آیت الله العظمی صانعی به استفتایی در مورد رد فاضل دیه برای قصاص قاتل آتنا و بنیتا دو کودک خردسالی که اخیرا کشته شده اند، پاسخ داد

به گزارش جماران در این استفتا آمده است:

پرسش: همان‌گونه که در خبرها آمده است، در کمال تاسف دختربچه‌ای به نام آتنا توسط مردی به قتل رسیده است. با توجه به مواد قانونی مبنی بر اینکه در صورت قتل یک زن توسط مرد جهت اجرای قصاص، رد فاضل دیه(نصف دیه) به خانواده قاتل لازم است و با توجه به اصلاحیه قانون مجازات اسلامی در خصوص پرداخت فاضل دیه از بیت‌المال مسلمانان در موارد خاصی که عفت عمومی جریحه‌دار شده باشد، آیا رد فاضل دیه ضروری است؟

 

بسمه‌ تعالی

به نظر اینجانب مرد و زن در حکم قصاص، برابر هستند. بنابراین درصورت قتل عمدی زن توسط مرد درصورتی که اولیای دم بخواهند او را قصاص کنند، مرد قاتل بدون پرداخت چیزی قصاص می‌شود چرا که النفس بالنفس، لا، بالنفس و نصف الدیه و «َالاُْنْثَى بِالاُْنْثَى» که در آیه178 سوره بقره آمده است نیز خود ناظر به نفی تبعیض است که در کتاب القصاص مفصلا مورد بحث و تفسیر قرار داده‌ام(1) و می‌توانید برای اطلاع اجمالی به تفسیر مجمع‌البیان، ذیل آیه مراجعه کنید. بنابراین با توجه به نظر اینجانب در تساوی مرد و زن در دیه و قصاص، نیازی به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیا مقتوله و یا از بیت المال نیست.

1. فقه‌الثقلین، کتاب القصاص، ص161.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.