بارزانی گفت: سپتامبر سال گذشته من با مسئولان بغداد صحبت کرده و به آن‌ها گفتم که اوضاع را به جایی رسانده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را شریک واقعی خواند.

به گزارش جماران، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به مناسبت سی و چهارمین سالروز عملیات انفال (حمله رژیم صدام به برخی استان‌های کردنشین و کشته شدن هزاران غیر نظامی) گفت: کردها در بازسازی عراق و کمک به ایجاد دموکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز کمک کردند اما ما از جانب شرکایمان تنها همان سیاست عملیات انفال، نابودی 450 هزار روستا، اعدام کردها و نابودی حلبچه و فجایع دیگر را دیدیم.
 
عملیات انفال بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ رخ داد که در جریان آن نیروهای رژیم بعث عراق هزاران کرد عراقی را قتل‌عام یا سربه‌نیست کردند. عملیات هفت ماهه انفال غالبا در استان‌های دیالی، نینوا، کرکوک و صلاح الدین رخ داد.
 
وی افزود: کردها نقش اساسی در تثبیت قانون اساسی جدید عراق ایفا کردند. دولت عراق ماده 140 قانون اساسی(مربوط به حق تعیین سرنوشت و مناطق مورد مناقشه) را اجرا نکرد و مانع مسلح کردن پیشمرگ‌ها شد. دولت عراق ما را از بودجه نیز محروم کرد برای همین با مشکلاتی در آغاز جنگ علیه داعش مواجه شدیم.
 
بارزانی گفت: دولت عراق آذوقه را نیز از کردستان قطع کرد و این اقدام کمتر از جنایت انفال نیست. ما شاهد هیچ گونه اعتراضاتی به این اقدامات نبودیم.
 
وی نقش پیشمرگ‌ها در جنگ آزادی موصل را ستود و تأکید کرد که موارد متعدد نقض حقوق بشر در جنگ موصل اتفاق افتاد اما ما تاکنون درباره آن چیزی نگفته‌ایم.
 
بارزانی گفت: سپتامبر سال گذشته من با مسئولان بغداد صحبت کرده و به آن‌ها گفتم که اوضاع را به جایی رسانده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را شریک واقعی خواند. من به آن‌ها گفتم که همسایگان خوبی برای هم باشیم. ما 25 سپتامبر سرنوشتمان را از طریق صندوق‌های رأی مشخص خواهیم کرد. همه‌پرسی استقلال اهرم فشار نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.