ترامپ که انتظار اعمال فشار چین بر پیونگ یانگ را داشت با آزمایش اخیر موشکی کره شمالی سعی در تحت فشار گذاشتن دوباره چین را دارد.

به گزارش جماران؛ روابط میان ایالات متحده و چین به نقطه حساسی رسیده است و برطبق گفته وزیرخارجه‌ امریکا خطر مناقشات باز میان دو قدرت بزرگ اقتصاد جهان وجود خواهد داشت. سخنان رکس تیلرسون وزیرخارجه‌امریکا درباره احتمال آینده پرتنش با چین بیانگر فشار بر دولت ترامپ درباره تهدید کره شمالی است.

رئیس جمهور آمریکا که انتظار اعمال فشار چین بر پیونگ یانگ را داشت با آزمایش اخیر موشکی کره شمالی سعی در تحت فشار گذاشتن دوباره چین را دارد. به گزارش گاردین کارشناسان معتقدند ترامپ امیدوار به یک معامله بزرگ با شی جینپینگ همتای چینی اش در زمینه روابط تجاری یا بحث درگیری در دریای جنوب چین در مقابل اعمال فشار پکن با کره شمالی و همکاری با واشنگتن بود. اما روابط دو کشور رو به تزلزل شدید است.

در ماه گذشته مذاکرات اقتصادی بین آمریکا و چین نتوانست توافقی را به همراه داشته باشد و درنهایت توییت دونالد ترامپ پس از آزمایش کره شمالی و مقصر دانستن چین بیانگر آینده ای سخت در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور خواهد بود.به اعتقاد برخی کارشناسان دیگر تنش از مقطع جنگ سرد عبور کرده و وارد نقطه عطفی خواهد بود.به گزارش فایننشال تایمز دولت ترامپ قصد بررسی عملکردی تجاری علیه پکن را دارد و بحثی جدی درباره بازرسی دارایی‌های چینی‌ها در آمریکا را مطرح کرده است.

عملکردی که به گفته بسیاری باعث نگرانی کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای فعال اقتصادی در چین خواهد شد. دیروز کنسولگری چین در لس آنجلس مورد تیراندازی قرار گرفت که شاید نشانه ای دیگر از شروع تقابل دولت ترامپ با پکن باشد. به گزارش رویترز، مردی حدودا ۶۰ ساله پیش از آغاز به کار کنسولگری چین در لس آنجلس اقدام به تیراندازی در مقابل آن کرد و سپس به زندگی خود پایان داد.به گفته شاهدان عینی این فرد ۱۷ بار اقدام به تیراندازی به سمت کنسولگری چین کرده که در نتیجه آن خسارت‌هایی به ساختمان کنسولگری وارد شده است.

در این حادثه هیچ فردی دیگری زخمی‌و یا کشته نشده است. در همین رابطه چین خواستار اقدامات همه جانبه‌امریکا برای حفاظت از کنسولگری و همچنین دیپلمات‌های حاضر در آن و مشخص شدن ماجرای تیراندازی شده است.

فشار دموکراتها برای تنبیه پکن

به گزارش رویترز، «چاک شومر» سناتور ایالت نیویورک از دونالد ترامپ خواسته است جلوی سرمایه گذاری‌های چین در آمریکا گرفته شود تا پکن وادار به واکنش و حل بحران کره شمالی شود. شومر در نامه ای که به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشته خواستار اعمال فشار بر پکن از طریق کمیته سرمایه گذاری‌های خارجی شده است.این درخواست همزمان با افزایش نگرانی‌ها در آمریکا درباره برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی مطرح شده است.

شومر از ترامپ خواسته است جلوی موافقت با درخواست سرمایه گذاری از سوی نهادهای چینی گرفته شود چرا که تا زمانی که چین مجبور نشود، برای حل بحران کره شمالی اقدام نخواهد کرد.به گفته «ویلیام اوانینا» مدیر ضد اطلاعات آمریکا، میزان سرمایه گذاری مستقیم چین در آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ چهاربرابر شده و به میزان ۴۸ میلیارد دلار در سال رسیده است.

رویترز به نقل از این مقام امریکایی خبرداده است دولت دونالد ترامپ در حال تدوین طرحی برای سختگیرانه تر کردن روند بررسی سرمایه گذاری‌های خارجی در کمیته مربوط است و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی مسئول بررسی و تصویب سرمایه گذاری‌های کشورهای دیگر در آمریکا است و زیر نظر وزارت دارایی فعالیت می‌کند تا مطمئن شود این سرمایه گذاری‌ها امنیت ملی این کشور را نقض نمی‌کنند.

سناتور جان کورنین، سناتور جمهوریخواه که پیش از این نسبت به سرمایه گذاری‌های چین در زمینه تکنولوژی در آمریکا ابراز نگرانی کرده بود گفته است حاضر است با سناتور شومر برای رسیدن به هدفش همکاری کند.کورنین گفته به نظر او کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهترین نهاد برای اعمال فشار بر چین نیست.

آزمایش موشک قاره‌پیما آزمایش

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد دیروز یک موشک بالستیک قاره پیما در کالیفرنیا آزمایش می‌کند؛ اقدامی‌که گفته می‌شود تحت تاثیر اقدامات اخیر کره شمالی است درعین حال میتواند نمایشی از قدرت نظامی‌آمریکا به چین و روسیه باشد که هردو در روزهای اخیر اقدام به مانور نظامی‌کرده‌اند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌امریکا اعلام کرد که این کشور به دنبال سرنگونی حکومت کره شمالی نیست. تیلرسون که در یک کنفرانس خبری در واشنگتن، پایتخت آمریکا سخن می‌گفت امیدواری کرد که این کشور بتواند با کره شمالی گفتگو کند. وی در عین حال تاکید کرد که این مذاکرات به شرطی انجام می‌شود که پیونگ یانگ از برنامه هسته‌ای خود صرف نظر کند.در آخرین آزمایش کره شمالی موشکی با قابلیت پرتاب به شهر نیویورک آزمایش شد. حال در آزمایش موشکی آمریکا ، موشکی با نام "Minuteman III" از پایگاه هوایی واندربرگ شمالی در 130 مایلی شمال غرب لس آنجلس، مرکز ایالت کالیفرنیا شلیک شد.

مایکل‌هاف، یکی از فرماندهان نیروی هوایی آمریکا گفت که هدف از پرتاب این موشک اعتبار بخشیدن و تعیین آمادگی، تاثیرگذاری و دقت این سیستم تسلیحاتی است.اعلام پرتاب این موشک بالستیک غیر مسلح کمی‌غیر متعارف و ناگهانی بوده است، آمریکا اصولا در چنین موارد چند ماه یا چند هفته پیش از آزمایش، موعد آن را اعلام می‌کند.نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که اسکادران پانصد و هفتاد و ششم مسئول رهگیری و فرماندهی سیستم‌های موشکی است. موشک‌های "Minuteman" اصولا در پایگاه هوایی واندربرگ آزمایش می‌شوند و می‌توانند 6800 کیلومتر مسیر را طی کنند. این موشک‌ها غالبا در اقیانوس آرام شلیک شده و به اهدافی در جزایر مارشال برخورد می‌کنند.این آزمایش موشکی آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌ها با کره شمالی به دلیل انجام آزمایش یک موشک بالستیک از سوی این کشور که اخیرا صورت گرفته، انجام می‌شود.

پنتاگون مراتب نگرانی خود را درباره آزمایش‌های کره شمالی و خطرناک بودن آنها در این منطقه که کریدورهای تجاری در آن قرار دارد، ابراز کرده است.

داعش ترامپ را تهدید کرد

گروه تروریستی داعش از طریق یکی از نیروهایش رئیس جمهور آمریکا را به انجام حملات جدید در داخل ایالات متحده تهدید کرد.فایل ویدئویی که روزنامه انگلیسی میرور منتشر کرده است، یکی از نیروهای داعش که چاقو به دست دارد و از صحبت کردنش به نظر می‌رسد که انگلیسی است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را به انجام حملات در عمق خاک آمریکا تهدید کرد.

این نیروی داعش ترامپ را "فرعون زمان" توصیف می‌کند. وی که در این فایل در کنار یک مسلسل ایستاده است، می‌گوید: پیامی‌به فرعون زمانه، اگر چشمانت به دنبال رقه و موصل است، چشمان ما به دنبال قسطنطنیه و رم است. به اذن خدا، شما را در سرزمین خودتان سر خواهیم برید. تصور بر این است این فایل در رقه ضبط شده باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.