محمدرضا عارف به جز نشست با جهرمی، در همه دیدارهای دیروز به تأکید بر خواست فراکسیون امید مجلس مبنی بر بهره‌مندی از نیروهای توانمند قومیت‌ها، زنان و جوانان در کابینه تأکید دارد

به گزارش جماران؛ روزنامه شرق نوشت:

شش وزیر کم‌چالش صبحگاه میهمان فراکسیون امید بهارستان بودند و غروب آن چهار وزیری که برای برخی‌ از آنها اما‌و‌ اگرهای فراوانی بر سر حضور در کابینه وجود داشت. به گفته نمایندگان اصلاح‌طلب، جلسه یک‌ساعته با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرچالش‌ترین جلسه دیروز بود. همه وزرا سر موقع در جلسه با فراکسیون امید حاضر می‌شوند؛ به جز آذری‌جهرمی که با یک ربع تأخیر به جلسه می‌رسد. 

نمایندگان به طعنه می‌گویند از ظریف و زنگنه گرفته تا خیلی‌های دیگر پنج دقیقه به نشست در جلسه حاضر بودند و  جهرمی با ١٥ دقیقه تأخیر به جمع ما ملحق شد.

محمدجواد آذری جهرمی که حالا در ٣٦‌سالگی برای صندلی وزارت ارتباطات پیشنهاد شده، از یاران نزدیک محمود واعظی است. 

خودش در تمام نشست یک‌ساعته‌و اندی با نمایندگان مجلس تأکید دارد قدمت آشنایی‌اش با واعظی به سال ٩٢ باز می‌گردد. 

در نشستی که او از جانب وزارت اطلاعات با واعظی دیدار کرده بود. گویا همان آشنایی به تقویت جایگاه او در وزارت ارتباطات و بعدتر تا پیشنهاد او به‌عنوان جوان‌ترین عضو پیشنهادی کابینه دوازدهم منتج شده است.

طیبه سیاوشی درباره حاشیه‌های جلسه با وزیر ارتباطات به «شرق» گفته «سؤال‌ها زیاد بود، در سه محور مشخص، حضور ایشان در وزارت اطلاعات، مسائل مرتبط با شنود و برخی حاشیه‌ها درباره حضور ایشان در بازجویی‌ها. پاسخ آقای جهرمی به همه اینها منفی بود. می‌گفتند اصلا صحت ندارد و حاضرند با افرادی که چنین ادعایی دارند، روبه‌رو شوند. می‌گفتند همه اینها کذب محض است».

رشد جهشی 

با‌این‌حال مسائل مرتبط با شنود همچنان بحث‌برانگیز است. در همان نشست به صراحت گفته در امور توسعه زیرساخت شنود {در دوره فعالیتش در وزارت اطلاعات} به خوبی عمل کرده و این را جزء افتخارات خود می‌داند. همچنین نکاتی درباره مسائل و حاشیه‌های مالی با داتک و رایتل مطرح شده که جهرمی در آن زمینه نیز گفته هیچ‌گونه ارتباط مالی با این سازمان‌ها و نهادها ندارد.

یکی از نمایندگان که در جلسه حضور داشته و نمی‌خواهد نامی از او به میان بیاید، به «شرق» گفته «نشست با جهرمی تقریبا تندترین و چالشی‌ترین دیدار دیروز بود. نمایندگان سؤال‌های متعددی مطرح کردند. او در پاسخ‌ها عجول، شتاب‌زده و کمی تند بود. فضای جلسه به شکلی بود که گویی پس از حضور ایشان در وزارت اطلاعات، کن‌فیکونی صورت گرفته و انقلابی در زمینه توسعه وزارتخانه به پا شده است. کمی تعریف‌ها از خود بیش‌از‌حد بود و به دل نمایندگان ننشست».

عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم نیز به «شرق» خبر داده که روند رشد ناگهانی و جهشی جهرمی در چند سال در وزارت اطلاعات و ارتباطات از دیگر محورهای پرسش‌های مطرح‌شده از وزیر پیشنهادی ارتباطات بود که او تأکید داشت بر‌اساس توانمندی‌ها و هوش و مدیریت خود توانسته به این جایگاه برسد و هرگونه رابطه معطوف به توصیه و پیشنهاد با محمود واعظی را تکذیب می‌کرد.

آذری‌جهرمی در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته، با بیان اینکه به خطوط قرمز نظام پایبند هستم، گفته «کشور به شنود نیاز دارد؛ زیرا با موضوعات و مشکلات امنیتی روبه‌رو است؛ اما در دوران فعالیتم مسئولیت شنود را نداشتم. با جدیت در برابر همه فشارهای امنیتی و قضائی برای مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی ایستادگی کردم».

به گفته او «کشور به شنود نیاز دارد؛ زیرا با موضوعات و مشکلات امنیتی روبه‌رو است؛ در‌این‌باره شنود قانونی داریم و قانون را مجلس مصوب کرده تا تشکیلات شنود باید در ادارات کل همه دادگستری‌ها تشکیل و قاضی آن نیز رئیس قوه قضائیه است». آذری‌جهرمی مدتی مدیرکل زیر‌ساخت وزارت اطلاعات بود و بعدتر معاون واعظی شد.

اجازه نمی دهند استاندار  زن بگذاریم

گذشته از نشست پرچالش با وزیر پیشنهادی ارتباطات، جلسه با عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز خالی از حاشیه نیست. از بحث برخورد با خودسرها تا انتصاب مدیران بی‌کفایت و متعلق به جریان‌های سیاسی نامشخص گرفته تا به‌هم‌خوردن کنسرت‌ها و رشد‌نداشتن زنان در دستگاه وزارتخانه نکات و مسائلی است که از جانب نمایندگان مطرح می‌شود. محمدرضا عارف به جز نشست با جهرمی، در همه دیدارهای دیروز به تأکید بر خواست فراکسیون امید مجلس مبنی بر بهره‌مندی از نیروهای توانمند قومیت‌ها، زنان و جوانان در کابینه تأکید دارد. سؤال درباره انتصاب استانداران زن که مطرح می‌شود، پاسخ رحمانی‌فضلی عجیب است. طیبه سیاوشی به «شرق» گفته «ایشان گفتند اجازه نمی‌دهند وزیر زن بگذاریم؛ اما زنان فرماندار زیادی منتصب کرده‌ایم و بنا داریم در دیگر سمت‌ها نیز از زنان توانمند استفاده کنیم».

موضوع بر‌هم‌خوردن سخنرانی‌ها که مطرح می‌شود، هم رحمانی‌فضلی به این نکته می‌پردازد که اتفاقا در گذشته آمار برخورد با سخنرانی‌ها به‌ویژه در ایام انتخابات به مراتب بیش از اینها بوده و او توانسته آمار برخورد خودسرها با مراسم را به شکل مثبتی کاهش دهد.

گله‌گزاری بر سر افتادن خانم خالقی از مجلس دهم

به گفته سیاوشی، ماجرای برخورد با مینو خالقی و حضور‌نیافتن او در مجلس دهم نیز از دیگر نکات مطرح‌شده در نشست با رحمانی‌فضلی بود که او به نشست‌های مختلفش با شخص خانم خالقی و ارائه گزارش کامل پیگیری‌هایش به خود ایشان اشاره داشت و اینکه گویا خانم خالقی نیز تا حدودی از روند این پیگیری‌ها از جانب وزیر کشور راضی بوده است.

در شرایطی که نام زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی در میان معاونان پیشنهادی کابینه دوازدهم به چشم نمی‌خورد، خانم‌های مجلس به رحمانی‌فضلی پیشنهاد داده‌اند که با توجه به تجربه مدیرکلی احمدی‌پور در آن وزارتخانه، این‌بار در مقام معاونت از حضور ایشان استفاده شود.

انتصاب‌های فامیلی، برخورد با خودسرها و انتصاب فرمانداران و بخشداران بی‌کفایت نیز در این جلسه مطرح می‌شود و رحمانی‌فضلی تأکید دارد که بیلان کاری مثبتی در همه این زمینه‌ها داشته و به‌ویژه اغلب فرمانداران و استانداران را از میان اصلاح‌طلبان انتخاب کرده؛ به جز چند مورد که میانه‌رو هستند.

توضیح رحمانی فضلی درباره فامیل‌بازی

او البته در گفت‌وگو با خانه ملت نیز درباره حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصاب‌های فامیلی او نیز گفته «برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدریس می‌کند، به دلیل اینکه رشته تحصیلی او برق و الکترونیک است، برای اینکه یک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونیکی داشته باشم، از ایشان خواهش کردم که کنترل‌های لازم را بر این سیستم داشته باشد. دیگر برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان‌دل ایشان را مأمور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و اینها سال‌هاست که استخدام هستند».

او درباره سؤال‌ها و حاشیه‌هایی که درباره حضور فرزند پسرش در این وزارتخانه مطرح شده نیز گفته «پسر بنده هیچ ارتباطی با وزارت کشور ندارد، پسر من عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که در دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می‌کند و دکترای اقتصاد دارد».

او همچنین درباره انتقادهایی که درباره استخدام خراسانی‌ها در بدنه وزارتخانه شده نیز می‌گوید: «وزارت کشور می‌تواند ٣٨ هزار مدیر داشته باشد، شما بررسی کنید حتی اگر یک نفر از اقوام خود را استخدام کرده‌اند. انتقاد دیگر به من این است که چرا از بین خراسانی‌ها، فرماندار انتخاب می‌کنم؟ پاسخ من این است که خراسان بزرگ است و می‌توان تعداد زیادی فرماندار در آن پیدا کرد و واقعا این‌گونه نیست که بخواهم هم‌ولایتی‌های خودم را انتخاب کنم».

تازه متوجه شدم درویش هستم

عباس آخوندی گزینه راه و شهرسازی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، بیژن نامدار‌زنگنه گزینه پیشنهادی وزارت نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور‌ خارجه، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزارت اطلاعات و سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی صبحگاه دیروز به فراکسیون امید مجلس آمدند. این شش‌نفر آن‌طور که بهرام پارسایی به ایلنا خبر داده جزء وزرای کم‌چالش‌اند که برخی‌شان کارنامه موفقی در دوره وزارت داشته‌اند.

علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری در فراکسیون مستقلین ولایی درباره سؤالی مبنی بر ارتباطش با اهل تصوف گفته «تاکنون چون در معرض چنین پست‌هایی قرار نداشتم، چنین مسائلی نیز تاکنون مطرح نشده اما در چند روز گذشته که به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شده‌ام از رسانه‌ها متوجه شدم که درویش هستم».

پیش‌تر حاشیه‌هایی درباره انتصاب آوایی به یک فرقه انحرافی حلقه در شمال کشور مطرح شده بود. نکته‌ای که حالا با تکذیب از سوی او مواجه شده است. 

پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید درباره سخنان محمودعلوی، وزیر اطلاعات گفته «علوی بر حفظ امنیت پایدار برای مردم تأکید داشت و اینکه باید همدلی دولت و مجلس ختم به رفع مشکلات مردم شود. درباره تلگرام نیز ایشان تأکید داشتند که بنایی به فیلترینگ نیست و صرفا با کانال‌هایی مانند آمدنیوز برخورد جدی خواهد شد».

محرومیت فوتبالیست‌ها نقل مجلس دیدار با وزیر  ورزش

اما در جلسه عصر سؤال‌ها و نکات و مسائل بیش از دیدار نوبت صبح است. وقتی نوبت به مسعود سلطانی‌فر، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان می‌رسد نیز در حاشیه پرسش و پاسخ‌ها به مسئله محرومیت ملی‌پوشان فوتبالیست ایران اشاره دارند. عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم از جمله نمایندگانی است که در این نشست نکاتی را درباره محرومیت مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی مطرح می‌کند. 

اینکه این دو بازیکن به طور رسمی عضو یک باشگاه خارجی‌اند و باید مطابق پروتکل‌های باشگاه و بر اساس تعهداتشان عمل می‌کردند و حتی در صورت بروز خطا نباید مسئله محرومیت‌شان از تیم ملی مطرح می‌شد. پاسخ سلطانی‌فر چندان شفاف نیست. اما طیبه سیاوشی به «شرق» می‌گوید «آقای سلطانی‌فر اگرچه خیلی شفاف به این سؤال پاسخ نداند اما گفتند که حکم این دو ورزشکار هنوز قطعی نیست».

پارسایی نیز به سخنان زنگنه در دیدار با فراکسیون امید اشاره دارد و اینکه «آقای زنگنه ابتدا تمایل داشت، بیشتر به‌عنوان یک مربی و فردی در اتاق فکر به دولت کمک کند اما در ‌‌نهایت رئیس‌جمهوری به این نتیجه رسید که زنگنه را در وزارت نفت ابقا کند».

تأکید بر مسائل امنیتی مطرح در جامعه در جلسه با علوی

پارسایی همچنین می‌گوید «در جلسه با حجت‌الاسلام علوی طبیعتا بیشتر درباره مباحث اطلاعاتی و امنیتی بحث شد و مسائلی که عمدتا در جامعه مطرح است، مورد پرسش قرار گرفت. وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز در این جلسه توضیحات خوبی دادند که امیدواریم این وزارتخانه بتواند انتظارات مردم و نمایندگان را در حوزه‌های مختلف برآورده کند».

به گفته او «شش وزیری که در جلسه صبح مجمع عمومی حاضر شدند، جزء کسانی هستند که چالش چندانی نداشته و جلساتی خوبی داشتیم و این افراد اغلب از جمله وزرایی بودند که سابقه حضور در دولت یازدهم را داشته و از قضا در ارزیابی عملکرد وزرای دولت یازدهم از سوی فراکسیون امید نیز نمرات بالا و کارنامه قابل‌قبولی داشتند».

وعده ظریف برای جذب زنان و قومیت‌ها 

محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز در جلسه با نمایندگان فراکسیون امید به حذف معاونت‌های منطقه‌ای اشاره می‌کند و اینکه «معاونت سیاسی با تمرکز بر حوزه‌های مورد نیاز فعال خواهد شد». او بر این باور است که «در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تاکنون موانع حمل‌و‌نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده و میلیارد‌ها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است».

ظریف درباره سخنان برخی نمایندگان با تأکید بر حضور زنان و قومیت‌ها در بدنه وزارت امور خارجه نیز گفته «وزارت امور خارجه در دولت یازدهم نخستین دستگاهی بود که از حضور زنان به‌عنوان معاون وزیر و سفیر و همچنین یک سفیر اهل سنت استفاده کرد که این منوال در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد. البته متأسفانه به‌دلیل توجه‌نکردن به حوزه زنان، بانوان زیادی در سطوح مدیریتی وزارت امور خارجه نداریم، اما روی این موضوع کار می‌کنیم. وزارت خارجه نخستین دستگاهی بود که از زنان و اهل سنت استفاده کرد».

بااین‌حال زنان مجلس چندان دل خوشی از حضور زنان در وزارت امور خارجه ندارند و امیدوار هستند وعده‌های آقای ظریف برای کابینه دوازهم بتواند راهگشای حضور زنان در سمت‌های مختلف در وزارت امور خارجه باشد، وزارتخانه‌ای که به گفته پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان بهارستان، سقف‌های شیشه‌ای بلندی برای زنان کارمندش به وجود آورده و آن‌طورکه باید و شاید از توان زنان مدیر استفاده نمی‌شود.

موضع نامشخص فراکسیون امید تا اطلاع ثانوی

فاطمه سعیدی، از زنان اصلاح‌طلب مجلس، می‌گوید به‌دلیل شفافیت برنامه‌ها و توضیح مثبت ارائه‌شده از سوی آقای ظریف پیش‌بینی می‌شود ایشان رأی اعتماد بالایی در صحن بیاورند.

گمانه‌زنی‌ها درباره رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی کار ساده‌ای نیست؛ اما برایندهای «شرق» نشان از آن دارد که این‌بار اصولگرایان مجلس بیش از اصلاح‌طلبان در گزینه رحمانی‌فضلی و آذری‌جهرمی اتفاق نظر دارند. جالب اینکه رحمانی‌فضلی از یاران نزدیک به علی لاریجانی و جهرمی از معاونان محمود واعظی است و روابط حسنه واعظی و فراکسیون علی لاریجانی در بهارستان نیز زبانزد عام و خاص است، بااین‌حال فراکسیون‌امیدی‌ها می‌گویند هنوز برنامه عمل مشخصی در موضوع رأی اعتماد ندارند و ارزیابی‌ها باید مطابق تکمیل اطلاعات هر وزیر و در روزهای آتی انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.