از اعضای فراکسیون امید در رای عدم اعتماد به بیطرف و رای اعتماد به جهرمی اثرگذار بوده است، گفت: اگر افراد در این زمینه نقش‌آفرین بودند به دلیل تفوق مسائل منطقه‌ای بر مسائل فراکسیونی بوده اما در مورد افرادی که می‌گویند در رای آوری برخی افراد و یا رای نیاوردن برخی دیگر دخیل بوده‌اند از هیئت داوری فراکسیون خواسته‌ایم عملکردشان را مورد بررسی قرار دهند، از خودشان سوال کنند و نتیجه به هیئت رئیسه اعلام شود.

این نماینده مجلس همچنین خاطر نشان کرد: ما همچنین در مورد آرای آقای بیطرف از هیئت رئیسه خواستیم موضوع را بررسی کند، زیرا به نظر می‌رسد جناح رقیب در تفوق مسائل منطقه‌ای بر فراکسیونی است و سعی کرد آرای مثبت را با مذاکره و گشتن بین صندلی‌ها تغییر دهد که شواهدی هم در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به طرح انتقاداتی نسبت به فراکسیون امید در این زمینه افزود: انتقادات اگر از سر آگاهی باشد ما هم از آن استقبال می کنیم. قطعا کار فراکسیون امید بی‌نقص نیست و ما از نقدهای دوستان اصولگرا یا اصلاح طلب استقبال خواهیم کرد اما این نقدها می تواند به جای مجرای رسانه از مجاری دیگری مثل جلسات، شورای عالی سیاستگذاری و جمع‌های این‌چنینی مطرح شود. تصور من این است که یک جنگ روانی از طرف گروه‌های رقیب آغاز شده که برخی دوستان اصلاح طلب ما هم در آن میدان بازی می کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطر نشان کرد: من نه وظیفه دارم و نه از همه عملکرد فراکسیون امید دفاع می کنم اما از آنچه در جریان هستم دفاع می کنم. تصمیماتی هم گرفته شده که مبتنی بر خرد جمعی بوده و هیچ کار تکروانه‌ای در فراکسیون  انجام نشده است. فراکسیون  امید متشکل از کادر احزاب نیست بلکه متشکل از افرادی است که شاید در برخی جاها حداقل های اصلاح طلبی را داشتند و وارد فراکسیون  شدند و شاید حتی در مرحله اول جزو لیست امید نبودند اما در مرحله بعد در این لیست قرار گرفتند. لازم است از پایمردی و همیت سازمانی همه اعضای فراکسیون تشکر کنم.

نایب رئیس فراکسیون  امید با اشاره به شرایط شکل گیری و رای آوری لیست امید خاطر نشان کرد: فراکسیون امید باید در انتخاب وزرا چه کار می‌کرد؟ طبیعتا ما به عنوان حامی دولت باید تلاش می‌کردیم همه وزرا رای بیاورند. ما در همین رابطه با سران اصلاح طلب گفت‌وگو کردیم از جمله با آقای خاتمی که چند بار از آقای روحانی حمایت کرد. قطعا ایراداتی هم به شخص رئیس‌جمهور وارد است اما در فضای فعلی مصلحت کشور حمایت از آقای روحانی است.

وی با بیان این اعتقاد که کابینه پیشنهادی دوازدهم دقیقا مبتنی بر شعارهای مردم نبوده است اضافه کرد: در عین حال باید به این نکته توجه کنیم که وقتی رئیس‌جمهور می‌خواهد کابینه را انتخاب کند به لحاظ اینکه شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر نظر رهبری کار می‌کنند حتما باید ملاحظات ایشان را مدنظر قرار دهد، نظر مراجع را در نظر بگیرد و وقتی می‌خواهد با مجموعه سه قوه کار کند باید انسانهایی معتدل متعادلی را بیاورد که حساسیت سیاسی حادی روی آنها وجود نداشته باشد؛ ضمن اینکه آقای روحانی نگفته که اصلاح طلب هستم بلکه گفته اصولگرایی معتدل هستم و تفکرم اعتدالی است. ما باید در رای اعتماد به کابینه همه ملاحظات رئیس‌جمهور را مدنظر قرار دهیم. آیا رئیس‌جمهور نمی‌خواست وزیر زن داشته باشد؟ والله می‌خواست. ما می‌دانیم ایشان چه ملاحظه‌ای داشته که وزیر زن نیاورده است. ما با لحاظ کردن این مسائل تصمیمان حمایت حداکثری از کابینه بود.

تابش با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تصریح کرد: هیچ جلسه‌ای خارج از مجلس برگزار نشد. ما در جلسات تندترین انتقادات را به وزرای پیشنهادی مطرح کردیم. خیلی از اصلاح طلبان بیرون مجلس از خیلی از کسانی که شاید ظاهر اصلاح طلبی نداشتند با پیغام حمایت کردند. ما در فراکسیون  رای گیری مخفی انجام دادیم و آنجا  فقط یک نفر رای(وزیر ارتباطات) نیاورد. پیشنهاد من این بود که درصد آرای وزرا در فراکسیون منتشر شود اما این نظر رای نیاورد.

نایب رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه حمایت حداکثری از رئیس‌جمهور با درنظر گرفتن ملاحظات وی در چینش کابینه وجهه همت فراکسیون امید بوده ادامه داد: فراکسیون همچنین کارگروه هایی را مرکب از افراد متخصص در کمیسیونها تعیین کرد، برنامه وزرا مورد بررسی قرار داد، با آنها ملاقات کرد، خواستها و مطالبات مردم و نظر فراکسیون را به آنها گفت و روز قبل از رای‌گیری هم جلسه مشترک کارگروه ها با هیئت رئیسه را داشتیم که نهایتا با لحاظ رای مخفی وزرا در مجمع عمومی به این تصمیم رسیدیم که بر آن مبنا عمل کنیم و این را به اعضا اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه رای اعضا فراکسیون  امید صد در صد فراکسیونی نبوده خاطر نشان کرد: من به رای فراکسیونی معتقد هستم اما درصدی بودند که فراکسیونی رای ندادند. اینها در جلسات فراکسیون  شرکت می کنند ولی می‌گویند رای‌مان تشخیص خودمان است زیرا باید پیش خدا جوابگو باشیم. البته این مغایر کار تشکیلاتی است و از نظر کار فراکسیونی نقص است ولی به هر حال ما حزب نیستیم که بتوانیم نظرمان را تحمیل کنیم.  من معتقدم وقتی ما در فراکسیون  نظر وزرا را می شنویم و بعد از بحث و بررسی به ابتنای خرد جمعی رای می‌دهیم تکلیف از ما ساقط است.

نماینده مردم اردکان در ادامه با بیان اینکه مسائل منطقه ای در آرای بیطرف و جهرمی اثرگذار بوده اضافه کرد: یک عده از استان فارس و استانهای همجوار بودند که می‌گفتند این منطقه باید یک وزیر داشته باشد و از آقای جهرمی حمایت می کردند. برخی از آنها تصمیم فراکسیون را اجرا کردند و برخی نکردند. اما در مورد آقای بیطرف در بحث آب و سد اجماع منطقه‌ای علیه ایشان شکل گرفت. من معتقدم ایشان اصلاح طلبی در قامت یک اصولگرا و فردی پاکدست و درستکار است اما تیمی که برای ایشان لابی می‌کردند باید قویتر ظاهر می شدند و برنامه هایش را بیشتر توجیه می کردند. سخنرانی روز رای اعتماد ایشان هم باید قویتر می‌بود. من به ایشان گفتم نمایندگان در مورد سد مسئله دارند و شما از سدسازی دفاع کردید. ایشان به من گفت من از حاکمیت دفاع کردم. زیرا برخی دستاوردهای حکومت زیر سوال رفته بود. البته من گفتم شما اگر وزیر می‌شدید چهار سال وقت داشتید از حاکمیت دفاع کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.