حمله شدید ترامپ اخطاری بود بر اینکه وی آتش این موقعیت را شعله‌ور‌تر می‌سازد و می‌تواند با اعتباربخشی به مساله تمایل آمریکا به جنگ با کره‌شمالی با پیونگ‌یانگ همدست شود.

به گزارش جماران؛ سی اِن اِن در گزارشی در مورد بحران شبه جزیره کره نوشت:

دونالد ترامپ دست به سینه و با آرواره‌های به هم چفت شده، آتش‌ برافروزترین تهدید عمومی که تا به حال از سمت یک رییس‌جمهور آمریکا در طول دهه‌های گذشته صورت گرفته را اعلام کرد.

ترامپ در حالی که قدرت‌آزمایی جاری با کره‌شمالی را تشدید می‌کرد، هشدار داد اگر این کشور منزوی سریعا دست از تهدید برندارد، با آتش و خشمی مواجه خواهد شد که دنیا تا به حال نظیرش را ندیده است.

تهدید ترامپ که از باشگاه گلف او در نیوجرسی ارسال شده است، از منظر سیاسی، دیپلماسی و تاریخی اقدامی شگفت‌آور است و سال‌ها محافظه‌کاری امنیت ملی در تهدید آَشکار به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در پاسخ به سخنان مخالفان- حتی به تهدیدات بالقوه برای امنیت آمریکا- را از بین می‌برد.

این کار همچنین ممکن بود ایالات متحده را به قدرت‌نمایی تمام‌عیاری با کره‌شمالی وادار کند و باعث شود ترامپ اعتبار شخصی خود را در برابر اراده کیم جونگ اون بیازماید.

ترامپ با برنامه‌ریزی یا بر حسب تصادف، خط تلفنی فوری برای کاهش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ ایجاد کرده که نقضی آَشکار در سیاست‌های وزیر امور خارجه او، رکس تیلرسون و وزیر دفاع، جیمز ماتیس است.رییس‌جمهور آمریکا با چنین تهدیدات آشکاری برای کره‌شمالی مقابل دوربین، حیثیت خود را در معرض انتقادات قرار داد. زمانی که کیم جونگ اون در آینده آمریکا یا متحدانش را تهدید کند، ترامپ فورا تحت فشار قرار می‌گیرد تا کاری کند که کره‌شمالی تاوان آن را بپردازد. در غیر این صورت نشان می‌دهد که اعتبار و قدرتش توخالی است.اظهارات ترامپ زمانی مطرح شدند که رییس‌جمهور در معرض بحران‌هایی قرار داشت که اعتبار فرمانده کل قوا را طی یک بحران اساسی امنیت ملی طلب می‌کرد.

آخرین نظرسنجی CNN نشان داد که تقریبا سه‌چهارم مردم آمریکا به اخباری که از کاخ سفید بیرون می‌آید، اعتماد ندارند. نظرسنجی CBS News هم که سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد 61 درصد از آمریکایی‌ها در مورد توانایی ترامپ در مدیریت موقعیت بحرانی کره‌شمالی نگران هستند.

تیموتی نفتالی، مورخ ریاست‌جمهوری در دانشگاه نیویورک می‌گوید: دونالد ترامپ ممکن است مجبور شود خودش را در جعبه‌ای حبس کند زیرا قول عملی را می‌دهد که ممکن است برای انجام آن مایل نباشد. بنابراین باید مواظب باشد چه تهدیدهایی می‌کند چون ممکن است به خاطر اعتبار آمریکا مجبور شود به آنها عمل کند. به همین دلیل است که روسای جمهور بسیار مراقب هستند که بلوف نزنند. طرف دیگر ماجرا می‌تواند متوجه بلوف شما بشود.»

از طرفی این افشاگری که کره‌شمالی در ماکت‌سازی کلاهک هسته‌ای برای قرار دادن در موشک بالستیک بین‌قاره‌ای موفق شده است، ابتدا سه‌شنبه گذشته توسط واشنگتن‌پست منتشر شد و پیونگ‌یانگ را به آستانه‌ای حساس در مسیر خود برای رزم‌آرایی سلاح‌های هسته‌ای قرار داد و روزنه ترامپ در تصمیم‌گیری برای نحوه پاسخ دادن به این تهدید جدید برای سرزمین آمریکا را تنگ کرد.

با توجه به موقعیت قدرت و نفوذی که ایالات متحده اعمال می‌کند، روسای جمهور این کشور باید کلمات‌شان را به خوبی سبک سنگین و عموما از پیش اقداماتی را پیش‌بینی کنند. کشتاری که می‌تواند در پی حمله کره‌شمالی به کره‌جنوبی در پاسخ به اقدامات نظامی آمریکا اتفاق بیفتد نیز باعث شده رهبران آمریکا دست نگه دارند.

حمله شدید ترامپ اخطاری بود بر اینکه وی آتش این موقعیت را شعله‌ور‌تر می‌سازد و می‌تواند با اعتباربخشی به مساله تمایل آمریکا به جنگ با کره‌شمالی با پیونگ‌یانگ همدست شود. 

جیمی متزل، عضو ارشد شورای آتلانتیک به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: «پذیرفتنی است که رییس‌جمهور بگوید قرار است این کار را انجام دهیم و این گام‌هایی است که باید برداریم و قرار است مناسب و با قدرت پاسخ دهیم اما نمی‌دانم کلمات مردسالارانه یا ادای آن را درآوردن قرار است ما را به کجا برساند.»

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه رییس کمیته نیروهای مسلح سنا، حرکت اول ترامپ را غلط دانست. 

او گفت: «من به اظهارات رییس‌جمهور اعتراض دارم زیرا باید از چیزی که می‌گویید و کاری که انجام می‌دهید، مطمئن باشید. به عبارت دیگر، گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان باز نمی‌کنند.»

اینکه آیا اظهارات ترامپ بی‌مقدمه بوده یا تعمدا میان رییس‌جمهور، اعضای ارشد تیم امنیت ملی او و افسران عالی‌رتبه نظامی شکل گرفته است، مشخص نبود.

با این حال خشونت کلمات ترامپ را کمتر روسای جمهوری پیش از او داشتند. رونالد ریگان با «امپراتوری شیطان» خواندن اتحاد جماهیر شوروی ابراز نارضایتی کرد اما این کار را در زمینه‌ای تهدیدآمیز انجام نداد. جورج دبلیو بوش نیز در حالی که به احتمال اینکه شورشیان از نیروهای نظامی برای بیرون کردن نیروها از عراق فشار وارد کنند، اشاره می‌کرد، گفت: «تشویق‌شان کنید»، اظهارنظری که او بعدها به خاطرش ابراز پشیمانی کرد.

بوش که در دوره اول ریاست‌جمهوری خود تکبر به خرج می‌داد، همچنین کره‌شمالی را «محور شیطان» خطاب کرده بود.

نفتالی می‌گوید: «پیش آمده که سایر روسای جمهور آمریکا نیز تیم خود را با سیاست‌های خودرایانه غافلگیر کنند از جمله ریچارد نیکسون که در 1973 در انظار عمومی اعلام کرد ایالات متحده زیر بار باج‌خواهی تروریست‌ها نمی‌رود.»

شاید شبیه‌ترین اظهارنظر به صحبت‌های ترامپ، اخطار هری ترومن به ژاپن بعد از بمباران اتمی هیروشیما و قبل از حمله به ناکازاکی باشد که گفت اگر ژاپن فورا تسلیم نشود با بارانی از ویرانی به‌گونه‌ای که هرگز روی زمین دیده نشده، مواجه می‌شود. اما شرایط این هشدار- در پایان ویرانگرترین تعارض در تاریخ بشریت- به سختی با اخطار ترامپ قابل مقایسه است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 717673
  • منبع: جهان صنعت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.