تلعفر در آستانه جنگی سخت قرار دارد. ارتش عراق تلاش می‌کند شهر ترکمان‌نشین تلعفر را به کمک نیروهای حشد شعبی از دست داعش آزاد کند اما مخالفت‌ها با مشارکت این نیروها افزایش یافته است. ترکمان‌های عراق چه می‌گویند؟

 

به گزارش جماران، به نقل از دویچه وله، روز یکشنبه (۲۹ مرداد) حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور آغاز عملیات زمینی ارتش این کشور برای آزادسازی تلعفر از دست داعش را صادر کرد. نخست وزیر عراق هشدار داد، اعضای گروه‌های تروریستی "یا باید تسلیم شوند، یا بمیرند".

 

تلعفر در استان نینوا در ۶۵ کیلومتری موصل و در ۴۵۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. گروه داعش ژوئن ۲۰۱۴ تلعفر را اشغال کرد. این شهر ترکمان نشین در ۶۰ کیلومتری مرز ترکیه واقع شده و حلقه ارتباط بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه است و به همین علت اهمیت استراتژیک دارد.

از لحاظ بافت جمعیتی اغلب ساکنان تلعفر ترکمان‌های سنی هستند. ترکمان‌ها در عراق پس از عرب‌ها و کردها سومین گروه قومی به حساب می‌آیند.

ترکمان‌های عراق و عملیات آزادسازی تلعفر

در آزادسازی تلعفر نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا و ارتش عراق و همچنین نیروهای حشد شعبی شرکت دارند. در آخرین گزارش‌ها آمده است که ارتش عراق چندین روستای واقع در اطراف تلعفر را تحت کنترل خود درآورده است.

 

اما حضور نیروهای حشد شعبی در داخل و خارج از عراق مخالفت‌هایی را برانگیخته است. غنیم آوتمان، سخنگوی "جبهه ترکمان‌های عراق" در آلمان به دویچه‌وله فارسی می‌گوید، شهر تلعفر در آستانه خروج از دست داعش قرار گرفته است.

 

گروه جبهه ترکمان‌های عراق در پارلمان عراق و همچنین در مجلس اقلیم کردستان عراق صاحب کرسی‌های نمایندگی است. این گروه در خارج از عراق از جمله در آلمان، ترکیه، انگلیس و آمریکا نیز دفتر نمایندگی دارد.

به گفته غنیم آوتمان بیش از ۶۰ درصد جمعیت ترکمان‌های عراق از جمله در تلعفر سنی مذهبند. آوتمان تاکید می‌کند، پس از سقوط این شهر در ژوئن ۲۰۱۴ بخشی از ترکمان‌ها به اقلیم کردستان عراق و ترکیه پناه بردند اما بخش عمده آنها در شهر مانده‌اند.

 

سخنگوی ترکمان‌های عراق در آلمان در ادامه تصریح کرد: ما از آزادسازی شهرمان توسط ارتش عراق استقبال می‌کنیم ولی با حضور حشد شعبی در این جنگ مخالفیم، چونکه دولت (عراق) این گروه شبه نظامی را کنترل نمی‌کند. ما در موصل شاهد کشتار بودیم. ترکمن‌ها اکنون در تلعفر بیم دارند که حشد شعبی دوباره دست به کشتار بزند.

مخالفت اقلیم کردستان عراق و ترکیه با حشد شعبی

سران حشد شعبی می‌گویند بیش از ۲۰ هزار تن از اعضای این گروه در جنگ تلعفر مشارکت خواهند داشت اما حضور این گروه مخالفت شدید ترکیه و اقلیم کردستان عراق و همچنین گروه‌های سنی‌مذهب عراق بویژه ترکمان‌های را برانگیخته است. آنها حشد شعبی را به "فرقه‌گرایی" متهم می‌کنند.

 

علاوه بر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم با حضور حشد الشعبی مخالفت کرده است.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا ضمن هشدار به حشد شعبی گفته بود: شهر تلعفر متعلق به ترکمان‌هاست و آنکارا نسبت به اقدامات حشد شعبی حساس است.

آزادسازی تلعفر از چنگ داعش به گفته غنیم آوتمان سبب بازگشت مهاجرینی خواهد شد که به ترکیه و اقلیم کردستان عراق پناه برده‌اند.

آوتمان همچنین می‌گوید تلعفر پیش از اشغال داعش بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است که با حمله داعش، بخش عظیمی از جمعیت آن به اقلیم کردستان و یا ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.